Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kehitysvammaisten koululaisten vanhempia paikalla?

Vierailija
05.08.2011 |

Meidän kehitysvammainen poika on aloittamassa koulutietään. Luonnollisesti saa koulukyydin kotipihasta kouluun ja takaisin, iltapäiväkerho tarvittaessa koululla.

Mutta miten teillä on organisoitu terapiat? Meillä koulukyyti ei kuljeta lapsia terapiaan eikä terapeutit käy koululla, joten terapioihin kuljettaminen on vanhempien vastuulla. Kouluun on matkaa n. 20km, joten matkoihinkin kuluu aikaa....

Teen lyhennettyä työaikaa, mutta silti en tiedä miten iltapäivät riittää puhe- ja toimintaterapiaan kuskaamiseen. Meillä on vain yksi auto jota mies tarvitsee työssäkulkemiseen. Toiseen autoon ei huvittaisi sijoittaa, kun minullakin on nyt vajaat tulot. Busseja ei kulje kuin 2 kertaa tunnissa, aika hankalaa olisi kuljettaa bussillakin lasta, kun koulukyytikään ei ole aina samalla kellonlyömällä pihassa.

Mietin jo, että pitääkö tässä ruveta kotirouvaksi, että voisi stressittä kuskailla lasta.

Itse menen töihin aikaisin, mies hoitaa aamut, minä iltapäivät, joten minun vastuulle jää lapsen vastaanottaminen koulukyydista ja terapiat, sekä toisen lapsen haku päiväkodista.

Miten teillä muilla on organisoitu kuskaamiset?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kieltäytyneet menemästä koululle vai onko kyse Kela-päätöksestä?

Olen itse hakenut erikseen terapiat niin, että ne toteutetaan joko kotona/ päiväkodissa tai koulussa. Terapeutit eivät saa tulla paikalle ilman Kelan myönteistä päätöstä.

Meillä myös koulunsa aloittavat poika, jolla taksikyydit ja kolem eri terapiaa. Ne toteutaan koulupäivän jälkeen koululla, iltapäivähoidon aikana.

Sehän on myös maksutonta, jos osaat erikseen pyytää iltapäivähoidon tarvetta ja se kirjataan palvelusuunnitelmaan. Muussa tapauksessa maksullista.

Vierailija
2/6 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika on vasta esikoulussa, mutta sama kuskaamisongelma silti. Teen kaksi kertaa viikossa etätöitä iltapäivisin, niin että saan haettua pojan päiväkodista ja vietyä terapiaan. Sitten menemme molemmat kotiin ja yritän tehdä töitä sen minkä kerkeän ja hänen läsnäollessaan pystyn. Usein töiden teko iltapäivällä jää vähäiseksi, mutta paikkaan sitten pojan mentyä nukkumaan ja/tai heräämällä itse hyvin varhain seuraavana aamuna. Saatan esim. tehdä töitä kotoa käsin aamuneljästä seitsemään. Tämä järjestely sopii meille, eikä rasita minua suuremmin, koska menen aikaisin nukkumaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai pyytää Kelaa myöntämään terapiat ns. kotikäynteinä, jolloin terapeutti saa isomman korvauksen kuin vastaanotolla suoritetusta terapiakäynnistä.

Minä kuskaan itse poikani terapioihin, työnantaja on suhtautunut positiivisesti, teen tunnit sisälle muina päivinä. Lisäksi meillä on kaksi autoa, asumme pikkukaupungissa ja minä olen kotikunnassa töissä, joten saadaan onnistumaan näin.

Hankalaa näiden järjestäminen joissain tapauksissa on. Tiedän vaikka kuinka monta, jotka ovat luopuneet työnteosta voidakseen hoitaa terapiajutut yms. erikoisuudet kunialla. Ei käy kateeksi heidän tilanteensa, minä tykkään työnteosta ja saan siitä voimia jaksaa arjen pyöritystä (meillä kotielämä vaatii enemmän kuin työnteko).

Vierailija
4/6 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

toimintaterapiasta ollaan sanottu, ettei tarvita.

Ihan siksi, että se on melko turhaa ja tuon kuskaamisen takia en halua tomintaterapiaa.

Korotetulla hoitotuella pitäisi saada terapeutti koululle.

Vierailija
5/6 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme Itä-Suomessa, tänne ei kuulemma tahdo rahallakaan saada puheterapeutteja, ja toimintaterapeuttejakin on vähän. Terapeutit ovat itse sanoneet, etteivät tee kotikäyntejä (koskee myös päiväkoti- ja koulukäyntejä), vaan on tehokkaampaa, että lapset tulevat terapeutin luokse.

Fysioterapeutti on aina käynyt päiväkodilla, ja tulee jatkossa käymään koululla.

Olemme myös harkinneet, että jättäisimme toimintaterapian pois kuskaamisongelman takia. Lapsellekin on rankkaa koulupäivän jälkeen mennä vielä terapiaan.

Lapsella on maksuton koulukyyti ja iltapäivähoito, tosin iltapäivähoitoa ei juurikaan tarvitse, koska minulla on lyhyet työpäivät, tulee sitten ensimmäisellä kyydillä kotiin.

Vierailija
6/6 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät käy koululla, koska välineitä ei voi kuskata.

Musta toimintaterapia on turhaa, sillä tavallinen arki hoitaa sen eli tekeminen ja tekeminen.

Meillä poika hankala siirtyjä ja hankala sen kanssa mennä minnekkään, niin en lähde bussilla minnekkään viemään.

T.5

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi seitsemän