Hoitsu avasi 200 potilastiedostoa ilman lupaa
Yksi syy miksi kukaan ei viitsi enää mennä julkiseen sairaalaan. Todennäköisyys että joku tuttu käy lukemassa tietosi on liian suuri.
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/07/laaja_potilastietojen_urkinta_pal…
Kommentit (23)
mutta mene sinä vaan yksityiseen sairaalaan, joka käyttää isommissa jutuissa julkisen työkaluja ja tiloja....
Kiinni jää ainoastaan jos jokaisella potilalla on mahdollisuus saada tuo tiedostoissa käynnin loki nähtäväksi nimineen. Onko tällaista mahdollisuutta?
valvonta on julkisella puolella tarkempaa, veikkaan. Löytyykö yksityiseltä esim potilasasiamies?
Väärin tehty, hyvä että tuo jäi kiinni, mutta ihmisiä ne siellä yksityiselläkin on, ei sen parempia.
Olen ollut joskus puolen vuoden työllistämistuella töissä arkistossa (jossa siis on tietoja niissä kansioissa, missä on papereita), ja niitä tietoja jos sieltä nostelee ja selailee niin ei taatusti jää mistään kiinni. Kerran muutenkin on töissä siellä arkistossa. Sitähän se työ on, tietojen etsimistä kansioista.
Mutta tietysti katsoo tietoja tietokoneelta, sitten eri asia, koska siitähän jää jäljet.
tilapäinen toimistosihteeri = hoitsu??
Joku pätkätyöläinen sihteeri asialla.
Pidin oman omatuntoni puhtaana pitämällä ehdottoman rajan: katson vain niitä tietoja, joita on oikeasti pakko. Ei ollut koskaan pelko perseessä. Oli laajat valtuudet katsoa kaikkia päivystysalueesta alkaen, koska tein töitä kolmessa eri yksikössä.
sh
Kiinni jää ainoastaan jos jokaisella potilalla on mahdollisuus saada tuo tiedostoissa käynnin loki nähtäväksi nimineen. Onko tällaista mahdollisuutta?
On tietenkin.
Mihin toimeksianto jätetään? Ja tuleeko loki todella kävijän nimen kera?
valvonta on julkisella puolella tarkempaa, veikkaan. Löytyykö yksityiseltä esim potilasasiamies?
Väärin tehty, hyvä että tuo jäi kiinni, mutta ihmisiä ne siellä yksityiselläkin on, ei sen parempia.
Yksityisellä on vähemmän väkeä. Julkisella tuhannet voi nähdä tietosi, moni tuttu joukossa. Yksityisellä epätodennäköisempää
Joku pätkätyöläinen sihteeri asialla.
Pidin oman omatuntoni puhtaana pitämällä ehdottoman rajan: katson vain niitä tietoja, joita on oikeasti pakko. Ei ollut koskaan pelko perseessä. Oli laajat valtuudet katsoa kaikkia päivystysalueesta alkaen, koska tein töitä kolmessa eri yksikössä.
sh
valtuuksia katsoa vaan jotain "huvikseen", ellei ole hoitosuhdetta juuri kyseiseen potilaaseen.
on oikeus tarkastella potilaita tai tulevia potilaita laajemmin. Olen siis voinut katsella hyvin laajasti potilastietoja, myöskin sellaisia, joita ei ole kirjattu sisään kyseisellä hetkellä. Tuo toiminto on mahdollinen esim. päivystysalueella. Voin nähdä käyntihistoriat, jos esim. vaikkapa poliisi soittaisi kysyäkseen käyntejä jne.
Sanoin, että minulla oli laajat valtuudet. sh
on oikeus tarkastella potilaita tai tulevia potilaita laajemmin. Olen siis voinut katsella hyvin laajasti potilastietoja, myöskin sellaisia, joita ei ole kirjattu sisään kyseisellä hetkellä. Tuo toiminto on mahdollinen esim. päivystysalueella. Voin nähdä käyntihistoriat, jos esim. vaikkapa poliisi soittaisi kysyäkseen käyntejä jne.
Sanoin, että minulla oli laajat valtuudet. sh
Laajat valtuudet siis sen vuoksi että jos poliisit soittaa ja kysyy käyntihistoriasta, mutta silti valtuudet sisältää myös itse hoitoihin liittyvän materiaalin selaamisen? Osoittaa hyvin miten löperöä tuo toiminta on.
Miksi helvetissä poliisit edes soittelee tuollaisia. Heidän pitäisi sitten soittaa myös kaikki kaupungin yksityiset sairaalat, jotta tuossa olisi jotain järkeä
Mä annan kaikille sairaalan ihmisille luvat kaikkeen papereitteni räpeltämiseen, saa mun puolesta vaikka neuvola ja sairaala jutella keskenään, minusta tämä on vaan ja ainoastaan hyvä juttu!
Mikä pahaa tuossa on? Onko se 200 tiedostossa koko potilasmäärä osastolla vai mikä? Aika pieni otanta minusta näin äkkiseltään, miksei vaikka 3 000 henkilön potilastiedot?
Saan työni puolesta säännöllisesti kirjepostia lääkäreiltä, vaikka en itse olekaan sairaanhoitoalalla töissä. Pari kuukautta sitten sain kirjeen, jossa oli vahingossa mukana kolme sivua jonkun potilaan sairauskertomusta, siis koko sairaalassaoloajan tiedot. Minulle täysin vieras ihminen. Otin yhteyttä tähän lääkäriin ja hän sanoi, että tiedot voi hävittää, ei niitä tarvitse hänelle enää lähettää. Eikä ollut ensimmäinen kerta. Joskus tulee jotain käsin kirjoitettua lappua missä toisella puolella on potilastietoja. Tämä on kuulkaa niiiin yleistä, eikä tosiaan koske pelkästään mitään tilapäisiä hoitsuja. Tämäkin lääkäri oli johtavassa asemassa. Mutta kyllä minä ymmärsin että oli lääkäriltä ihan inhimillinen virhe, niin en tosiaan käynyt laittamaan tälle potilaalle tietoa, että arvaaks mitä, sun lääkärisi postitti potilastietosi sairaalassaoloajalta minulle. Vaikka luin ne tiedot, en enää edes muista minkä niminen mies oli, mikä oli sairaus jne. En usko että tuo satoja tietoja urkkinut myöskään muistaa.
laajatoikeudet, kun hän esim. kirjaa synnytystiedot koneelle, tarkistaa labrat, lähettää kutsut kontrolliin, sisäänkirjoittaa sekä uloskirjoittaa potilaat, jne.
laajatoikeudet, kun hän esim. kirjaa synnytystiedot koneelle, tarkistaa labrat, lähettää kutsut kontrolliin, sisäänkirjoittaa sekä uloskirjoittaa potilaat, jne.
sellaisten potilastietojen katsomisesta joita urkkii ihan huvikseen.
naapuria, exää, pahinta vihamiestä, tms.
mutta mene sinä vaan yksityiseen sairaalaan, joka käyttää isommissa jutuissa julkisen työkaluja ja tiloja....