Onko kokonainen ikäluokka lapsia traumatisoitu Cars2 -elokuvan katsomisen vuoksi?
kauhealta kuulostaa, että niin moni lapsi on järkyttynyt näkemästään.
Kommentit (20)
ehkäpä normaalioloissa eläville lapsille ei jää traumoja moisesta. Enemmän niitä traumoja jää siitä kun omat vanhmmat antaa pölläkkää lapsilleen ja toisilleen..
ite kattomassa ton tänään ekaluokkalaisen poikani kanssa, ja samaa mieltä edellisen kanssa. Samaa ne kattoo muuten telkkarista, pleikkapeleistä yms. Ehkä isolta valkokankaalta katottuna äänet, takaa-ajot, räjähdykset yms vaan tuntuu pahemmilta.
ite kattomassa ton tänään ekaluokkalaisen poikani kanssa, ja samaa mieltä edellisen kanssa. Samaa ne kattoo muuten telkkarista, pleikkapeleistä yms. Ehkä isolta valkokankaalta katottuna äänet, takaa-ajot, räjähdykset yms vaan tuntuu pahemmilta.
Riippuu vähän lapsesta ja siitä miten vanhemmat asian käsittelee.
Mun lapsi ei ole sanallakaan leffasta puhunut, ei tainnut olla kovin vaikuttava. Ollaan luettu cars2 kirjaa mutta ei siltikään tunnu muistavan leffasta mitään
ainakin joksikin aikaa
Ei kaikki lapset saa katsoa telkkarista väkivaltaisia lastenohjelmia, joten on turha väittää, että lapset ovat jo tottuneet väkivaltaan. En tunne montaakaan lasta, joka saisi katsoa 3. tai 4. kanavan (tms. kaupalliset kanavat) lastenohjelmia aamuisin. Aika monet vanhemmat kyllä osaavat välttää huonoja lastenohjelmia.
joku, millä lailla olis pitänyt kieltää. siis että mikä teki leffasta ikärajaansa nähden liian rankan?
tyttäreni 4,5.v kävi ystävänsä ja tämän äitinsä kanssa leffan katsomassa ja haluaisinkin nyt tietää vähän lisää...
kovin ei lapsi kommentoinut, vähän vain sanoi, että oli pelottava kohta kun martti sidottiin...?!?
joku, millä lailla olis pitänyt kieltää. siis että mikä teki leffasta ikärajaansa nähden liian rankan? tyttäreni 4,5.v kävi ystävänsä ja tämän äitinsä kanssa leffan katsomassa ja haluaisinkin nyt tietää vähän lisää... kovin ei lapsi kommentoinut, vähän vain sanoi, että oli pelottava kohta kun martti sidottiin...?!?
Samoin ihmettelen näitä järkyttyneitä 2-vuotiaitten äitejä-jotka eivät ole ottaneet etukäteen selvää mitä leffassa tapahtuu.
Onko oikeasti oikein, että lastenleffassa lapset itkevät ja joudutaan lähtemään kesken pois????huuh huh!
...Samoin ihmettelen näitä järkyttyneitä 2-vuotiaitten äitejä-jotka eivät ole ottaneet etukäteen selvää mitä leffassa tapahtuu.
Onko oikeasti oikein, että lastenleffassa lapset itkevät ja joudutaan lähtemään kesken pois????huuh huh!
tässä olisi taas kannattanut pitää suu kiinni.
Tottahan sitä sen verran selville ottaa, ettei mitä tahansa päästä katsomaan, mutta kun valitettavasti traileritkaan yms mainokset ei kerro koko leffaa. MOni varmaan ajatteli, että leffa on kuin Cars 1, mutta ei ilmeisesti ollut.
Että ole sie vain ihan hiljaa ja mene muualle pätemään paremmuudella.
