Siis apua, olen kohta kuukauden nukkunut todella huonosti!
Olen todella väsynyt mutta kun menen nukkumaan en saa unta, valvon lähes joka yö kolmeen tai jopa viiteen. Sitten aamulla ei pääse sängystä ylös. Olen alkanut jo stressaamaan nukkumaan menoa kun väsyttää mutta ei uni tuli. Tätä kaikkea pahentaa vielä mieheni kuorsaaminen, joka kyllä on yrittänyt monin keinon saada kuorsaamisen loppumaan. Olen aivan poikki, kesäloma loppuu ja töihinkin pitäisi jaksaa mennä..mutta miten..!
Kommentit (13)
...mutta kyllä vähän nää tämmöset viestit ärsyttää. tai kun joku työkaveri tulee nuutuneena töihin ja vali-vali-valittaa, että jostain syystä edellisyö meni huonoilla unilla.
Itse en ole nukkunut kunnolla kohta kahteen vuoteen. Sitä ennen muutaman kuukauden paremmin ennen vuoden nukkumattomuutta.
Tuntuu, että aivoissa on reikiä: muistiin ei tallennu mitään ja elän kuin jossain sumussa.
Joten mieti, minkä jälkeen yleensä nukut hyvin. Saunan? lenkin? remonttipuuhien? Tee jotain mukavaa, syö hyvin ja laita korvatulpat korviin äläkä stressaa töihinmenoa. Kun olet nukkunut sen yhden yön hyvin, olet ihan uusi ihminen.
Lääkäri määräsi nukahtamislääkettä, joihin jäin koukkuun. 4 v sitten vieroitin itseni nukahtamislääkkeistä, mutta vieläkään en nuku ilman lääkkeitä, vaan käytössä on Levozin, joka tuo luonnollisen unen ja siihen ei jää koukkuun.
Tiedän tunteen, jossa sänkyyn menon ajatteleminenkin alkaa ahdistaa. Itse valvoin myös kaikki yöt silloin 4-5 saakka ja nukuin pari tuntia, jonka jälkeen lapsi herätti ja olin aivan poikki.
Lopulta alkoi tulla tärinää ja rytmihäiriöitä liiallisesta valvomisesta ja menin lääkäriin.
Jos olet ollut lomalla, luultavasti ongelmasi korjaantuu kun menet töihin.
Kenellekään en suosittele nukahtamislääkkeiden käyttöä. Niihin jää todella helposti koukkuun, mutta niistä irti pääseminen onkin vaikeampaa.
Kenellekään en suosittele nukahtamislääkkeiden käyttöä. Niihin jää todella helposti koukkuun, mutta niistä irti pääseminen onkin vaikeampaa.
Jotkut nyt vaan jää koukkuun kaikkeen, viinaan, kahviin, lääkkeisiin, suklaahan, you name it.
Ei ole tarkoitus ottaa sitä pilleriä joka ilta, itse esim. otan huonosti nukutun yön jölkeen seuraavana iltana, tai jos tiedän että seuraavana päivänä on jotain sellaista mikä vaatia keskittymistä tai haluaa muuten vaan olla pirteenä.
Tuossa vaiheessa kun tuntuu, että pelottaa mennä nukkumaan, kun jännittää että saako unta (ja kun jännittää ei varmaan saa) on nukahtamislääke ihan varteenotettava vaihtoehto. Ihan turhaan niitä kammoksutaan ja pelotellaan että "heti oot koukussa", samalla lailla kuin jostain satunnaisesta pilvenpoltosta tie vie ilman muuta ja väistämättä nrkkarihuoraksi sillan alle...
MInusta voisit todellakin mennä hakemaan terveyskeskuksesta apua univaikeuksiin. Jos syynä ei ole liika alkoholinkäyttö, niin hyödyt varmasti jostakin kuurista.
Hyvä lääke tuohon on Stella eli Stilnoct (vastaava on Imovane, mutta se maistuu ihan hirveälle metallille suussa aamulla). Näistä kummastakaan ei tule tokkuraista oloa, unettava vaikutus kestää 3-4 tuntia.
Sen jälkeen voisit jatkaa melatoniinilla tai pitkävaikutteisella melatoniinilla (Kauppanimi Circadin). Ne ovat reseptilääkkeitä, mietoja.
Hae vain apua. Ei sinusta tule pilleristiä, kun pidät järjen lääkkeiden popsimisen kanssa.
Terv. sh, jolla ollut nuo lääkkeet käytössä
Päivällä kyllä nukuttais.
Ensi viikolla alkaa työt, odotan että se korjaa tilanteen. Kun päiviin tulee erilailla toimintaa, luulis väsyttävän.
