Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko ala-astella olla 7 tunnin koulupäivä?

Vierailija
20.08.2011 |

Viikossa ihan normimäärä tunteja 25-26, mutta yhtenä päivänä on 7 tuntia ja seuraavana sitten taas 3. Onko liika pitkä aika kutosluokkalaiselle. Kunnassamme ei yläasteellakaan ole kuin 6 tunnin koulupäiviä.

Meneekä tämä lain mukaan ja lapsen jaksamisen mukaan? Onko tämä lapsen etu?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt nelosella maanantai yhtä pitkä, 8-15. Sitten lyhenee päivät loppuviikkoa kohti niin, että pe on 8-10.45;-o! Samaan aikaan vitosluokkalaisella vain 5 tunnin päiviä kaikki. Kun minä olin kakara, 7. luokalla tuli yksi 7 tunnin päivä.

Vierailija
2/26 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyl mulla ala-aste ikäisenä itselläni oli siinä kuudennellä luokalla näitä 8-15 päiviä jo. Ellen väärin muista niin viiennelläkin niitä tais olla ainakin yksi viikkoon.

Yläasteella seiskaluokan ekan lukkarin muistan yhä, soli pikku shokki koko luokalle.

kaksi päivää 8-16, kaksi päivää 8-15 ja yksi päivä 8-14.

Mutta vastaavasti kevään jaksojen lukkarit oli todella keveyiksi laitettu :)

Aina ei voi voittaa, kutosluokkalainen kyllä ihan varmasti jaksaa kahdeksankin tunnin päivän kerran viikkoon jos niin käy.

ja joo, olen ihan nykyajan lapsia, kävin peruskoulu v.98-07... Eli asiat tuskin vielä kovin muuttuneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kotona hoidetut lapset eivät jaksa 6-8 tunnin päiviä. Lapset jotka ovat päiväkodissa tottuneet 8-9 tunnin päiviin, pitävät koulupäiviä tosi iiseinä, ainakin meillä

Mun lapset eivät ole päivistä rutisseet. Kotihoidettuja kaikki neljä.

Kyllä jaksamiseen vaikuttaa moni muukin asia. Mitä aineita on, ulkoillaanko välkillä, luokkien ilmanvaihto, ryhmäkoot..

Vierailija
4/26 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ts. voi olla 3 h:n tai 7 h:n päiviä.

Meillä ollut lapsella ala-asteella 2h koulupäiväkin ja on kuulemma ihan laillista, kunhan ruokailu on siinä tuntien välissä. Vastaavasti sitten on ollut niitä 7h päiviä jo viidelläkin luokalla.

Lukujärjestyksen tekemistä taitaa meidän koululla vaikeuttaa pitkälti se että samoja tiloja käyttäviä luokkia on suht paljon, sekä se miten saadaan erityisopetus, sekä maahanmuuttajien sopeuttava opetus natsaamaan muiden luokkien kanssa (opettajilla mahdollisuus lähettää oppilaita erityisopettajalle tietyiltä tunneilta ja tietyillä tunneilla maahanmuuttajia integroidaan muihin luokkiin).

Vierailija
5/26 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kotona hoidetut lapset eivät jaksa 6-8 tunnin päiviä. Lapset jotka ovat päiväkodissa tottuneet 8-9 tunnin päiviin, pitävät koulupäiviä tosi iiseinä, ainakin meillä

Mun lapset on kotona hoidettu kouluikään asti ja hyvin jaksaa koulupäivät.

t.no 9

Vierailija
6/26 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulupäivä, ja seuraava päivä sitten tosiaan 3 tuntia.

Johtuu ylimäärärisestä kielestä, muuten päivä olisi vain 6 tuntia.

Vierailija
7/26 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja viitosella: 5, 5, 5, 6, 5

Vierailija
8/26 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun 5-luokkalaisella tytöllä on 7 tunnin koulupäiviä

Vierailija
9/26 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun 5-luokkalaisella tytöllä on 7 tunnin koulupäiviä

siis tarkoitin tota että sillä mun tytöllä on ylimääräinen kieli(ruotsi)

Vierailija
10/26 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kahdeksankin tunnin päiviä.