...Samoin ihmettelen näitä järkyttyneitä 2-vuotiaitten äitejä-jotka eivät ole ottaneet etukäteen selvää mitä leffassa tapahtuu. Onko oikeasti oikein, että lastenleffassa lapset itkevät ja joudutaan lähtemään kesken pois????huuh huh!
tässä olisi taas kannattanut pitää suu kiinni. Tottahan sitä sen verran selville ottaa, ettei mitä tahansa päästä katsomaan, mutta kun valitettavasti traileritkaan yms mainokset ei kerro koko leffaa. MOni varmaan ajatteli, että leffa on kuin Cars 1, mutta ei ilmeisesti ollut. Että ole sie vain ihan hiljaa ja mene muualle pätemään paremmuudella.
Onhan se vanhemman vastuulla mitä lapsi katsoo.
Minä ainakin haluaisin nähdä mitä 4,5v. katsoo ja ottaisin selvää ennen kuin päästäisin leffaan ilman minua.
"moni varmaan ajatteli että leffa on kuin cars 1",
no ei se auta että vaan ajattelee,kyllä asioista pitää ottaa selvää. Vähän sama kuin laittaisit 4,5vuotiaan telkkarin eteen mihin aikaan tahansa vuorokaudesta ja ajattelet että kyllä ne siellä ylessä ja mtv:llä varmaan tietävät mikä on lapselle haitallista. NOT.
Sie olet itse varmaan yksi niistä ,jotka antavat pienten lasten katsoa uutisiakin. "Eihän siitä varmaankaan haittaa ole. " Hyvä asenne sinulla.
on eri asia, kuin antaa katsoa telkkarista mitä tahansa ohjelmia mihin vuorokauden aikaan tahaansa. HALOO!
kyllä minäkin olen vienyt kavereiden lapsia elokuviin sallittujen ikärajojen puitteissa. mistä heidän vanhempansa voivat elokuvan kohtaukset tarkasti tietää, kun eivät itse ole mukana.
Joko lapsesi on jo täysin turta virikkeille tai filmi oli hänelle oikeasti niin traumatisoiva, ettei hän kykene edes käsittelemään sitä.
i]Riippuu vähän lapsesta ja siitä miten vanhemmat asian käsittelee.
Mun lapsi ei ole sanallakaan leffasta puhunut, ei tainnut olla kovin vaikuttava. Ollaan luettu cars2 kirjaa mutta ei siltikään tunnu muistavan leffasta mitään
[/quote]
on eri asia, kuin antaa katsoa telkkarista mitä tahansa ohjelmia mihin vuorokauden aikaan tahaansa. HALOO! kyllä minäkin olen vienyt kavereiden lapsia elokuviin sallittujen ikärajojen puitteissa. mistä heidän vanhempansa voivat elokuvan kohtaukset tarkasti tietää, kun eivät itse ole mukana.
Tästä leffasta on jo puhuttu niin paljon. Kyllä minä menisin mukaan SIKSI ETTÄ VOISIN lähteä pois jos vaikuttaisi liian rankalta. Jos antaa vastuun toisen vanhemmalle,jolla saattaa olla aivan eri periaatteet, ei paljon voi suojella omaa lastaan.
Ja tässäkin nyt nähdään, että elokuvatarkastamon suositukset EIVÄT OLE LUOTETTAVIA. itsekin jo myönsivät että tässä tapauksessa virhe on tapahtunut, ja ikäraja pitäisikin olla K7!!!!
etukäteen?
Te, jotka tiedätte mitä elokuvissa tapahtuu.
Tero
etukäteen? Te, jotka tiedätte mitä elokuvissa tapahtuu. Tero
Meni vähän ohi aiheen
tää oli kommenttina tuolle #10:lle, jonka mielestä pitää olla ennakkoon selvillä mitä elokuvassa tapahtuu.
Käsittääkseni sitä ei voi tietää kuin katsomalla elokuvan etukäteen ja ensimmäisestä Carsistahan ei ollut edes edeltävää elokuvaa tiedon pohjaksi.
Tero
Meni vähän ohi aiheen
tää oli kommenttina tuolle #10:lle, jonka mielestä pitää olla ennakkoon selvillä mitä elokuvassa tapahtuu. Käsittääkseni sitä ei voi tietää kuin katsomalla elokuvan etukäteen ja ensimmäisestä Carsistahan ei ollut edes edeltävää elokuvaa tiedon pohjaksi. Tero
ikärajoituksen suhteen. Jos se lukee jo Helsingin sanomissakin, ja mainitaan että valituksia on tullut paljon, on asia selvästikin monille äideille tärkeä. Ei tarvitse juosta pää komantena jalkana ensi-iltaan,vaan voi odottaa vähän arvosteluja ja kuulla toisilta äideiltä leffasta.
