lapset kotitöihin - pyydätkö vai käsketkö?
Meillä pyydetään tai ehdotetaan esim: ''Tyhjennätkö Jenna tiskikoneen ja Ella laittaa likaiset astiat vai toisinpäin?'' tai ''Haluatko Iina imuroida vai viedä roskat pihalle?'' tai sitten vaan että ''Viitsisitkö Jenna pyyhkiä pölyt?'' Ikinä ei taideta sanoa että ''Vie Ella roskat'' tai että '' Nyt Iina ja Jenna laitatte tuon tiskikoneen!'' Tämä meidän tyyli on toiminut ja lapset (4kpl) 5v,7v ja 12v. tekevät kotitöitä jaetusti ja iän mukaan (5v tekee tottakai helpompia juttuja kun 12v, esim auttaa äitiä pölyjen pyyhinnässä)
Kommentit (5)
Joskus pyydän ja annan vaihtoehtoja, mutta joskus vaan sanon että nyt on siivouspäivä ja sinä teet tuon tehtävän.
Ja jos joudun käskemään useita kertoja, käskemisen sävy muuttuu tiukaksi. Voisi varmaan useammin pyytää...
Arkielämässä meillä homma toimii niin, että torstai-iltana lasten odotetaan laittavan omat huoneensa siistiin kuntoon, koska perjantaina on yleinen siivouspäivä. Tästä muistutan yleensä jo keskiviikkona. Sitten, jos asia ei tapahdu oma-aloitteisesti, käsken. Isompien (14 ja 12) osalla kerron torstaina mitä siivoustöitä heidän odotetaan perjantaina koulun jälkeen tekevän. En varsinaisesti käske, vaan sanon että X:n hommat ovat sitten ... ja Y:n hommat .... Jos itsellä on töissä kevyempää, teen itse koko siivouksen, mutta aika usein isompien lasten kontolle jää pölyjen pyyhkiminen, yleistä järjestelyä ja vessojen pesu. Mies ja/tai minä sitten imuroidaan, luututaan, pestään keittiötä, vaihdetaan lakanoita jne.
Tiskikoneen tyhjennyksestä ja ppöydän kattamisesta/tyhjentämisestä aika usein sanon vain kenen vuoro on tehdä se. Ruoan laitto ja leipominen ovat sellaisia, joita lapset itse pyytävät saada tehdä.
ap