Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vegaanit kommentoivat toisten ruokailua?

Vierailija
11.07.2011 |

En minäkään vahdi kenenkään syömisiä, joten kurjaa, kun vegaanit eilen kommentoivat, kun otin tarjolla ollutta lihaa ja kalaa lautaselleni.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kommentoi toisten syömisiä, tosin joku voi laskea "kommentoinniksi" sen, kun minulta ruokapöydässä kysytään perusteluita ruokavaliolleni ja kerron ne. Siinähän joutuu suoraan sanomaan miksi en syö "sitä mitä sinä".

Kesken ruokailun en kylläkään ala kauhean kiivaasti perustella, vaikka minua siihen haastettaisiinkin. Esimerkiksi joku voi sanoa "lehmäthän kuolisivat utaretulehdukseen jos ei niitä lypsetä!" - voisin kertoa maitotalouden ikävistä sivupuolista, teurastetuista sonnivasikoista, äideiltään riistetyistä vasikoista, jättimäisiksi jalostetuista utareista, kaulastaan kiinni kytketyistä maitokoneista, mutta sanon vain: "olisi mukavaa jos maitotuotannon voisi ajaa aste kerrallaan alas".

Kasvissyönti tuntuu ärsyttävän monia, ja veganismi nähdään aivan hirvittävänä fanatismina, joka loukkaa joitakin ihan henkilökohtaisesti (reaktioista päätellen) vaikka se ei ole keneltäkään pois eikä mitenkään lisää kärsimystä maailmassa, päinvastoin.

Mutta joo, olen itsekin kuullut kiivaista ja käännyttävistä vegaaneista (ja kyllä: myös karppaajista!) vaikken ole sellaista koskaan tavannut, en kaveripiirissä enkä muuallakaan silloin kun vielä itse olin lihansyöjä.

Vierailija
2/10 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin mun tutut ja itsekin joutuu aika paljon selittelemään, mikseivät elukan lihakset maistu.

Saatan mäkin joskus jonkun faktan sanoa lihankulutuksen räjähdysmäisestä kasvusta tai eläinten kohtelusta tehoeläintuotannossa. Ne on vaan faktoja, jotka jokaisen olis syytä tiedostaa, vaikka söisikin lihaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään muu ei ole oikea tapa syödä kuin heidän oppiensa mukainen.

Vierailija
4/10 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä ole kyllä koskaan kuullut heidän kommentoivan toisten ruokailuja mitenkään.

Edelleen: tietty ihmistyyppi katsoo oikeudekseen puuttua toisten ihmisten ruokavalioon (tai mihin tahansa elämän osa-alueeseen) huolimatta siitä, mikä heidän ruokavalionsa on.

Vierailija
5/10 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkemmin lakto-ovo-vegetaristi. Enkä ole koskaan kommentoinut toisten syömisiä. Sekasyöjät kyllä usein katsovat oikeudekseen vaatia minulta selityksiä siitä, miksen syö lihaa. "Mikset syö edes kalaa, eihän se ole lihaa?!"

Ymmärrän sen, että normista poikkeava ruokavalio kiinnostaa, ja mielelläni vastaan ihan asiallisiin kysymyksiin, joista huomaa että kyselijä on vilpittömän kiinnostunut miksi syön kuten syön. Mutta sitä en jaksa, että joka ikisissä juhlissa tai illanvietoissa on ainakin yksi, joka alkaa haastaa ja inttää asiasta. En halua tehdä syömisestäni numeroa, en luennoi siitä, ainoastaan vastaan jos kysytään. Enkä varsinkaan arvostele toisten syömisiä. Miksi siis muilla on oikeus arvostella ja inttää minun syömisistäni?

Vierailija
6/10 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kommentoinut, niin kaikki vegaanit kommentoivat? En mäkään yleistä, että kaikki sekasyöjät kommentoivat mun ruokailutottumuksiani, vaikka niin tosi usein käykin. "Hyi, mitä toi on?" "Eikö sunkin pitäis vaan siirtyä syömään kunnon ruokaa?" "Meillä on pupun kanssa sopimus, mä en syö sen ruokaa eikä se aja mun autoa." jne.

Terv. kasvissyöjä

Vierailija
7/10 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän senkin, ettei kaikki karppaajat vouhota muiden ruoista, vaikka ne höyrypäät näkyvimpiä ja kuuluvimpia onkin.

Siispä en arvostele kumpiakaan.

Vierailija
8/10 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuosien kommentoinut minun tai perheeni ruokavaliota millään laillla. Ja olemme ihan lihansyöjiä/ sekasyöjiä. Että jospa ei nyt yleistettäisi..

Vierailija
9/10 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka kommentoi toisten syömisiä, ruokavaliosta viis. Ei AP:lle tullut tää mieleen? Vai yritätkö provoa?

Vierailija
10/10 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka kommentoi toisten syömisiä, ruokavaliosta viis. Ei AP:lle tullut tää mieleen? Vai yritätkö provoa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän seitsemän