Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen alkoholinkäyttö + lastesuojelu=?

Vierailija
19.08.2011 |

Mun mies on juoppo, muttei myönnä sitä. Juo enimmäkseen viikonloput ja lomapäivinä. Muutaman kerran vuodessa vetä sellaset perskännit, ettei muista mitään ja joskus toilailee kännissä niin, että saa oikeesti pelätä, että jotakuta sattuu.

Kerroin neuvolassa asiasta, ja ollaan keskusteltu mm. perhetyöntekijöiden kanssa. Kouluikäinen lapsi on sanonut, että pelkää, samoin minäkin joskus pelkään, kun mies on kännissä. On jotenkin niin arvaamaton, vaikkei väkivaltaa ole käyttänyt. Sellanen "muissa maailmoissa" oleva, silmät seisoo, kompuroi portaissa ja joskus kaatuilee. Pari lasiakin on tiputtanut lattialle, ja minä sitten siivoilin lasinsiruja, kun mies ei kykene. Eikä aamulla muista mitään.

No, nyt on sit tehty lastensuojeluilmoitus. En oikein tiedä, miten suhtautua. Varmaan ihan hyvä asia, kun mies ei oikeasti myönnä ongelmaansa: ei pysty hallitsemaan juomista, kun alkaa maistua sekä vähättelee kaikkea, mitä on sattunut. Lapset on ollut pari kertaa liioittelematta vaarassa miehen käytöksen takia. Onneksi toinen aikuinen on puuttunut tilanteisiin, niin mitään vakavaa ei onneksi tapahtunut.

Olen hakemassa uutta kämppää, jotta pääsen lasten kanssa pois. Toivottavasti syyskuun aikana pääsen muuttamaan.

Jotenkin ristiriitaiset fiilikset. Tavallaan syyllinen olo, kun tämä homma meni vähän pitemmmälle, kuin kuvittelin. Toisaalta olen helpottunut, että joku ulkopuolinen puuttuu asiaan, kun minä + läheiset emme saa miestä muuttamaan tapojaan ja näkemään omaa tilaansa. Tällä hetkellä on rauhallista, mies on taas töissä lomien jälkeen eikä ole juonut yhtään tällä viikolla (hurraa..) No, nyt on perjantai, joten eiköhän sieltä kaupasta tule taas se normi viikonloppukaljasatsi.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että olet asiasta neuvolassa puhunut, tunnustanut ongelman ja tarttunut toimeen asian ratkaisemiseksi. Syyllisyyttä älä missään nimessä tunne, teet oikein ja kunnoitettavan ratkaisun.

Paljon tsemppiä, voimia ja iloa!!

Vierailija
2/12 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mahtava äiti ja teollasi olet lunastanut itsellesi lastesi kunnioituksen koko loppu iäksesi.

terveisin aikuinen alkoisän lapsi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kertoo jo paljon, että lapset pelkäävät. onneksi saavat kertoa sinulle tuosta pelosta ja pahasta olosta, tuollaisia äitejä kaivataan. Kunhan vain et heti muuta takaisin miehen luo kun hän on ollut muutaman viikon juomatta. Tuli mieleen Mika Myllylä ja hänen vaimonsa tapaus, vaimohan kerkesi muuttaa edestakaisin muutamaankin otteeseen, lapsille se on rankkaa. Tästä ne asiat lähtee selkiämään teidän kaikkien parhaaksi.

Vierailija
4/12 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli parempi olo :)

Tiedän, että mies repii pelihousunsa, kun lastensuojelu ottaa yhteyttä. En ole kehdannut kertoa asiaa hänelle, kun jotenkin hävettää.

Toisaalta tiedän tehneeni oikein.

Olen itsekin alkoholistiperheestä. Lapsia oli useampi, ja hoidimme itse itsemme eikä vaaraa ollut (väkivaltaa tms.) Laiminlyöntiä ja piittaamattomuutta ehkä. Jos lastensuojelu olisi puuttunut, olisimme varmaan huostaanotettu... Kaikki on kuitenkin suht ok nykyään.

ap

Vierailija
5/12 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies sanoisi, että lopettaa juomisen ja hakee apua siihen, en uskoisi ennenkuin näkisin.

