Onko ok....
Eli minulla on 3-vuotias tyttö, tällähetkellä kauhea uhmaikä. Kaikki päivittäiset toimet on yhtä kiukuttelua. Esim. jos pitää pukea lähtee karkuun. Nyt olen muutaman kerran ruokailun yhteydessä sanonut että jos ruokaa ei ole edes aloitettu syömään korjaan lautasen pois samaan aikaan kun muut nousevat pöydästä, no tämä on tepsinyt ja tyttö on alkanut syömään ruokansa. Pukemisessa yms. sellaisessa olen sanonut rauhallisesti että jos et nyt heti tule puet itse. Eli onko tämmöinen suora uhkailu ok vai pitäisikö lasta yrittää ensin houkutella ja sitten vasta uhkailla. Monesti nukkumaanki mennessä joutuu sanomaan että jos et nyt tule, jää iltasatu lukematta.
Kommentit (2)
Eli kun toteutan uhkauksen, tyttö saattaa alkaa nieleskelemään itkua tai sitten purskahtaa krokotiilin kyyneliin, eli yrittääkö sillä kerätä `sääliä´. Monesti tuntee itekki syyllisyyttä kun vaikka ennen nukkumaanmenoa joutuu uhkailla ja saa pahan mielen aikaan. Olen kyllä aina vienyt uhkaukset perille asti mutta aina sen jälkeen on itsellä todella huono äiti tunne....
Kun annat toimimiseen selkeät ehdot jotka toimii niin käyttöön vaan. =)
Myös 3-v joka koittelee rajojaan. =)