Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä "nollasopimus" elatustuessa tarkoittaa`?

Vierailija
02.08.2011 |

Tarkoittaako se sitä, että lasten isä ei maksa elatuksia mihinkään suuntaan? Ei ulosottoon ei Kelalle, jos ei omien pienten tulojensa perusteella pysty maksamaan vai joutuuko niitä joskus maksamaan?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

1008 euroa on Kelan maksaman maksuvapautuksen tuloraja, en tiedä, millä perusteella lastenvalvoja laskee elatusmaksun suuruuden. Kelasta voi hakea maksuvapautusta vasta, kun on jättänyt elatusmaksuja maksamatta ja huoltaja on hakenut sitä elatustukena Kelasta, tästä syntyy elastusvelvolliselle velkaa. Sinä et ole saanut Kelan maksuvapatusta, koska sinulle ei ole kertynyt velkaakaan juuri tuon 0-sopimuksen takia. Eli lastenvalvoja laskiessaan elatusmaksun suuruutta ei käytä perusteena tuota Kelan 1008 euroa, vaan jotain muuta.

Jos sinulle olisi elatussopimukseen kirjoitettu vaikka tuo normisumma elatuapua, mutta jättäisit sen maksamatta, silloin velkaa kertyisi ja siihen voisit hakea maksuvapautusta, jossa tulorajana on tuo 1008 euroa/kk.

Vierailija
2/20 |
03.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

1008 euroa on Kelan maksaman maksuvapautuksen tuloraja, en tiedä, millä perusteella lastenvalvoja laskee elatusmaksun suuruuden. Kelasta voi hakea maksuvapautusta vasta, kun on jättänyt elatusmaksuja maksamatta ja huoltaja on hakenut sitä elatustukena Kelasta, tästä syntyy elastusvelvolliselle velkaa. Sinä et ole saanut Kelan maksuvapatusta, koska sinulle ei ole kertynyt velkaakaan juuri tuon 0-sopimuksen takia. Eli lastenvalvoja laskiessaan elatusmaksun suuruutta ei käytä perusteena tuota Kelan 1008 euroa, vaan jotain muuta.

Jos sinulle olisi elatussopimukseen kirjoitettu vaikka tuo normisumma elatuapua, mutta jättäisit sen maksamatta, silloin velkaa kertyisi ja siihen voisit hakea maksuvapautusta, jossa tulorajana on tuo 1008 euroa/kk.

mutta mikä ihmeen järki tällaisessa kaksinkertaisessa systeemissä mahtaa olla? Ja miksei ap:n exää ole opastettu mistään hakemaan nollasopimusta. Eikö kelakaan neuvo, siinä vaiheessa kun alkavat pistää ulosottoon sillä perusteella, että tulot ovat parilla kympillä nousseet?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sit kertomaan, miten käy. Sithän se alkais mullakin hipoa tuota kattoa, jos muuttaisin vuokralle ja saisin asumistukea, kait sitä helposti tuon 400 saa vuokra-asuntoon..

Vierailija
4/20 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyrkkisääntönä aikoinaan toimeetulotuen normit. Eli tulot miinus toimeentulossa hyväksyttävät menot. En tiedä, onko näin yleisesti.

Itselläni tulot (asumistuki ja sairauseläke) miinus vuokra ja jää 500e. Lapset luonani kuitenkin vuoroviikoin. Meille tehtiin mun kohdalla nollasopimus loppuun saakka. Tietysti olen velvollinen ilmoittamaan, jos voinnissani tapahtuisi ihme ja olisinkin työkykyinen ja menisin töihin.

Vierailija
5/20 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuntoutustuella meni niin, että puolivuosittain piti laskettaa ja uusia.

Pysyvälle eläkkeelle päästyä sopimus on sitten voimassa lasten täysi-ikäisyyteen asti.

Lastenvalvoja laski tuloista pois asumiseen liittyvät kulut, ja puhui jotain, että 800 saa jäädä. (?)

Mutta nykyisin Kelan sivulta löytyy tieto:

"Voit ansaita enintään 1008 euroa kuukaudessa, jotta olet oikeutettu maksuvapautukseen. Tätä tulorajaa korotetaan 252 eurolla jokaista elatusvelvollisen alaikäistä lasta kohti lukuun ottamatta lasta tai lapsia, joille elatustuki on myönnetty.", joten en tiedä lasketaanko siitä tulosta mitään vähennyksiä sitten.

