Tämä opettaja lupailee itselleen tehdä töitä vain 8-16 ma-pe,
eikä yhtään ilta/vkl-töitä. Illat pyhitän lapsille ja kodille ja alkuyöt opiskelulle.
Kommentit (99)
koulussa kanslistina. Opettajat tulevat aamulla 8.30 ja lähtevät 13.30. Joka päivä. Kokeet korjataan tuntien aikana, kun lapset tekevät hiljaisia töitä. Pienehkö maalaiskoulu.
Tota... Ei noin lyhyitä koulupäivä kellään ole, paitsi ykköskakkosilla. Luokanopettajan opetusvelvollisuuskin on 24 h, ja useimmilla menee yli sen. Itselläni esim. on joka päivä 9-15 tunnit ja kaikki suunnittelu ja valmistelu siihen päälle.
Emme me tiedä toistemme töistä ja siitä, miten raskasta oma työ kullekin on.
Minäkin aion tänä vuonna yrittää tehdä mahdollisimman suuren osan työstä ennen klo 16. Tiedän, että joudun siitä joustamaan ja saan siitä joustaa tarpeen tullen. Tulee ruuhkakausia ja vähemmän iltatyötä vaativia kausia.
Kaikilla aloilla on ahkeria puurtajia ja lusmuja, jotka tekevät niin vähän kuin on mahdollista, opettajissakin. Itse tein ekat vuodet 60 tuntia viikossa töitä, mutta olen onnistunut tiivistämään viikkotuntimääräni n. 50:een. Kun ahistaa, teen vain sen pakollisen nelisenkymmentä. Vähempää en voi tehdä, koska minulla on vastuu, vaikka ketjussa onkin yritetty osoittaa, että opettajilla ei ole vastuuta työssään. On muitakin arvoja kuin raha.
En usko, että teen opettajana keskimääräistä kevyempää työtä. En usko myöskään, että teen keskimääräistä raskaampaa työtä. Kaikessa on puolensa.
Puolisoni on yritysjohtaja. Lomansa hän maksaa itse itselleen ja töissä on oltava silloin, kun asiakas niin haluaa. Minua hän kuitenkin säälii siksi, että minulla ei ole vapaita viikonloppuja tai vapaita iltoja. Minusta se on kuitenkin etu. Voin mennä iltapäivällä kahville ystävättäreni kanssa tai kampaajalle ja jatkaa työpäivää illalla.
Olkaa varovaisia palkkahuuteluissanne. Kun toivotte joltain jotain pois, toivotte samalla itseltänne pois. Palkkojen kehitys on hyvinkin linjakasta aloista riippumatta.
ja aika tiukkaa tekee jos meinaa 08-16 selvitä. Hyppäreitä on tosin aika paljon, joten niiden aikana pystyy tekemään osan kokeiden tarkistuksista yms. mutta ei kuitenkaan kaikkea, se on selvä, etenkin kun osan hyppäreiden aikana pitää siirtyä toiseen opetuspisteeseen. Kun koululla on jo sen 08-16 joka päivä, on selvä että päivät venyy pitkiksi etenkin koesuma-aikoina. Harmittaa, luulin että sillä on vähemmän tunteja nyt mutta jotain valinnaisaineryhmiä oli pompsahtanut tuntisuunnitelmaan ja siinä sitä taas ollaan. Yritysmaailman tunnit ilman vastaavaa palkkaa, ääh.
Mutta loma oli ihana, sitä en kiistä eikä mieskään!! Vielä viikko jäljellä yhteistä kiireetöntä elämää.... :)))
projektin tavoitteet, mikä se olikin, täyttyi viimevuonna ja opettajamieheni sai bonusta matkan muodossa.
on se kumma jos lähtee iltapäivästä kahville tai kampaajalle niin sitten ei olekaan vapaita iltoja tai viikonloppuja kun ne duunitkin on hoidettava. Voi ressukkaa.
