Vanhankansan hassuja "nimiä"sairauksille tai oireille, ämmänneulat, suonenveto.. mitä muita
puhutaan ihan yleisesti suonenvedosta, kun tulee pieni lihaskramppi esim. jalkaan. Jotkut tosiaan luulee, että se on suoni, joka vetää kramppiin, vaikka onkin lihas. Samon ämmänneulat, jotka johtuu puutumisesta, sitäkin käytetään yleisesti. Myöskin kananlihalla oleva iho on yleisesti käytetty... Mitä muita olis.
Kommentit (33)
vaikka tiedän, ettei suoni vetele mitään, vaan lihaskrampista on kyse. Puhun myös oksennustaudista yms.
Eli eivät mielestäni ole "vanhankansan sanontoja" vaan edelleen yleisesti käytössä olevia kansannimityksiä erilaisille vaivoille ja taudeille.
hysteerinen=varmaan verrattavissa nykyiseen neuroottisuuteen.
Tulee monesti elohiiri silmään, sen jälkeen kun olen juonut kahvia. Eli silmäkulman lihas nykii...äh, en edes tiedä miksi sitä oikeesti sanotaan.
tarkoitettu syöpää? Muistaakseni törmäsin tautiin jossain sukuselvityksessä tms.
jäykäkouristus (tetanus), raivotauti/vesikauhu (rabies), verenmyrkytys (imusuonitulehduksesta, oikea sepsis on jotain ihan muuta)
SItten on niitä vielä epämääräisempiä vatsapoltteita ja vähäverisyyksiä. Luuvalo kai oli kihdin nimitys?
Oletteko koskaan katsonut vanhoja kirkonkirjoja? Kuolinsyyt on jokseenkin vinkeitä: tapettu, vatsakipu, rintakipu, keuhkotauti, anemia, vanhuus jne. Okei, vanhuus on ihan validi syy ja pitäisi musta nykyäänkin olla virallinen kuolinsyy.
Isoisäni sisko kuoli 40-luvun lopulla "anemiaan". Näin pappa on sen kertonut ja olen miettinyt, että mihin sitten oikeasti kuoli. Tai kai anemiaankin voi kuolla, mutta kävi mielessä, olisiko ollut leukemiaa...
ja kyllähän sekin voi hengen viedä jos oikein pahaksi pääsee.
nykypäivän käytössä ja lääkärienkin käyttämiä. Siis ihan oikeasti sairauksien nimiä.
väärin?
mongoloidi ihmisestä, jolla down-syndrooma
Ihoni on 2011 vieläkin usein kananlihalla. En usko että ovat ainoastaan "vanhoja" sanontoja vaan käytössä vieläkin.
Tukkani nousee pystyyn tietyissä tilanteissa vaikka tiedänkin, ettei se ihan oikeasti pystyssä ole..
ja kyllä tulirokko ja tuhkarokko myös on aika "hassuja" nimiä.
Montezuman kosto turistiripulista (erit. Meksikossa :)).
jos se on vanhan kansan sanonta?
Ämmänneuloista en ole ikinä kuullutkaan...
Kyseessä vatsatauti, jonka yhtenä oireena on oksentelu.
Minulla nousee usein tukka pystyyn puheissani ja olen kananlihalla aika ajoin .Romuska iskee jos olen flunssainen .