Säälittää naapurien touhu, urakeskeistä, lapsillekaan ei suoda harrastuksia
Vanhempi lapsi kuulemma jatkaa neljään asti joka päivä ip:ssä, vaikka menee jo tokalle. Pienemmän kanssa toinen vanhemmista kotiutuu vasta vähän ennen viittä. No, yllätys yllätys, harrastuksiin lapsia ei sitten enää jasetakaan kuljettaa. Kuulemma valitsevat harrastukset sen mukaan, että vain kerran viikossa pitää kuljettaa.
Kommentit (8)
muutakin aktiviteettiä kodin ulkopuolella?
Milloin he olisivat kotona ja saisivat vain leikkiä rauhassa omilla leluillaan, puuhailla vanhempien kanssa jne? Miksi lapsen elämän tulisi olla täynnä harrastuksia jo pienenä?
Melkoista elämästä vieraantumista.
Eikös tuo kuulosta ihan normaalilta työssäkäynniltä. ja pikemminkin ajattelen että haluavat olla lastensa kanssa, ettei kaikki illat mene älyttömään harrastusrumbaan.
En tajua tätä harrastusmaniaa pienillä lapsilla. Omassa lapsuudessani (80-luvulla) harrastustoiminta aloitettiin vasta kouluiässä ja harrastuksiin kuljettiin itse, joko julkisilla tai kävellen.
Ei siitä tule mitään, että vanhemmat työpäivänsä jälkeen kuljettavat joka arki-ilta lapsiaan harrastuksiin, vähemmästäkin hajoaa pää, ja onhan se lapsellekin pitkä päivä. Kyllä päiväkodin ohjelmaan pitäisi sisältyä riittävästi jotain kehittävää liikuntaa/musiikkia/kuvista tms, joka riittäisi sen ikäiselle harrastusvirikkeeksi.
Millä tavalla lapselle on parempi istua iltapäivänsä autossa matkalla vanhempien valitsemiin harrastuksiin kuin leikkiä vapaasti IP-kerhossa tai pihalla naapurin lasten kanssa?
Urakeskeistä minusta on, että lapsesta ruvetaan 3-vuotiaasta alkaen koulimaan jääkiekkoilijaa tai balleriinaa.
ennen neljaa tai viitta jos tyopaiva alkaa klo 8.00 ja paattyy klo 16.00 ja tyomatkat siihen paalle????????? HALOOOOO!!!
Ihan normaali tyopaivan pituus ja tyomatkoihin voi menna puolesta tunnista tuntiin aikaa. Ja miksi lapsia pitaisi joka paiva kiikuttaa harrastuksiin...eikos se lapselle kivointa kun saa viettaa perheen kanssa aikaa yhdessa. Itse ainakin katsoisin pahalla jos lasta joka paiva viedaan harrastuksiin eika olla ollenkaan kotona perheen kanssa noin nuorten kanssa.
kirjallisuutta, kuvataiteita, elokuvia? Nekin ovat ihan oikeita harrastuksia.
Mun mielestä nimenomaan urakeskeiset vanhemmat ovat niitä jotka hinaavat lapsiparkojaan "ohjattuihin harrastuksiin" (miel. urheilu) jotta lapset oppisivat mahdollisimman nuorina mahdollisimman kilpailuhenkisiksi. Ja onhan siinä silloin sekin hyvä puoli, että kun lapsi on harrastamassa, hänen kanssaan ei tarvitse olla.
Työajan päättyminen riippuu usein myös sen alkamisajasta. Itse olen töissä 9-16.30. Joten meillä lapset hoidossa myöhään niinä päivinä, jolloin minä haen lapset. Tällöin mies kyllä vie heidät hoitoon vasta 9-9.30 aikaan.
Tästä myöhään hakemisesta huolimatta lapset harrastavat, omasta toiveestaan "vain" kahtena iltana viikossa. Haluavat leikkiä kotona, pelata fudista ja sählyä meidän vanhempien kanssa jne muina iltoina.
Yhdellä on muskari ja toisella fudis. Kerta per viikko on pienille ihan passeli, halutaan viettää arki-iltoja lasten kanssa kotona.
Koululaisena voi sitten harrastaa enemmän, kun pääsee itse julkisilla. Muutenkaan en halua, että pienten lasten elämä on kamalan ohjelmoitua, vapaalle leikillekin tarvitaan tilaa.
Jos lapsella olisi joku poikkeuksellinen lahjakkuus, voisin ehkä harkita totisempaa harrastamista jo alle kouluikäisenä, mutta tavallisille lapsille en näe mitään syytä aloittaa harrastusrumbaa kovin nuorena.
Meidän lapset ovat akateemisesti lahjakkaita ja päätyvät aikanaan varmaankin ihan kunnon ammatteihin. Huippu-urheilijoita tai muusikoita heistä tuskin tulee. Silti minusta on tärkeää, että lapset saavat harrastaa liikuntaa, musiikkia ja kuvataiteita joko ohjatusti tai vapaammin perheen kanssa.