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/280610100846SK?OpenDocument

Vierailija
6/20 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

[iSiis vitonen on etävanhempi]

[/quote]

t.2/6

Vierailija
7/20 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasten isä on jäänyt noin pari vuotta sitten pysyvästi sairaseläkkeelle, ei saa Kelasta maksuvapautusta, koska tuo tuloraja ylittyy noin 35 eurolla. Varasin ajan lastenneuvojalle, mutta mietin että onko turha reissu? Kun Kelalta ei saa vapautusta, niin mitä lastenneuvoja voi sit tehdä? PItää viedä mukana asumisen menot ja sun muut. Ehkä ne sit laskee, että mitä jää käteen ja kuinka paljon lasten isällä jää maksettavaa. Tällä hetkellä menee ulosottoon.

Vierailija
8/20 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

melko kattavasti esimerkkeineen selittää eri tilanteet.

-vitonen

Vierailija
9/20 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en noista esimerkeistä kässää, kun jos tulot ovat 1020e/kk, ja sulla on asumiskulut sanotaan 600e/kk

Joten sä joudut siitä 4 sadasta maksamaan vielä parin lapsen elarit? Eihän se näin voi mennä? Ennen laskettiin asumiskulut pois?

Vierailija
10/20 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei nyt ulosottoon menisi? Vaikeuttaa vaan elämää turhaan tuollainen. - Tai sitten on hakenut, eikä muka saa, kun ylittää rajan muutaman kympin? Mielestäni lastenvalvojalla lasketaan isän elatuskyky, joka ei voi olla sama, kuin Kelan minimi, jos tulot noin pienet. Eli elatuskyky voi olla korkeintaan joitakin kymppejä kuukaudessa ja Kela maksaa erotuksen. Täytyyhän niitten maksukykyä huomioon ottaessa laskea todelliset menot eli ei tuo raja voi olla ihan ehdoton. Esim mulla mä tarvitsen kaksion, kun lapset on puolet ajasta mulla eli yksiöön en mahdu. Ehkä tuo Kelan tuloraja on vain ohjeellinen ja siitä poikkeavat lasketaan tapauskohtaisesti. Muuten ei mene mun oikeustajuun.

Vierailija
11/20 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hetkellä ja luottotiedotkin menneett=( mutta huomenna sitten selviää, kun on se aika sinne lastenneuvojalle

Vierailija
12/20 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hakenut ja hylkäävä päätös - ja ulosotossa ovat tällä

hetkellä ja luottotiedotkin menneett=( mutta huomenna sitten selviää, kun on se aika sinne lastenneuvojalle

Eihän nyt asia ihan noin voi olla minkään oikeustajun mukaan! Eli miten pitkältä ajalta on kyse? Mä jouduin aikanaan hakemaan vapautusta liki kymmenen vuoden ajan, jonka jouduin olemaan sairaslomalla, kunnes pysyvä eläkepäätös tuli. Varasin sitten itse ajan lastenvalvojalle heti päätöksen saatuani ja sain nollasopimuksen.

Miten se tukee etävanhemman vanhemmuutta, että luottotiedot jopa menee? Kauheeta!

-vitonen

Vierailija
13/20 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

50 euroa per kk sinne ulosottoon, mutta aina näyttää lisääntyvän. No toivotaan nyt , että toi tilanne selviää huomenna. Hän siis jäi pysyvälle sairaseläkkeelle jokunen vuosi sitten, mutta nyt kun tuli se takuueläke ja siihen korotus, niin sen mukaan hänellä pitäisi olla varaa maksaa elatukset. Asumistuki lasketaan myös näihin tuloihin!

Vierailija
14/20 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenvalvoja laskee elatusmaksun eri perusteella kuin mitä ovat Kelan perusteet maksuvapautukselle.