Ykkösosan suhteen tällaista polemiikkia ja valituksia, ja haloota keskustelupalstoilla ei ollut. Ikärajoitus ole selkeästi osuva ja luotettava sillä kertaa.
...ja olin etukäteen lukenut esim. täältä, että ei olisikaan ihan pienimmille sopiva. Olin ottamassa 3v kummipojankin mukaan, mutta katsoin sitten paremmaksi, että jää väliin hänen kohdaltaan.
Oma (5,5v) poikani mietti trailerin nähtyään, että haluaako mennä katsomaan koko leffaa, koska "siinä auto ampuu toista autoa". Kuitenkin päätyi siihen, että haluaa mennä, olihan leffaa odotettu jo ykkösosan ilmestymisestä lähtien.
Elokuvateatterissa äänet olivat selvästi hiljaisemmalla kuin yleensä, mikä oli tosi hyvä juttu! (kävin edellisenä iltana katsomassa apinoiden planeetan ja kyllä silloin pari kertaa sydän hyppäsi kurkkuun kun äänet olivat niin kovalla).
Poika tykkäsi leffasta tosi paljon, mutta oli sitä mieltä että ampumista ei olisi tarvittu (leikkii kuitenkin pyssyleikkejä pihalla usein ja on aina etsimässä pyssynmuotoisia keppejä, ei kuitenkaan koskaan "ammu" mitään elävää kohti).
Minusta leffa oli ihan ok, ei läheskään ykkösen veroinen, mutta ihan ok. Yleensä olen sitä mieltä, että lastenleffoista etsitään tarkoituksellisesti kaikkea lapsille sopimatonta ja ikärajatkin joskus ihmetyttää (esimerkiksi Näin kesytät lohikäärmeesi), mutta tällä kertaa olen samaa mieltä - ehdottomasti ei ihan pienimpien leffa!! Onneksi en ottanut 3vuotiasta mukaan!
omieni kanssa sen, 8v ens viikolla 6v ja 3v:n kanssa ( käytiin ennakkonäytöksessä, joten etukäteistietoa ei ollut muuta kuin että on K3-leffa.
Nuo isommat pojat tykkäsi kovasti, koska ovat muutenkin kovia leikkimään pyssyleikkejä ja muita taistelujuttuja. Pienin ei oikein jaksanut keskittyä, mutta ei nyt mitenkään traumatisoitunut.
Meillä lapset kyllä tietää tasan tarkkaan, että kaikki piirretyt jutut on ihan höpöhöpösatuja, eivätkä ole sellaisista koskaan järkyttyneet. Sen sijaan esim. esikoiseni järkyttyi syvästi 5-vuotiaana SAARISTON LAPSISTA, jossa "merirosvot" ajoivat keskellä kirkasta päivää saaren kallioilla lapsia takaa. Totta kai sitäkin käsiteltiin paljon, ja moneen kertaan on juteltu siitä, kuinka ihmisten näyttelemät jututkin on van satua.
Lisäänpä vielä, että vaikka lapseni ehkä leikkivät raisumpia leikkejä, he ovat melkoisen rauhallisia ja kilttejä lapsia, joilta ei empatiakykyä puutu. Mä en vaan koskaan ole ymmärtänyt miksi ei saisi LEIKKIÄ niitä pyssyleikkejä, vaan siinä pitää koko ajan olla äidin moralisoimassa vieressä.
kauhealta kuulostaa, että niin moni lapsi on järkyttynyt näkemästään.
ja jättävät nuo disneypaskat väliin, ei traumoja.
mutta itse harkitsin jo poistumista kesken näytöksen, en ollut odottanut sellaista räiskimistä :( Onneksi en ottanut 4v. lastani mukaan. Minusta ikärajan olisi pitänyt olla vähintään K7.