Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskaus vaivat ja sairasloma?

Vierailija
09.08.2011 |

Odotan esikoistani raskausviikolla 28. Kaikki mennyt tähän mennessä kohtuu hyvin. Toukokuusta alkaen minua on vaivannut vasemman jalan turvotus, joka pahenee aina istuessa tai seistessä paikoillaan. Jalka on tutkittu ja varsinaista syytä ei ole löydetty. Tk-lääkäri ja työterveyslääkäri kirjoittaneet ajoittain muutaman päivän sairaslomia. Vaiva ylensä helpottaa sairaslomalla, mutta palaa kun aloitan työt. Nyt myös hemoglobiini tippunut vaikka syön rautatabletteja. Aiemmin ollut 144 ja nyt 125. Olen ollut ajoittain todella väsynyt ja heikko vointinen. Lisäksi selkäkipuja töissä päivittäin ja työpäivän päätteeksi ne ovat pahentuneet. Öisin nukkuminen vaikeaa tästä syystä. Yhtenä oireena myös jatkuva tarve juosta vessassa. Kohtu ilmeisesti painaa rakkoa pahasti.

Mietin mitä tehdä? Töitä olisi vielä 7 viikkoa. Muutaman päivän saiaraslomat eivät ratkaise mitään. Töissä jatkuva paine ja kiire. Työskentelen sosiaalialalla ja työni edellyttää paikallaan oloa, seisomista, istumista ja asiakastyötä.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mun mielestä siitä, mikä siis olisi sairasloman syy. Omasta mielestäni on vähän kyseenalaista jäädä sairaslomalle, jos väsyttää ja pitää juosta vessassa, mutta jos esim. jalka on niin kipeä että se haittaa työntekoa, kannattaa ilman muuta pyytää sairaslomaa. Tuo sun hemoglobiini muuten on oikeasti vielä tosi hyvä! Useimmillahan se ainakin kaveripiirissäni käy lähellä sataa jossain vaiheessa.

MUTTA: Itse olin kolme viikkoa sairaslomalla supistusten ja sydämentykytysten takia, ja olin myös koko raskauden tosi väsynyt. Sairasloman ja kunnon levon jälkeen olin kuin uusi ihminen, mutta niin vain kävi,että oltuani viikon töissä saikun jälkeen, mulla meni lapsivedet viikoilla 29+3. Eli kyllä luultavasti sain elintärkeät viikot vauvalle huilattua silloin sairasloman aikana...

Vierailija
2/15 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä tarkoitin noita selkäsärkyjä joiden vuoksi en saa nukuttua ja töissä istuminen hankalaa sekä kivuliasta. Lisäksi vasen jalka paisuu päivän mittaan aivan muodottomaksi, tuntuu paineiselta ja olo heikkenee. Koko loma meni kotona maatessa, koska oireet pahenivat aina kun aloin tekemään jotain. Ihan siis siitä kyse, että mitä tehdä kun olo oikeasti huono. Hevillä en yleensä jää sairaslomalle ja ehkä jopa liika tunnollisuus nyt vaivaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin muuten oli myös selkäsärkyjä kovasti, ja ne provosoi paljon noita supistuksia. Kannattaa kyllä mainita asiasta ainakin neuvolassa, ehkä sulla vois olla tosiaan saikun paikka. Toi jalkajuttukin kuulostaa vähän oudolta, en halua pelotella (kun ilmeisesti lääkäri tutkinut kuitenkin), mutta kahdella kaverillani on ollut veritulppa jalassa raskausaikana, joten kyllä sekin voi olla mahdollinen nuorellakin ihmisellä.

Vierailija
4/15 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasen jalka on tosiaan ollut taukoamatta turvoksissa toukokuusta asti. Lääkärissä otettu virtsa näytteet ja verikokeet. Mitään poikkeavaa ei löytynyt. Lisäksi otettu jalasta ultra toukokuussa ja ei löytynyt mitään erityistä. Lääkäreiden ainoa ohje ollut lepo, kylmät kääreet ja jalan nosto ylös. Auttaa hetkellisesti, mutta heti paljon (esim. yhdenkin työpäivän)liikkeellä ollessa jalka turpoaa yhtä pahaksi.

Selkäsäryt pahenevat myös aina työpäivän mittaan ja iltaisin ovat niin pahat, että nukkuminen katkonaista koko yön vaikka otan särkylääkkeen.

Vierailija
5/15 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos koet sen parhaaksi. Vauva on tärkein ja sinun vointisi!

Vierailija
6/15 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko siis tuo turvonnut jalka kipea vai vaan turvoksissa?

Vertailun vuoksi: itselle on maaratty raskaana pidempia sairaslomia a) ennenaikaisten _ja kohdunkaulaa avaavien_ supistusten takia, b) hengenvaarallisen korkean verenpaineen (195/125) takia, ja c) istukantakaisen verenvuodon (jossa siis osa istukkaa oli irronnut kohdun seinamasta) takia.

Jos noilla ap:n oireilla saisi pitkan sairasloman niin eipa kukaan juuri raskaana toissa kavisi, koska tuollaista se tuppaa olemaan liki kaikilla...

Vierailija
7/15 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reippaasti vaan lääkäriin ja pyydät sairaslomaa äitiyslomaan asti. Sanot, että et koe olevasi työkykyinen, kun on kipuja ja huonot yöunet vaan pahentaa asiaa.