Lastenvalvojan käynnillä kirjoitetaan elatussopimus, jonka mukaan elatusvelvollinen maksaa maksuja. Jos hän jättää maksamatta, huoltaja voi hakea elatustukea Kelasta. Tästä syntyy elatusvelloiselle velkaa, jota hän on velvollinen lyhentämään Kelaan. Elatusvelvollinen voi hakea maksuvapautusta näistä erääntyneistä elatumaksuista, hakuaika 1 vuosi taaksepäin. Maksuvapautusta ei voi hakea ennen kuin velkaa on kertynyt, eli vielä ei voi hakea maksuvapautusta syyskuun maksusta.

Jos elatusvelvollisen taloudellinen tilanne on huonontunut pitkäksi aikaa, hänen kannattaa kysyä, voiko elatusmaksua pienentää kirjoittamalla pienempi summa elatussopimukseen. Jos maksukykyä ei ole ollenkaan, lastenvalvoja voi kirjoittaa 0-sopimuksen, jolloin myöskään velkaa ei kerry. Jos kirjoitetaan vaikka tuo 0-sopimus, huoltaja hakee elatustuen Kelasta, mutta elatusvelvolliselle ei kerry velkaa.

Vierailija
15/20 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen mahtanut sekoittaa? En kyllä nyt ymmärrä?

Itse olen maksuvapautuksen saanut noin, että lastenvalvoja on laskenut mun tuloni, joka on vain kansaneläke, ja siitä vähentänyt asumiskulut tositteiden perusteella, ja jotain se mumisi, että alle 800 jää, joo.

Tän jälkeen lähi on hakenut elatustuen kelalta, enkä minä hae mitään vapautuksia enää, eikä velkaa kerry.

Ja juuri kuten sanoin, kun olin kuntoutustuella, kävimme lastenvalvojalla laskettamassa elatuskykyni puolivuosittain, mutta pysyvällä eläkkeellä on sopimus lasten täysi-ikäisyyteen asti.

Mutta tuon kelan sivujen perusteella näyttäisi, jos tulot ovat vaikka 1020, joutuu maksamaan täydet maksut, eikä missään neuvota miten saa alemmaksi. Jos ap:n miehellä on ollut ennen nolla, ja nyt yllättäen menee ulosottoon, miksei kukaan ole neuvonut häntä?

Käytännössä tietty mä en tarkkaan tiedä noista perusteista enempää, kun eläkkeeni on vain takuueläke, ja elatusmaksu joka tapauksessa minimi, jonka siis kela nyt maksaa.

t.6

Vierailija
16/20 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

50 euroa per kk sinne ulosottoon, mutta aina näyttää lisääntyvän. No toivotaan nyt , että toi tilanne selviää huomenna. Hän siis jäi pysyvälle sairaseläkkeelle jokunen vuosi sitten, mutta nyt kun tuli se takuueläke ja siihen korotus, niin sen mukaan hänellä pitäisi olla varaa maksaa elatukset. Asumistuki lasketaan myös näihin tuloihin!

siis kun "takuueläke on nykyisellään 687 euroa kuussa. Se maksetaan kaikille, joiden eläke jää alle takuueläkkeen rajan",

niin miten hän saa takuueläkettä, jos eläke on yli sen? Ja minkä korotuksen?.

Vierailija
17/20 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

687 takuueläke ja asumistuki on muistaakseni noin 350 euroa - mutta tosiaan tässä on kyse ihan parinkymmenen euron ylittävästä osuudesta. Mutta nyt mä oon ihan sekaisin, huomenna ehkä viisaampi kun on käyty siellä lastenneuvojan luona...

Vierailija
18/20 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mihinkään suuntaan, eikä koskaan.

Vierailija
19/20 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai määräaikaiseksi. Esim:

- etävanhempi opiskelee, eikä ole elatuskykyä -> nollasopimus työllistymiseen asti, sitten uusiksi.

- etävanhempi joutuu vaikkapa työkyvyttömyyseläkkeelle, joka kestää lopun ikää -> nollasopimus pysyvästi eli niin kauan, kuin elatusvelvollisuus kestää

Tällaisissa tapauksissa Kela maksaa lähivanhemmalle minimielatustuen.

Näin siis lähipiirissäni, korjatkaa, jos muilla toisin.

Vierailija
20/20 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä normaaliin kulutukseen? Osaatko sanoa mitään euromääriä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kahdeksan