Haluan tästä huolimatta pois. En halua joutua huolehtimaan kolmesta alaikäisestä lapsesta sekä aikuisesta miehestä. En halua kytätä jatkuvasti, että milloin sirtuu juomaan. En halua vahtia enkä pelätä. En halua että lapset joutuu kokemaan myöskään tällaista.

Haluan itselleni ja lapsille parempaa.

Tiedän, että tulee vaikeaa, kun mies vaatii lapsia itselleen. Nyt puhuu, että jokatoinen viikko. Yksi lapsista on niin pieni, että tuskin joka viikko tulisi vaihtamaan kotia. Toisen kanssa voisi kokeilla, mutta lasten ehdoilla siis.

Ja lisäksi, minun on vaikea luottaa siihen, että mies on selvinpäin lasten kanssa. Tähän menessä on nähty jo moneen kertaan, että muutama kalja on otettava viikonloppuna. Se ei vaan käy enää, kun minä en ole paikalla.

Ehkä tämän takia on hyvä, että lastensuojelu on mukana. Eli jos ilmenee, että mies juopottelee lasten ollessa hänen luonaan, loppuu tapaamiset (tai valvonnan kanssa).

Pelottaa jo nyt mitä kaikkea tuleva syksy tuo tullessaan...

ap

Vierailija
6/12 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsia tapaamasta vanhempiaan.

Taidat provoilla lämpimikseks?

Vierailija
7/12 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän menessä on nähty jo moneen kertaan, että muutama kalja on otettava viikonloppuna.

Tarkennus tähän: siis normaalisti juo vähintään laatikollisen kaljaa pe-la. Joskus harvoin juo vain muutaman. Mutta siis vähintään se muutama ottaa. Todella harvoin on juomatta mitään viikonloppuna. Nyt kun mietin, niin en muista, milloin viimeksi olisi ollut viikonloppu, kun

mies ei ole ottanut yhtään.

ap

Vierailija
8/12 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen täällä aikaisemminkin tilittänyt juoposta ukosta, joka mm. sammui yöllä vessaan ja kusi vessan+ eteisen matolle kännissä.

KErroin myös päätöksestä muutta pois lasten kanssa. Nyt näyttää siltä, että olen löytänyt kämpän.

Vierailija
9/12 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin moni vaan jää katsomaan tilannetta, yrittää keskustella, ja auttaa vastapuolta näkemään tilanteen vakavuuden loputtomiin.Se ratkaisu vaan on jossain vaiheessa tehtävä,kun mikään ei kerran ole muuttunut.

Kaikea hyvää sinulle, olet hyvä äiti, kun ajattelet lastesi parasta!

Vierailija
10/12 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

isälle mitään viikonlopputapaamisia.

Sovitte arkitapaamiset esim. joka toinen viikko ti- ja to-illoille ja papereihin että isän on oltava selvinpäin, tai lapsia ei luovuteta.

Sä olet mielestäni tehnyt aivan oikein, jo lastenkin kannalta.

Vierailija
11/12 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että on vaikea olo. Ihminen on kuitenkin solidaarinen läheisilleen. Kerroit kuitenkin lapsesi pelosta eteenpäin, ja se oli ainoa oikea mahdollinen toimintatapa.

Voimia teille. Ja siunausta myös miehellesi, kyllä muutos noissa asioissa on mahdollista, mutta se ei voi tapahtua toisen käskystä, vain jos hän itse oikeasti haluaa.

Vierailija
12/12 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia toivotan ja tiukkaa otetta niihin lasten tapaamisiin isän kanssa. Voisitte oikeasti sopia arki-illoista ensi alkuun ja sitten päivätreffeistä viikonloppuna. Jos lapsi pelkää isäänsä ei välttämättä halua olla tämän kanssa kaksin. JOten puhuthan lapselle niin, että hän tietää, että ei tarvitse jos pelkää. Niin ja hyvin teit!