Ei työnantaja mitään lisäpisteitä anna, jos pystyy roikkumaan töissä viimeiseen asti :-)

Vierailija
8/15 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muuttuu tosi kipeäksi niin saikkua vain. Jos kivun voi välttää niin turha pakolla itseään sille altistaa. Voi kun voisin itsekin pyytää saikkua ja levätä.

Pissahätä on ihan normaalia. Itse odotan kolmatta ja käyn vuorokauden aikana lähemmäs 20 kertaa vessassa. Samoin hemoglobiini sulla oli ihan ok.

Vierailija
9/15 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten sanottu, en todellakaan halua tieten tahtoen sairaslomalle. Työni ei vaan mahdollista ns. rauhallisempaa tahtia ja jalan nostelua ylös ja pitelyä kääreissä. Pitäisi pystyä toimimaan täydellä teholla. Jalka alkaa tuntuu paineiselta ja särkeäkin kun olen päivän ollut liikeellä. Lisäksi selkäsäryt ovat jatkuvia ja pahenevat päivän edetessä. Mielummin olisin töissä kun pitkällä sairaslomalla. Ongelmallista on nyt vaan työpaikan vaatimukset suhteessa kykyyni toimia normaalisti...Tänään oman lääkärin aika työterveydessä, joten toivottavasti saan apuja ja tilanne jotenkin ratkeaa.

Vierailija
10/15 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siltä tuntuu, turha on kärvistellä töissä jos on noinkin paljon vaivoja. Jos ei ole mahdollista vaihtaa kevyempiin hommiin niin haet vain pokkana saikkua, tai siis lääkärihän sen määrää jos näkee tarpeelliseksi..! vähän outoa että vain toinen jalka turpoaa..?

Itsellä myös melko fyysinen työ, ja kun helteet alkoi ja oli jo ollut supistuksia aika tiheään tahtiin aina kun teki jotain raskaampaa, niin menin lääkärille ja sain loppuajaksi saikkua. ei onneksi ollut enää kuin viikko jäljellä. En vain jaksanut enää olla töissä kun siellä oli niin h-tin kuumakin ja turhautti kun ei jaksanut enää tehdä työtä edes puoliteholla.

Tietysti hyvä ettei saikulle jäädä ihan hepposin perustein, mutta raskauden loppuaikana on joskus parempi hellittää, ettei riskeeraa mitään. Itselläni lepo auttoi kummasti ja supistukset väheni, mutta lapsi syntyi silti pari viikkoa etuajassa.

Vierailija
11/15 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, 125 hemppa on kyllä ihan hyvä, sen ei pitäis vielä vaikuttaa pahasti väsymykseen, vaikka hieman alhaisempi onkin kuin normaalisti..

Vierailija
12/15 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meinasin samaa sanoa hemoglobiinista, tuo on kyllä täysin normaalia. Jos Hb ei laske raskaudessa, niin se on huolestuttavaa.

Mä en kyllä tajunnut miksi sun pitää asiaa pohtia. Jos lääkäri näkee, että et ole työkykyinen, hän kirjoittaa sairaslomaa. Minustakin tuntuu kyllä siltä, että normaaleilla raskausvaivoilla saat muutaman päivän sairaslomia. Käytä ne lepoon.

Vierailija
13/15 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin. 4 vikaa viikkoa ennen äitiyslomaa. Istumatyö ja selän kanssa alkoi olla niin paljon ongelmia. lääkäri totesi että parempi jäädä saikulle kun kärsiä töissä. Antoi ensin kaksi viikkoa ja sitten kun selkäkipu ei hellittänyt antoi loppuajaksi (noin kaksi viikkoa) vielä saikkua. Mun töissä oltiin ymmärtäväisiä. Ja mäkään en yleensä normaalisti helpolla saikulle jäisi.

Vierailija
14/15 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lekurissa käyty. Laittoi viikon sairaslomaa ja käski mennä sen jälkeen töihin. Sanoi, että voin sitten tarvittaessa hakea uuden lyhyen sairasloman, jos oireet eivät helpota. Näin sitten toimittava tarvittaessa koko loppu aika työssä. Lisäksi oli sitä mieltä, että minun pitäisi töissä olla lepo asennossa jalka ylhäällä. Kuulemma muutenkin olisi tärkeää tehdä töitä voimien mukaan eli vähän niinkun puoliteholla. Ei oikein ymmärtänyt sitä, että tuo ei ole mahdollista työpaikassani. Vaatimuksena olisi, että olen töissä ollessani 100 % työkykyinen. Mitään erityis juttuja en saa raskaudesta tai muusta syystä johtuen.

Tuntuu aika turhauttavalle....Mietin pitäisikö vielä konsultoida TK-lääkäriä?? Ainakin aiemmin sain sitä kautta enemmän apuja tilanteeseeni.

Vierailija
15/15 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olo on töissä tosi kamala.

Käyn todella hitaalla vaikka työtahti on/ pitäisi olla kova. RIntoja särkee niin että kiristelen hampaita. (ei todellakaan mitään pientä arkuutta mikä usein mainitaan oireena, vaan kova kipu kuin olisi neula työnnetty läpi rinnan)

Vatsa tuntuu koko ajan ylitäydeltä, niin kuin olisit koko ajan ahtanut itsesi täpötäyteen ruokaa : todella tukala olo.

Ymmärrän että nämä vaivat eivät oikein saikkuun oikeuta mutta toivoisin että ei töissä tarvitsis olla, on tosi hankalaa ja ahdistavaa.

Kotiin kun pääsen niin en tee mitään muuta kun makaan alasti peiton alla. En vain jaksa. TYöpäivä vie kaikki mehut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi viisi