Ja isommilla alakoululaisilla on 7 tunnin päiviä. Ei se nyt niin kamalaa ole, yleensä silloin on jotain taitoaineita mukana, ei ei pelkkää pulpetissa istumista. Eväitä voi ottaa mukaan, niin jaksaa paremmin.

Vierailija
11/26 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin oli, poika oli viime vuonna kuudennella ja viikossa oli kaksi seitsentuntista päivää. Tosi väsynyt lapsi oli kyllä niiden jälkeen, onneksi kumpanakaan päivänä ei ollut enää harrastusta tms, eipä koulupäivän jälkeen paljon muuta ehtinyt kuin läksyt ja syömiset...

Vierailija
12/26 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä jo 3.luokkalaisella 6 h päivä. eli varmaan ihan laillista. ei se ole lapsen etu. tuntijaotukset epätasapainossa.

Vierailija
13/26 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli lapsella viime vuonna kutosella kaksi 7h päivää ja nyt yläasteella on yksi 8h päivä ja kaksi 7h päivää ainakin tässä jaksossa.

Vierailija
14/26 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta asia on ihan ok, kun tosiaan sitten välillä on lyhyt päivä. Meillä pitkä päivä sattuu maanantaille, joten viikonlopun jäljiltä hyvin jaksaa. Ja sitten taas torstai on lyhyt päivä (9-12).

Vierailija
15/26 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta asia on ihan ok, kun tosiaan sitten välillä on lyhyt päivä. Meillä pitkä päivä sattuu maanantaille, joten viikonlopun jäljiltä hyvin jaksaa. Ja sitten taas torstai on lyhyt päivä (9-12).

Vierailija
16/26 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikossa ihan normimäärä tunteja 25-26, mutta yhtenä päivänä on 7 tuntia ja seuraavana sitten taas 3. Onko liika pitkä aika kutosluokkalaiselle. Kunnassamme ei yläasteellakaan ole kuin 6 tunnin koulupäiviä. Meneekä tämä lain mukaan ja lapsen jaksamisen mukaan? Onko tämä lapsen etu?

Meidän vitosluokkalaisen ikäisellä on neljänä päivänä viikossa koulu 7½h ja yhtenä vain 5½

Vierailija
17/26 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 ja 4 luokilla saa olla 23 tuntia koulua viikossa,lukee opetushallituksen ohjeissa.

Vierailija
18/26 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, meillä oli jo neljäsluokkalaisella tuollainen päivä aikoinaan. Olihan se rankka päivä, kaikki tunnit oli vielä lukuaineita, niin läksyjäkin tuli ihan järjettömästi.

Vierailija
19/26 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on Vantaalla 1. Luokalla yksi 6h päivä
ja kun on 5h opiskellut pulpetissa, tunnin liikyntaa ja kerhon päälle niin kotona ei huutoraivoaa väsymystä pois. Tuntuu, etteo nyt ole fiksusiietitty, kun muutoin koulupäivät ovat puolet lyhyempiä.
Liian rankka päivä, kun 3h äikkää, tunti matikkas, tunti kässää ja liikunta vielä päälle.

Vierailija
20/26 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen miten näitä epätasapainoisia lukujärjestyksiä oikein laaditaan? Meillä on lapsilla aina ollut hyvät ja tasapainoiset lukujärjestykset, vielä niin, että pidempinä päivinä on ollut seassa sopivasti ei-lukuaineita. Piti oikein tarkistaa tämänvuotiset lukkarit ja vaikka yläkoulussa on jo mukana valinnaisaineet ja 6.-luokkalaisella on toinen A-kieli, päivät ovat tasaisia: 8-luokkalaisen päivien kestot 6h, 6h, 5h, 7h ja 6h. 6-luokkalaisella päivät: 5h, 6h, 5h, 6h, 5h. Ekaluokkalaisella kaikki 4h päiviä.