Murehdin eskarilaisen puolesta :(
Viime viikolla kaksi ensimmäistä lyhyttä päivää meni hyvin.
Tänä aamuna piti pojan mennä ensimmäisen kerran koulutaksilla. Taksi ei saapunut, soitin perään. Sanoi unohtaneensa ja tulevansa hakemaan. Myöskään naapurin ekaluokkalaisia ei näkynyt; niillä alkoi eri aikaan. Poika oli itse arvellut, että taksikyyti ei jännitä, kun voi mennä yhtä aikaa tuttujen lasten kanssa. Poika nousi yksin taksin kyytiin.
Pian kuski soitti, että kun muilla alkoi vasta myöhemmin. olenko muistanut ajan väärin? Säikähdin, mutta olin kyllä oikeassa ajan suhteen. Kuski oli luullut, että meidän lapsikin on ekaluokkalainen.
Nyt vaan jotenkin stressaan, enkä osaa tehdä mitään kun mietin miten poika pärjää. Hän on luokkansa nuorin, ja kotihoidosta koulumaiseen ja isoon eskariluokkaan on suuri muutos.
OSaako se varmasti tulla taksilla kotiin?! :/
Kommentit (27)
Puhutko nyt eskarilaisista vai ekaluokkalaisista?
Noin eskarissa. Tänä vuonna (1. lk) itse asiassa kaikki asiat täysin samoin. Matikkaa ja äikkää vaan on enemmän.
ja lisäksi on yhtenä siis vain yhtenä päivänä avustava henkilö. Häntä ei toistaiseksi ole vielä näkynyt.
Yritän tosiaan parhaani etten näyttäisi jännitystä pojalleni, enkä edes ole jännittänyt ennen tätä aamua. viime viikon 2 lyhyttä päivää osoittivat, että odotukseni eskarin suhteen olivat olleet hieman vääristyneet. Olen havainnut, että oman eskarila-poikani päivä on paljon itsenäisempi ja omatoimisempi ja aikuiset etäämpänä kuin minulla ekaluokalla aikoinaan.
Sekin kai ahdistaa, että olisi ollut mahdollisuus aloittaa eskari vasta vuoden päästä sillä poika on syntynyt aivan loppuvuonna. Mutta päätimme näin ja poika on ollut eskarista ihan innoissaan. Vasta tänä aamuna alkoi mietityttämään.
ap
Mutta päätimme näin ja poika on ollut eskarista ihan innoissaan. Vasta tänä aamuna alkoi mietityttämään. ap
Kyllä poika siellä pärjää. Samanlaisia pikkuisia ne muutkin ovat eikä lapsilta vaadita ihmeempää kuin tuon ikäisiltä voi odottaa.
Itse viime vuonna oikein yllätyin kuinka nopeasti poikamme "kasvoi". Jännitin saako hän otettua ruokaa järkevästi ja osaako huolehtia oikeanlaiset vaatteet päälle ja käytyä vessassa välkällä. Kyllä hän osasi ja jos ei olisi osannut, olisi saanut apua.
t. se jonka lapsi oli koulun eskarissa viime vuonna
ainakaan aluksi. Onko se pienemmän sisaruksen nukkuminen tärkeämpää kuin isomman eskari? Ihan kohtuuttomalta kuulostaa.
Mutta koska ei itsekään tunnettu koulua, kun ei olla kumpikaan itse aikanaan käyty sitä koulua, niin seurattiin autolla taksin perässä. Ja itse asiassa homma meni niin, ettei taksi tiennyt minne piti ajaa, joten taksi seurasi meidän auton perässä. Ja sitten koululla ihmeteltiin yhdessä, että onko siellä joku eskarilaista vastassa vai ei. Eikä ollut, koska oltiin ajettu väärälle puolelle koulua (kun ei tosiaan tunnettu paikkoja).
Mutta siitä se sitten alkoi selviämään, että koulunkäynnin avustajat saattavat aina taksille ja taksilta luokkaan. Eli lapsen ei tarvi osata itse huolehtia itsestään. Eikä ekana päivänäkään tullut lapselle mitään huolta, kun siinä oltiin me aikuiset isolla joukolla säätämässä.
Mutta ei tosiaan uskallettu heti laittaa lasta viisivuotiaana vieraaseen taksiin menemään vieraaseen paikkaan. Siitä se homma sitten vähitellen tuli tutuksi ja ihan luottavaisin mielin lapsi sinne taksiin lykättiin ensiviikkojen jälkeen.
Mutta täällä nuo taksikyydit eivät kyllä kovin hyvin toimineet. Koko vuoden jatkui se, että joka viikko lapset myöhästyi koulusta kerran tai useammin, kun taksiet eivät olleet ajallaan. Hetken aikaa homma jo toimi, kunnes kyyditysyrittäjä vaihtui, ja taas alkoi myöhästely. Eli aina piti kuitenkin olla itse valmiina lähtemään, jos taksi ei tullutkaan tai oli paljon myöhässä. Meillä kyydityksen syynä oli pitkä matka.
parasta oli kuulemma ollut taksikyyti :) Oli tänään leikkinyt myös eskarikavereidensa kanssa.
Iltapäivällä opettaja soitti ja ehdotti, että poikamme vaihtaa ryhmän "toiseen puoliskaan" jolla on säännöllisemmät aloitusajat aamuisin. Juuri kuljetuksen takia. Sain myös kysyttyä tarkemmin siitä, miten lapset huolehditaan autoihin, jne. opettaja oli myös sitä mieltä, että sekavaa on alku ollut ja tarkkana saa olla opettajat ja vanhemmat.
Mutta kaikki on ihan ok :)
ap
Puhutko nyt eskarilaisista vai ekaluokkalaisista?