Mitä mieltä Summehillin filosofiasta?
Olen tilannut Neillin kirjan, mutta en ole sitä vielä lukenut. Se ainakin tuntuu uskomattomalta, että kouluakaan ei ole pakko käydä.
Kommentit (7)
Onkohan teistä kommentoijista kukaan lukenut sitä kirjaa? Nimittäin mielestäni se alkuperäinen Summerhill-ajattelu vaikuttaa aivan vinksahtaneelta. Siellähän oli monia kymmenvuotiaitakin, jotka eivät osanneet lukea ja jotka juoksentelivat puolialasti. Ei sillä tavalla lapsi mukaudu yhteiskunnan normeihin mitenkään. Aikuisena odottaa sitten työttömyys jne.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 13:57"]
Onkohan teistä kommentoijista kukaan lukenut sitä kirjaa? Nimittäin mielestäni se alkuperäinen Summerhill-ajattelu vaikuttaa aivan vinksahtaneelta. Siellähän oli monia kymmenvuotiaitakin, jotka eivät osanneet lukea ja jotka juoksentelivat puolialasti. Ei sillä tavalla lapsi mukaudu yhteiskunnan normeihin mitenkään. Aikuisena odottaa sitten työttömyys jne.
[/quote]
Tarkoitus kai onkin, ettei lapsi suoraan mukaudu yhteiskunnan normeihin vaan alkaa ajattelemaan itse. Jonkinlainen vaihtoehto yksiulotteiselle ihmiselle.
Sen piikkiin on kyllä laitettu kaikenlaista p*askaa mikä ei ole Summerhilliä nähnytkään.
Minusta se toimii normaaleille ja terveille lapsille. Ongelmatapaukset ja nuorisorikelliset tarvitsevat mieletäni ihan jotain muuta.
...parempaan maailmaan ja lasten arvostamiseen tähtäävää filosofiaa, joka ihan oikeasti voi toimia myös käytännössä kun muutamme ajattelutapaamme.
Ja samaa sanon kuin edellinen kirjoittaja: Summerhillin nimiin on laitettu paljon mikä ei sinne ollenkaan kuulu. 70-luvulla oli ilmeisesti oikein muotia ja jatkuu tänäkin päivänä, että aikuiset jotka eivät VIITSI olla ja elää lastensa kanssa tiiviissä vuorovaikutuksessa ja heidän tukenaan, vetoavan "vapaaseen kasvatukseen". Kun siis tarkoittavat kasvattamattomuutta.
Summerhill on vapaata kasvatusta, mikä on taas saanut Suomessa huonon leiman.
Arkikielessä puhuttu vapaa kasvatus on kasvattamattomuutta ja antaa-mennä-kasvatusta. Oikea vapaa kasvatus on toista.
Tunnetteko ketään, joka toimii summerhillisisttäin, ainakin suurmmaksi osaksi? Mitkä ovat tulokset?
ap
Kuulostaa houkuttelevalta, mutta ei minusta toimi käytännössä. Hyviä ideoita silti, varsinkin kotikasvatukseen. Innostuin itse Summerhillista 11-vuotiaana.