Onko keneltäkään leikattu sappikiviä?
Mulla on viimeisen vuoden aikana ollut neljä kertaa kummallinen vatsakipu- ja oksentelukohtaus. Yhtäkkiä alkaa kamala vatsakipu, jota kestää 2-3 tuntia. Lopulta oksennan pari kolme kertaa ja kipu loppuu siihen. Voiskohan olla sappikivet jotka vaivaa?
Kahdella viime kerralla olin syönyt edellisenä iltana purkkiananasta, joka ilmeisesti huonosti sulavaa. Voisikohan tällä olla vaikutusta kipuihin? Viime kerralla kävin terv. keskuksessa, mutta lääkärin mielestä vain vatsatautia. Siihen en usko, sillä tuskin vatsatauti tulisi 4 kertaa vuodessa. Ja silloin myös muu perhe olis luultavsti sairastunut.
Täytynee mennä yksityiselle, mutta kyselen kuitenkin olisko muilla samanlaisia kokemuksia esim. sappikivistä tms?
Itselläni oli aika vastaavat oireet, kunnes ne raskausaikana pahenivat huomattavasti. Ja vasta silloin ne löydettiinkin. Useampi lääkäri tutki, ennen kuin yksi tajusi laittaa ultraan.
Raskausajan olin todella tiukalla ruokavaliolla, jonka vuoksi paino tippui neljä kiloa. Silti sappikohtauksia tuli seitsemän, jolloin minut vietiin ambulanssilla sairaalaan. Kirurgit miettivät useampaan otteeseen leikkausta, mutta riskillä raskaus vietiin loppuun saakka. Onneksi, sillä minut leikattiin imetyksen loputtua vauvan ollessa puoli vuotias ja sain komplikaatioita leikkauksessa. Selvisin viikon sairaalassa ololla ja kuukauden kotihoidolla, mutta sikiö ei olisi selvinnyt...
Nyt kaikki suht ok. Pystyn syömään melkein mitä vain. Ajoittain oireilee edelleen, mutta Litalgin auttaa.