Miten auttaa masentunutta miestä?
Mieheni on masentunut eikä mene lääkäriin. Häntä ei kiinnosta mikään, hän on hermona koko ajan ja väsynyt. Viikonloppuisin hän vetää pään täyteen kunnes nukahtaa ja potee sitten kahden päivän krapulaa ja morkkista. Tätä on jatkunut jo pidemmän aikaa, mutta tänään hän myönsi olevansa masentunut. Hän sanoi että on yrittänyt pärjätä omillaan mutta ei tiedä onnistuuko se enää vai tarvitsekö hän ulkopuolista apua. Lääkkeitä hän ei haluaisi syödä. Masennuksen takana on monia tekijöitä luulisin. Vaikeahko lapsuus takana, työväsymystä ja lievä ihmiskammo. Hän sanoi ettei muut ihmiset kiinnosta häntä ollenkaan tällä hetkellä, ei edes omat vanhemmat. Mua ja lapset hän kuitenkin rakastaa, vaikka saammekin kävellä varpaillamme hänen ympärillään.
Olen huolissani hänestä, koska aina välillä hän puhuu siihen malliin että voisi lopettaa elämänsä vaikka hänellä onkin mua ja lapset. Luulen että hän juomisellaan yrittää tavallaan tehdä hallaa itselleen ja ehkä vahingossa juoda niin paljon ettei enää heräisi. En enää tiedä miten auttaisin häntä. Onko muita samassa tilanteessa olevia, tai joku joka on saanut elämän raiteilleen taas? Tarvitsen neuvoja miten voisin auttaa häntä parhaiten.
havahduttaa, vaikka käyttäisi muutaman kuukauden vaan. Mutta kynnys hakea apua on aika iso usein.