Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyttö 4kk, päivärytmin muuttaminen vinkkejä!!

02.11.2005 |

Melko pienestä asti ollaan rytmitetty päivää seuraavasti:

syönti, vaipanvaihto, leikkiminen, syöntiä ja

nukkumaan. Nyt kun kiinteiden syöminen tulee kohta ajankohtaiseksi

ja muutenkin kun kokoajan kuulee kommentteja et ainako teillä syödään niin olisi kiva mahdollisesti muuttaa päivärytmiä. Nyt tarvittaisiin sitten apua että miten hoituisi muuttaminen vai tälläkö eteenpäin?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
10.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän neiti 4kk syö pulloa ja vain 4ruokailua + välipala/vrk.

Aikaisin aamulla maitoa 200ml,

11.00 syötön olen vaihtanut soseeseen ja veteen,

14.00 maitoa 200ml,

n.17.30 " välipala/huikopala" 120ml ja

20.00 200ml velliä ja nukkumaan ja taas aamusta sama juttu

ja kellon ajat ovat todella tarkkoja, sillä hän kyllä ilmoittaa haluavansa ruokaa totuttuihin aikoihin. Päiväunet ovat lounaan jälkeen 12.00 ja iltapäiväunet n.15.00...

Vierailija
2/5 |
02.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis rintamaitoa syödään. Voi tietysti olla että neidillä pieni maha.

Onko muilla onnistunut tällainen rytmin muuttaminen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
02.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö jo 8 kk. Ainoo ero oikeestaan, että vaihdetaan vaippaa yleensä kaks kertaa joka valvontavälissä, kun käytetään sideharsoja. Mutta vaikka kiinteet on alotettu pari viikkoo sitten, niin meilläkin syödään " aina" , koska kiinteitä syödään 5 krt/pv ja imetän 6 krt/vrk (josta kerran aamuyöllä...) mutta en voi yhdistää imetystä kiinteään ateriaan, kun tyttö syö sitten liikaa ja oksentaa. Eli niiden välissä on yleensä noin puolitoista tuntia. Näin jatketaan todennäköisesti vielä hetki, kunnes otetaan hapanmaitotuotteet ruokavalioon 10 kk iässä ja alan vähentää imetystä.

Vierailija
4/5 |
02.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan samassa tilanteessa, eli suht sama rytmi, tyttö 5 kk ja kohta on tarkoitus alkaa maistella kiinteitä. Olen myös kuullut samanlaisia kommentteja mummoilta syömisen tiheydestä... Itse en ole paljoa näistä kommenteista piitannut. Mielestäni lapsi päättää itse, milloin rintaa haluaa ja jos teillä syödään hyvällä halulla ennen ja jälkeen päiväunien, niin silloin se on teidän vauvalle sopiva tapa. Meillä myös tarjotaan rintaa ennen ja jälkeen unien ja usein sitä syödään, joskus ei.

Olettaisin, että teillä aletaan harjoitella yhdellä soseaterialla, joka syödään suunnilleen lounasaikaan. Tällöin voit rytmittää sitä joko juuri ennen nukkumaanmenoa tai heti herättyä, mikä nyt sopii teidän kelloonne parhaiten. Mutta faktahan on se, että aika kauan nuo sosemäärät ovat vielä melko pieniä ja äidinmaito pysyy pääravintoaineena. Toisena tulee ehkä iltasose tms. joka syödään ennen unille menoa.

Jos jollain lailla haluat alkaa rytmiä muuttaa, niin kannattaa ehkä harkita valveillaoloaikojen venyttämistä siten, että päiväunille mennään aina samaan aikaan. Jos koet tämän olevan siis tarpeen.

Vierailija
5/5 |
02.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

..ja samanlaiset on mietteet minullakin. Nyt oon tämän viikon (eli kolmena) päivänä maistattanut tytöllä perunaa. Olen yrittänyt tehdä sen suunnilleen 12 maissa päivällä, jotta tulisi jonkinlainen tapa tästä. Muuten meillä on tytön kanssa aika selvät sävelet jo päivällä, syö rintamaitoa kuusi kertaa päiväsaikaan ja kerran yöllä. Toki on poikkeuksia, jolloin tarjoan tissiä useamminkin, mutta nyt on pari kuukautta mennyt hyvällä rytmillä. Yöt siis onneksi nukutaan :) Ja tyytyväinen on..

Eilen huomasin, että tyrkytin perunaa väärään aikaan, tyttö oli selvästi väsynyt ja syöminen ei kiinnostanut alkuunkaan. Suuttui vietävästi eikä huolinut rintaakaan sitten. Uni tuli välittömästi. Tänään taas meni oikein mallikkaasti, oli valvonut n. 2½ tuntia ja tarjosin rintaa ja kelpasi hyvin. Sitten sitteriin ja perunaa taisi mennä jopa mahaan saakka.. Oikein suu ammollaan odotti kun kosketin alahuuleen lusikalla. Ja hymy irtosi välillä :)

Tulin siihen tulokseen, että parempi siis antaa sosetta rinnan jälkeen eikä niin kellontarkkaan 12:00, vaikka se itestä tuntuis säännölliseltä ja sopis omiin ruokailuihin. Täytyy siis jatkaa kiinteitä vauvan rytmiä mukaillen, ettei mee kaikki sekaisin.

En tiiä vastasinko kysymykseesi, mutta näin meillä!!

-Peppiina ja Juhannusneiti