Erilaiset säännöt 4-vuotiaiden kodeissa
Lapsellani on kaveri, jonka vanhemmat suhtautuvat uskomattoman huolettomasti/välinpitämättömästi kaikkeen. Lapsella ei ole ollut mitään kuria ja sen kyllä huomaa. Saa riehua ja puuhailla mitä tahansa, vanhemmat eivät juuri perään katso. Omalla lapsellani on sensijaan ollut aina tarkat rajat ja säännöt ja rutiinit ja lapsi osaa käyttäytyä ikäisekseen tosi fiksusti. Lapset ovat samassa pk-ryhmässä.
On alkanut olla tosi ongelmallista tämä lasten ystävyys. Tämä toinen lapsi saa vapaasti mm. poistua yksin pihalta autotien laitaan katsomaan autoja tai esim. saattaa jonkun bussille. Hän saa myös olla valvomatta pihalla (joka on melkoisen vaarallinen, mm. rakennustyömaa). Omani on ollut ainoastaan pieniä hetkiä yksin taloyhtiömme leikkipihalla, eikä tulisi mieleeni päästää häntä itsekseen lähellekään autotietä. Nyt pelottaa, uskaltaako lasta enää päästää leikkimään tämän kaverinsa luo. Viimeksi olivat lähteneet kauas pihasta kävelylle, vanhemmat eivät olleet huomanneet mitään. Lapset olivat olleet kadoksissa puolisen tuntia ja vanhemmat eivät soittaneet minulle...
Mitä tekisitte tilanteessani? Kiellänkö lapselta vierailut tuon perheen luona?
Kommentit (8)
Jokainen kasvattakoon lapsensa niin kuin parhaakseen näkee mutta...
Mielestäni on lapsen heitteille jättämistä antaa tämän "selviytyä" aikuisten maailmassa lapsen rajallisella kapasiteetilla. Lapsi on lapsi ja tarvitsee aikuisten ohjausta ja valvontaa kehittyäkseen. Minä en IKINÄ päästäisi 4-vuotiastani seikkailemaan ominpäin autotielle jne. Tulkoon kaverit sitten vaikka aina meille.
Vaikka lapsi olisi ollut "fiksu" ja tottelevainen tähän asti moni kokeilee tuon ikäisenä rajojaan ja taitojaan kohtalokkain seurauksin.
En todellakaan päästä lapsiani mihinkään, jos en ole varma että heitä valvotaan asianmukaisesti.
4-vuotias on vielä tosi pieni!
Näin olen itsekin ajatellut... siis pitää ainakin taukoa vierailuista. Olisi ihan kamalaa jos jotain sattuisi lapselleni kyläilyn aikana. Tuo lasten yhteinen "karkumatka" oli mielestäni jo tarpeeksi hirveää, ties mitä olis voinut tapahtua. Isossa kaupungissa pääkaupunkiseudulla siis asumme.
Nyt mietityttääkin enää se, etää miten perustelen tälle perheelle sen etten halua lapseni kyläilevän heillä?
Ja piha siis meidän olohuoneen ikkunan alla. Pelisääntönä on ollut että kenenkään mukaan ei lähdetä ja hänen pitää koko ajan nähdä ikkuna jotta minä myös näen hänet. Hyvin on toiminut ja sen kerran kun lähtee parkkipaikalle tai talon taa niin ulkoilut yksin loppuu seinään.
Vaikka lapseni ulkoilee yksin ei tulisi mieleenkään antaa hänen ulkoilla kahdestaan kaverinsa kanssa josta minäkin olen vastuussa. Silloin mennään aina pihalle porukassa. Keskenään lapset keksii vaikka mitä ja jos jollain sattuu olemaan yhtään seikkailuluonne niin noita katoamisia tapahtuu.
Hui kamala. Pyydä lapsi teille leikkimään mutta älä ihmeessä päästä omaasi enää heille!
kertoa, miten asia on.
Jos eivat ymmarra, eivat ymmarra.
4v täyttänyt poikamme on kyllä ihan ilman vanhempia pihalla ja omalla pienellä kotikadulla ja hakee myös paria naapurin lasta ulos. En joka minuuutti tiedä missä lapsi on, mutta kuulen kyllä hänen äänensä kun pihalla leikkivät. Tämä tietenkin eri juttu, kun ei isompaa liikennettä tai vaarallisia paikkoja lähellä.
ma kieltaisin. Lapsi voi tulla teille ja leikkia sinun/teidan valvonnassa, mutta tuollaiseen kylapaikkaan en paastaisi. Liian vaarallista, eika tarvita kuin se yksi kerta kun jotain sattuu... Tuonikainen on liian pieni olemaan ilman aikuisen valvontaa.