Tää unettomuus on mulla aina pitkällä lomalla lopulta riesana. Kun lepäilee ja löhöilee vaan, ei enää väsytä lopulta.
jos ei sittenkään saa nukuttua. Koko heinäkuun olen nukkunut huonosti, liekö syynä just loma ja kun on ottanut enemmän rennosti eikä ole töiden vuoksi tarvinnu mennä ajoissa nukkumaan. Lääkkeitä en kyllä tosiaan haluaisi mutta alkaa olemaan todella väsynyt olo. Päivisin ei oikein jaksa mitään, enkä uskalla päivällä nukkua vaikka väsyttäis kun sitten ei ainakaan yöllä uni tule. Lenkillä olen käynyt ja yrittänyt syödä tms, että ois mahdollisimman otolliset paikat unelle, mutta ei! Alkoholia olen nauttinut koko loman aikana muutaman kerran joten ei se varmasti syynä ole. Täytyypä tänään koittaa tuota että menee todellakin ajoissa nukkumaan niin ei tule stressiä siitä että kello on jo valmiiksi paljon. Niin ja korvatulpat oli kokeilussa viimeyönä mutta ne painoi ikävästi joten ei nekään auttanut. ap
...mutta kyllä vähän nää tämmöset viestit ärsyttää. tai kun joku työkaveri tulee nuutuneena töihin ja vali-vali-valittaa, että jostain syystä edellisyö meni huonoilla unilla. Itse en ole nukkunut kunnolla kohta kahteen vuoteen. Sitä ennen muutaman kuukauden paremmin ennen vuoden nukkumattomuutta. Tuntuu, että aivoissa on reikiä: muistiin ei tallennu mitään ja elän kuin jossain sumussa.
sietokykysi on alhainen. Oletko käynyt lääkärissä?
Ei siis pitkäaikaiseen käyttöön, vaan ensiavuksi.
Itse olen kärsinyt kausittaisesta unettomuudesta jo yli kymmenen vuotta (siis n. 20-vuotiaasta asti), ja yleensä mulla on unettomuusjaksoon auttanut sellainen lyhytaikainen nukahtamislääkkeen käyttö. Ainoastaan silloin, kun sairastuin masennukseen (johon liittyi todella paha unettomuus), jouduin turvautumaan pitempiaikaiseen lääkitykseen (ei siis kyse nukahtamislääkkeistä).
Mulla on yleensä auttanut semmoinen yhden tai parin viikon käyttö. Sen jälkeen olen nukkunut normaalisti. Toki kannattaa miettiä niitä syitä, joista huono unensaanti ja nukkuminen voi johtua ja tarvittaessa muuttaa elintapojaan, mutta nuo nukahtamislääkkeet katkaisevat sen unottomuusputken. Ahdistus nukahtamisesta häviää, kun tietää, että saa nukkua.
Itse olen syönyt nukahtamislääkkeitä viimeksi vuonna 2008.
Itse käytän korvatulppia miehen kuorsauksen takia. Välillä mies nukkuu alakerrassa ja välillä minä lapsen huoneessa, jos kuorsaus paha juttu. Koita toisenlaisia korvatulppia. Itse totuin niihin muutamassa pvässä.
Ei noihin nukahtamispillereihin jää kovin helpolla koukkuun (siis Imovane, Zopiclone, Zolpidem, Stillnocht...). Söin useita vuosia siten, että otin silloin tällöin. Joskus söin kuukaudenkin putkeen ja lopetin kuin seinään.
Noh, sairastuin masennukseen, sain lääkkeet, myös nukahtamislääkkeitä ja Pameja. Masennuslääkkeet olen jo aika päiviä sitten lopettanut, mutta 7,5mg Imovanea menee JOKA ILTA 4kpl! Sitten saan just ja just unen. Ennen otin Diapamia niin että 2 pamia ja 2 nukahtamislääkettä. Mutta Pamit ovat kokonaisuudessaan vaarallisempia kuin nukahtamislääkkeet.
Nyt sitten en pysty edes menemään sänkyyn, jos ei ole pohjina 2 Imovanea. Sit odottelen 2h että tulisiko uni ja otan toiset kaksi tablettia.
Noiden lääkkeiden tehosta kertoo paljon se, että olen monta kertaa rakastellut mieheni kanssa, vaikka olen syönyt yhden nukahtamistabun ja yhden Pamin. Ja olen saanut orgasminkin. Ja sit ottanut yhden nukahtamistabun lisää ja ruvennut nukkuun. Taitaa olla mun kroppa aika lailla tottunut noihin paskoihin.
ei kulu tarpeeksi niin miksi nukkuisi. lenkkiä ym paljon niin uni tulee, sauna ja rauhoittuminen ja ehkä sohvelle nukkumaan.
korvatulpat, pientä kokoa, niin mahtuvat hyvin ja pysyvät yön. mene aiemmin sänkyyn, eli esim. klo 10, niin nukkumisstressi vähenee, koska "aikaa on". lisäksi aiemmin sänkyyn meno auttaa vähentämään seuraavan päivän väsymystä, vaikkei olisi nukkunutkaan. Eli olo on silti levänneempi.