Minua hän kuitenkin säälii siksi, että minulla ei ole vapaita viikonloppuja tai vapaita iltoja. Minusta se on kuitenkin etu. Voin mennä iltapäivällä kahville ystävättäreni kanssa tai kampaajalle ja jatkaa työpäivää illalla.
Ei kukaan rupeaisi opettajaksi, jos ei olisi noita pitkiä lomia. Mä ainakin lopettaisin saman tien, jos lomat vietäis pois.
mutta mitä olisi tapahtunut, jos nuo tavoitteet eivät olisi täyttyneet? Kenkää pepulle? Epäilen...
Pikku vinkki: tulosPALKKIO ja tulosVASTUU ovat kaksi täysin eri asiaa.
projektin tavoitteet, mikä se olikin, täyttyi viimevuonna ja opettajamieheni sai bonusta matkan muodossa.
onnistuit minunkin tekstini kääntämään itseäsi(?) vastaan? Minähän nimenomaan kerroin, että joustavuus on työni etu. Lukutaito ei ole parasta osaamistasi. Siellä kahvilla käyn muuten muutaman kerran vuodessa, jos se rauhoittaa sinua. -75
on se kumma jos lähtee iltapäivästä kahville tai kampaajalle niin sitten ei olekaan vapaita iltoja tai viikonloppuja kun ne duunitkin on hoidettava. Voi ressukkaa.
Minua hän kuitenkin säälii siksi, että minulla ei ole vapaita viikonloppuja tai vapaita iltoja. Minusta se on kuitenkin etu. Voin mennä iltapäivällä kahville ystävättäreni kanssa tai kampaajalle ja jatkaa työpäivää illalla.
Jos tavoitteet toteutui sa matkan, jos ei niin ei matkaa. Eiköhän palkkakin oo eri tasoa jos potkut se vaihtoehto.
Minä teen töitä 8-14. Kokeiden korjaukset ja yhteydenotot vanhempiin vievät satunnaisesti muutaman tunnin jostain illasta. Mielestäni saan erittäin hyvää liksaa tekemiini työtunteihin nähden :) Minulla sattuu olemaan "aikaisemmasta elämästäni" sairaanhoitajan koulutus, nyt saan puolet vähemmällä työmäärällä ja työstressillä saman palkan...
tuossa kohtaa kannattaisi sitten olla hieman selvempi sanavalinnoissaan. Jos muotoilee viestin noin, niin lukija ei voi tietää käytkö iltapäivisin kahvittelemassa ja/tai kampaajalla joka päivä, kerran viikossa tai muutaman kerran vuodessa.
kampaajalla ja kahvilla joka päivä. Kun lukee koko tekstin, ymmärtää kyllä ihan hyvin. Minä ainakin. Olisiko kannattanut kuunnella siellä koulussa?
tuossa kohtaa kannattaisi sitten olla hieman selvempi sanavalinnoissaan. Jos muotoilee viestin noin, niin lukija ei voi tietää käytkö iltapäivisin kahvittelemassa ja/tai kampaajalla joka päivä, kerran viikossa tai muutaman kerran vuodessa.
Perheystävällinen: pääsee kotiin ajoissa ja saa pitkät lomat lasten kanssa. Arvostan tuota vapautta lähteä kotiin jo klo 14 ja pitkiä lomia niin paljon, että vastapainona mua ei yhtään haittaa satunnaiset iltatyöt. En oletakaan saavani "kokopäiväpalkkaa osapäivätyöstä". Ei mua haittaa pätkän vertaa, vaikka kokonaistuntimäärä viikossa venyisi 50 tuntiin pahimmillaan, koska saan itse tehdä puolet noista tunneista silloin kuin perheelle sopii ja toisaalta työputkea tasapainottaa pitkät lomat.
Kokemusta on ennen tätä yrityselämästä ja esimiestehtävistä. Palkka oli toki parempi, mutta muuten työ vei paljon enemmän aikaa ja stressi oli kovempi.
