Olen työssä käyvä 2:n lapsen äiti ja silti minulla on aikaa liikkua salilla 6x/vko
eli ihan höpöhöpöä on se ettei äidit ehtisi harrastaa. Se on vaan omasta halusta kiinni. Ja silti vietän vielä joka päivä lasteni kanssa aikaa leikkien tai lukien. Mutta netissä surffailuun minulla ei sitten olekkaan aikaa (paitsi näin töissä kahvitauolla..) enkä juuri katso telkkariakaan iltaisin, koska pidän näitä asioita vähiten tärkeinä. Joten seli seli mammat ettei ole aikaa liikkua mut silti aikaa on notkua koneella tunteja päivässä.. ;)
Kommentit (113)
mutta millään en ehtis 6 kerta viikossa. on aina niin paljon muutakin ohjelmaa. käyn nelisen kertaa viikossa, jos ehdin. yritän sittne jumppailla kotona kun ei salille asti ehdi. esim tänään en missään välissä salille ehtis. eilen olin ja huomenna meen aamupäivällä.
Ja ennenkaikkea, kuinka pitkä on työpäiväsi?
Näistä asioista se riippuu. Itselläni ainut aika, jolloin edes voisin ajatella urheilua olisi klo 21-22. Jos lapsi viettä päiväkodissa päivän, en todellakaan halua lähteä salille/urheilemaan tms. samantien. Itsekästä.
Ja ennenkaikkea, kuinka pitkä on työpäiväsi?
Näistä asioista se riippuu. Itselläni ainut aika, jolloin edes voisin ajatella urheilua olisi klo 21-22. Jos lapsi viettä päiväkodissa päivän, en todellakaan halua lähteä salille/urheilemaan tms. samantien. Itsekästä.
Tai kun lapset ovat kavereillaan? Mikä vika on treeneissä klo 21-22?
Teetkö lyhyttä työpäivää? Minullakin on kaksi lasta. Lähden töihin 0715, työt alkaa 0745 ja loppuu siinä 1615-1630. Äkkiä päiväkotiin viideksi ennen kuin se sulkee, sitten ruokaa lapsille, jossain välissä ruokaostokset. Lapset nukkumaan kasilta ja illalla vielä pari tuntia työhommia koneella. Sitten itse nukkumaan. Arkena en ehdi missään välissä liikkua, sen vähäisen ajan käytän lasten kanssa olemiseen.
mutta ei nyt ihan 6x/vk vain 2-3 kertaa viikossa.
Teen vuorotyötä ja työajat ovat muutenkin erittain epäsäännöliset niin hyvin ehdin käymään joskus ennen ja joskus jälkeen työn. Lapset hoidossa nukkumassa kyseisenä aikana.
mutta millään en ehtis 6 kerta viikossa. on aina niin paljon muutakin ohjelmaa. käyn nelisen kertaa viikossa, jos ehdin. yritän sittne jumppailla kotona kun ei salille asti ehdi. esim tänään en missään välissä salille ehtis. eilen olin ja huomenna meen aamupäivällä.
ajokortittoman on aina vähä vaikea lähteäkin. kävellen toki pääsee, mutta se vaatii sitte vielä enemmän sitä aikaa siihen. onneks on ajokortillisia salikavereita :)
ja sillon ku lapset nukkuu mä todellakin lysähdän tv:n ääreen :)
- miten pitkä on hänen työpäivä, entä joutuuko töitä tekemään myös vapaa-ajalla (kuten monessa hommassa käytännössä joutuu, tsekkailla s-postia / viimeistellä tarjoukset / valmistautua seur. aamun as.tapaamiseen...)
- miten pitkä työmatka, paljonko niihi menee aikaa?
- miten ap asuu? Omakotitalossa jossa omat hommansa? vai jossain pienessä krs-taloluukussa, missä ei tartte tehdä mitään, eikä siivoamiseenkaan mene aikaa?
- onko ap:n koti siisti vai vähän sinne päin? Tai käykö hänellä siivooja?
- mikä on hänen unentarpeensa / vrk, siinäkin ihmiset on yksilöllisiä. Esim. itselläni 8h/vrk tuntuu olevan liian vähän, tarttisin 9h jos haluaisin olla oikeasti "nornmaali", eikä koko ajan väsyneen oloinen.
Ja ennenkaikkea, kuinka pitkä on työpäiväsi? Näistä asioista se riippuu. Itselläni ainut aika, jolloin edes voisin ajatella urheilua olisi klo 21-22. Jos lapsi viettä päiväkodissa päivän, en todellakaan halua lähteä salille/urheilemaan tms. samantien. Itsekästä.
Ei muuta. Sanoinhan itsekin, että 21-22 tai 6-7, jos treenaa, niin sehän on hienoa.
Riippuu tietenkin myös lasten iästä. Minulla on teinipoika, joka tuon taivaallista välittää, urheilenko vai en. Mutta jos lapset ovat tarhaikäisiä ja mamma treenaa joka ilta (salille ja takas 2 h), niin on se todella itsekästä.
Kun olivat pienempiä, isä hoiti iltahommat lasten kanssa ja minä menin salille. Nyt kun ovat isompia niin lapset ovat harrastuksessa tai kavereilla, joten menen sitten sillä aikaa salille. Tai sitten illalla kun ovat jo sängyssä. Ihan hyvin on aikaa olla lasten kanssa tästä huolimatta.
