Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tiedotusoppia lukemaan - apuja kaivataan

Vierailija
10.08.2011 |

Te, jotka olette olleet pääsykokeissa - voitteko kertoa mitä kaikkea pitäisi ottaa huomioon. (lukea kirjat tietty ulkoa, mutta muuten..)

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykyään kysytään... ainakin silloin oli juttutehtävä eli soveltuvuutta testattiin antamalla jutunaihe ja kysymällä, millaisen jutun siitä laatisit.

Toivottavasti joku hiljattain kokeessa ollut osaa valistaa, mitä nykyään kysytään.

-YTM ja Ylen toimittaja-

Vierailija
2/6 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...sieltä kymmenen vuoden takaa, että meillä oli myös soveltava osio, jossa piti kirjoittaa uutinen annetun aineiston pohjalta, analysoida joku filminpätkä ja kirjoittaa mielipidekirjoitus. Tärkeää on siis hallita myös analyyttinen ote ja löytää aineistosta se olennaisin, minkä lisäksi pääsykoekirjat on osattava tarkkaan. Kun pääsin itse lukemaan tiedotusoppia, sisäänottoprosentti oli muistaakseni alle kuusi. Ei taida olla sen enempää nytkään.

Tsemiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskinpa perusteet ovat kovastikaan muuttuneet. Kuvajournalismia olen halukas opiskelemaan, mutta pääsykoe on sama kuin tiedotusoppia pääaineekseen lukevilla. Olen käynyt kurkkaan vanhoja kokeita ja aikamoisia kysyvät (huh!).

Ajattelinkin sellaista "hiljaista tietoa" mitä konkarit voisivat antaa.. itse ajattelin, että ainakin äidinkielen kirjaa pitää kerrata - kerrata kieli oppi (vitsi ;)) ja jotain termistöä.

Kovasti pyytävät näissä kokeissa myös kehittelemään logoja tai kuva-aiheita erilaisille asioille. Esimerkiksi ikärasismille ja piratismille. Onko ihan oikeasti ok, että piirtää tikku-ukko luonnoksen. Piirustulahjat ovat heikohkot.

Vierailija
4/6 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...sieltä kymmenen vuoden takaa, että meillä oli myös soveltava osio, jossa piti kirjoittaa uutinen annetun aineiston pohjalta, analysoida joku filminpätkä ja kirjoittaa mielipidekirjoitus. Tärkeää on siis hallita myös analyyttinen ote ja löytää aineistosta se olennaisin, minkä lisäksi pääsykoekirjat on osattava tarkkaan. Kun pääsin itse lukemaan tiedotusoppia, sisäänottoprosentti oli muistaakseni alle kuusi. Ei taida olla sen enempää nytkään. Tsemiä!

Taitaa olla vielä heikompi prosentti nykyään. En tiedä onko kuvajournalismia vielä vaikeampi päästä lukemaan.. Sinnehän on näyttötyö myös, valokuvat.

Vierailija
5/6 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoritin ensimmäisten pääsykokeiden jälkeen Avoimessa yliopistossa viestinnän appron, joka sitten hyväksiluettiin kokonaisuudessaan tiedotusopin opintoihin.

Vierailija
6/6 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ainakin on ollut ihan kivasti - olen tuo tyyppi, joka pääsi toisella yrittämällä sisään. Valmistuin kolme vuotta sitten, ja nyt 30-vuotiaana olen ulkomailla asiantuntijatehtävissä. Olen erittäin tyytyväinen valintaani. Käsitykseni mukaan muidenkin laitokselta valmistuneiden työllisyysprosentti on hyvä.