Opettajan työssä on haasteensa ja jotkut persoonat eivät sovellu alalle. Ei saa pelätä ihmisiä, pitää olla kykyä mutkitta sopeutua haastaviinkin tilanteisiin ja pitää olla sopivan löysäranteinen jämäkkyyden ohella. Jotkut opettajat kokee hirveää stressiä palavereista ja kaikesta ylimääräisestä. Mitä ihmeellistä siinä on? Kädestä päivää, jos on uusia naamoja ja juttu kulkemaan.
Lisäisin tuohon tosin vielä sen, kuinka opet valittavat siitä kun oppilaat on nykyisin niin haastavia, hankalia ja whatever.
Yritysmaailmassahan ne asiakkaat ovat aina toooodella helppoja... ;D
Ei sun tarviikaan saada niitä asiakkaita oppimaan mitään?? :=)
mitä lomia teillä on.
Kesäloma 10 viikkoa
syysloma 3 päivää
joululoma 20.12-8.1
kevätloma viikko
Missä tämä laskelma sitten klikkaa?
Jotenkin ei vakuuta, että kesällä hommat muka painaisivat, kun vakiviran pienten lasten kotimammat tulevat töihin kesäksi.
ymmärrän ja pienellä kokemuksella tiedän, että tuntien valmisteluun menee aikaa, mutta tiedän myös sen, että ammattitaidon karttuessa valmisteluaka lyhenee+vanhoja pohjat auttavat.
Eli selittäkää rautalangasta, että jos 8-16 aika ei riitä, niin onko se pois tuntien valmistelusta, kokeiden korjauksesta vai mistä?
Lisäisin tuohon tosin vielä sen, kuinka opet valittavat siitä kun oppilaat on nykyisin niin haastavia, hankalia ja whatever.
Yritysmaailmassahan ne asiakkaat ovat aina toooodella helppoja... ;D
[
todella aikuiset ihmiset keskenkasvuisiin teineihin tai pikkulapsiin? Sellaisiin, joilla on elämä sekaisin, kotiolot helvetilliset ja jo oman itsensä kanssa pärjääminen on vaikeaa? Ja joiden kanssa ei riitä, että tulee toimeen vaan on saatva heidät kasvamaan yhteiskuntakelpoisiksi ja oppimaan jotakin? Sellaiset sinä rinnastat aikuisiin ihmisiin, jotka ovat sinun asiakkaitasi pienen hetken, ei joka päivä kolmen vuoden ajan???
T. peruskoulun ope, joka ei vietä kyllä iltojaan tuneteja suunnitellen, mutta kausittain joutuu tekemään töitä aamusta iltaan
Mistä lähtien ylitöistä ja ilmaisesta työstä on tullut joku oletusarvo ja ihanne? Minusta kenenkään ei pitäisi olla töissä ylimääräisiä tunteja kuin satunnaisesti ja tottakai siitä kuuluu saada asianmukainen palkka.
Ei opettajan minusta kuulu olla iltaisin ja viikonloppuisin tavoitettavissa. En ymmärrä mitä niin tärkeää asiaa vanhemmilla voi opettajalle olla, ettei sitä ehdi hoitaa virka-aikana tai lähettää sähköpostia.
Työnantajan orjana oleminen ei oikeasti tuo yhtään kirkkaampaa kruunua eikä tee kenestäkään parempaa ihmistä. Jos joku sen tahtoo tehdä niin siitä vaan, mutta ei pitäisi haukkua muita jotka haluavat pitää kiinni sovituista työajoista.
Niin, ja en ole opettaja.
Mutta auta armias, kun tulee palkkaneuvottelut, kyllä silloin OAJ:n johdolla kitisette, kuinka töitä pitää tehdä iltaisin ja kesälomalla. Ja kuinka kaikki muukin on niin rankkaa ja ikävää.
Olkaa hyvät, työntäkää päänne perseeseen.
Tota... Ei noin lyhyitä koulupäivä kellään ole, paitsi ykköskakkosilla. Luokanopettajan opetusvelvollisuuskin on 24 h, ja useimmilla menee yli sen. Itselläni esim. on joka päivä 9-15 tunnit ja kaikki suunnittelu ja valmistelu siihen päälle.