Mä oon viiden lapsen kotiäiti enkä ehdi edes syödä kuin kolme kertaa päivässä, jos sitäkään.
Mä en kestä näitä avauksia. "Kun minä teen näin niin kyllä muidenkin pitäisi tehdä näin ja jos ei tee, niin on kyllä TYHMÄ."
Harrastakaa sitä liikuntaa ihan niin paljon kuin lystäätte (niin mäkin teen), mutta älkää herranjumala kuvitelko, että kaikilla ihmisillä on samanlainen elämäntilanne kuin teillä! Ei esimerkiksi täällä meilläpäin ole yhtään kuntosalia, joka olisi myöhään auki, ja vaikkapa omasta asuinpaikastani on matkaa lähimmälle salille 20 km. Kunnassamme ei ole myöskään esim. uimahallia tai muita mahdollisuuksia harrastaa ohjattua liikuntaa kuin kansalaisopisto.
Joo, mä kyllä liikun, koska meillä on yrityksen takia suht vapaa elämänrytmi, mutta kun välillä teen sijaisuuksina muita töitä, niin kyllä se varsinkin talvisin aika haastavaa tuppaa olemaan, kun pimeä tulee ennen kuin pääsee töistä kotiin, eikä täällä todellakaan ole mitään valaistuja lenkkipolkuja ja pururatoja, ei edes pyörätietä.
Ja ennenkaikkea, kuinka pitkä on työpäiväsi? Näistä asioista se riippuu. Itselläni ainut aika, jolloin edes voisin ajatella urheilua olisi klo 21-22. Jos lapsi viettä päiväkodissa päivän, en todellakaan halua lähteä salille/urheilemaan tms. samantien. Itsekästä.
Ei muuta. Sanoinhan itsekin, että 21-22 tai 6-7, jos treenaa, niin sehän on hienoa.
Riippuu tietenkin myös lasten iästä. Minulla on teinipoika, joka tuon taivaallista välittää, urheilenko vai en. Mutta jos lapset ovat tarhaikäisiä ja mamma treenaa joka ilta (salille ja takas 2 h), niin on se todella itsekästä.
Itse lähden salille yleensä klo 21-22 aikaan. Salilla ihanan rauhallista ja vaikka olen ennen ollut iltatorkku, treenistä saa niin paljon energiaa että ei haittaa vaikka yöunet lyhenisi!
Vähän riippuu päivästä.
Joka viikonloppu avataan mieheni kanssa kalenterit johon merkataan menemiset ja tulemiset seuraavalle viikolle ja sen myötä rakennan oman treeniaikatauluni. Ilman mieheni tukea harrastukseeni tuskin löytyisikään näin hyvin aikaa. Viikonloppuisin lähden usein aamulla aikaisin (onneksi en ole aamu-uninen) kun lapset vielä nukkuvat tai pikkuhiljaa heräilevät. En koe että harrastukseni on lapsiltani pois. Se vaatii vaan syvää suunnittelua ja ennenkaikkea tahtoa. Tämä tuo minulle niin paljon lisäenergiaa etten tajua kuinka kukaan pystyy suoriutumaan normaaleista kuvioista ilman säännöllistä liikuntaa!
T:AP
mutta mäkin käyn lenkillä niin että toinen lapsi tulee pyörällä ja toinen rattaissa. Onhan se raskasta sikäli että ensin pitää suostutella se pyöräilijä lähtemään ja sitten se ei jaksa niin pitkiä lenkkejä kun haluaisin tehdä mutta jotain sentään! ja tuleehan siinä lisäpainoa niistä rattaista.
Kotijumppaa teen myös kun lapset katsovat pikkukakkosta. Kirjastosta löytyy aika hyviä jumppadvd:tä kun itseltä loppuu ideat.
Kuntosalille en pääse kuin kerran viikossa; matkaa on 15 km eikä sinne voi ottaa pienempää lasta mukaan. Isompi lapsi on joskus mukana.
Eli omalla kohdallani voi sanoa että minulla EI ole aikaa treenata kuutta kertaa viikossa salilla. Muuten jää mielestäni liian vähän aikaa lapsille tai yöunille, jotka molemmat menevät tärkeysjärjestyksessä treenauksen edelle.
Minäkin olen kahden lapsen työssä käyvä äiti, mutta minulla ei ole aikaa käydä salilla.
Aamulla huolehdin lapset kouluun ja päiväkotiin. Koska en halua, että 7-vuotias koululainen joutuisi aamulla yksin lähtemään. Itse ehdin tästä syytä töihin vasta puoli kymmeneksi. Kotona olen vasta kuudelta illalla (tai 18:30..19:00) jos käyn kaupassa koulumatkalla.
Minulla jää käytännössä illalla 1..2 tuntia aikaa perheelle. Siitäki osa menee kotitöihin.
Sitten kun lapset nukkuvat ehdin kuntoilemaan kotona (minulla on kotona kuntopyörä ja painot). Kuntosalille en halua enää yhdeksän jälkeen lähteä hillumaan. Haluan viettää aikaa myös mieheni kanssa. Kuntosalille jos lähtisin, menisi pelkästään matkoihin aikaa tunti.
Valintojahan nämä kaikki ovat. Jokainen päättäköön ihan itse mihin oman aikansa haluaa käyttää.
Joskus lähden salille kun lapset on menneet nukkumaan. Joku muu ehkä lösähtää telkkarin eteen tai koneelle. Tulisin ihan pöpiksi jos en pääsisi treenaamaan.