Mikä idea antaa 5v viikkorahaa, jonka eteen ei tarvitse mitään tehdä?
En tajua miten lapsi oppii rahan arvoa tai käyttöä, jos 5v saa viikkorahaa eikä mitään (huoneen järjestyksessä pitämistä tai jotain pientä) tarvitse tehdä. Lapsi saa 5€, jonka saa käyttää leluihin, mutta silti leluja ostetaan lähes joka kauppareissulla myös vanhempien rahalla.
Minusta lapsi ei opi tolla systeemillä vastuuta vaan päinvastoi leluja ja rahaa tulee kuin Manulle illallinen. Äitinsä (lto) selitti, että kyllä 4v lähtien lapsen pitää saada viikkorahaa ja ne tehtävät tulee sitten aikuisena, kun tajuaa mitä mikin maksaa.
????
Kommentit (6)
Meillä on sellainen systeemi, että eskarista lähtien saa viikkorahaa, joka on omaa taskurahaa. Sillä saa tehdä mitä haluaa ja opetella sitä rahan käyttöä ja arvoa.
Kotitöistä ei makseta, koska meillä on itsestäänselvää että kaikki osallistuvat niihin kykyjensä mukaan. Onhan koti yhteinen.
Vaari maksaa esikoiselle mökillä verkkojen soutamisesta, se kun on erikoishommaa :)
tosin noin pienet ei noin paljon.
Mutta sillä sitten ostetaan ne omat jutut, ja säästetään isompia, eli vanhempien rahoilla ostetaan vain tarpeelliset jutut, ja tietysti lahjat juhlapäivinä, mutta omat lelut, karkit, lehdet ja muut vastaavat lapset ostavat itse. Ja siten oppivat rahan arvoa ja säästämistä.
Hinta tulee sitten aikanaan lapsen maksettavaksi vanhempien virheestä. Perusasiat ovat tärkeitä opettaa jo pukkulapsesta saakka, jotta lapsi olisi paremmin yhteiskuntakelpoinen!!
Sitäpaitsi lapsi nauttii itsekin rahasta jos tekee sen eteen jotakin ja vielä saa kehuja. Tätä iloa ei pitäisi kieltää lapselta!!
Mun kokemuksen mukaan yllättävän moni lastentarhaope on kirjanoppinut eikä näe metsää puilta, on ihan hukassa omien lasten kasvattamisen kanssa.
Minä sain lapsena pienen viikkorahani täysin vastikkeetta, tarvitsematta tehdä yhtään mitään sen eteen. Jos yritin kinuta kotitöistä palkkaa (niin kuin kaverit saivat), äiti sanoi, että kotityöt nyt vain tehdään eikä niistä hänellekään kukaan mitään maksa.
Nyt olen melkein nelikymppinen perheenäiti, jolla ovat tulot ja menot tasapainossa. Eli siis... kyllä sen vastuullisen rahankäytön oppii näinkin.
Meillä on sellainen systeemi, että eskarista lähtien saa viikkorahaa, joka on omaa taskurahaa. Sillä saa tehdä mitä haluaa ja opetella sitä rahan käyttöä ja arvoa.
Kotitöistä ei makseta, koska meillä on itsestäänselvää että kaikki osallistuvat niihin kykyjensä mukaan. Onhan koti yhteinen.
Vaari maksaa esikoiselle mökillä verkkojen soutamisesta, se kun on erikoishommaa :)