Helsingin Sanomat, lapsiin liittyvä
virheellinen uutinen nettisivuilla:
uutisessa todetaan, että lasten parissa tehtävää työtä varten työnhakija joutuu esittämään rikosTAUSTAotteet. Ensinnäkin: nimi on rikosrekisteriote ja toiseksi työnantaja hankkii sen itse viranomaisilta.
Epäilisin häirintää uutista kirjoitettaessa, näin vähäinen muuntelu on helppo aikaansaada häirinnällä. Tästä häirintä sitten etenisi seuraavasti:
palstavalvojalle tai muulle lasten parissa työskentelevälle: et ole esittänyt ko. todistusta työnantajallesi (et tietenkään, kun työnantaja on sen hankkinut). Tuttua pelottelua sivutoimilupien kohdalla (monet työnantajat vaativat työntekijää ilmoittamaan muista työajan ulkopuolella tehtävistä työtehtävistään). Näinhän voi saada itselleen sen mukavan ja helpon toisen sivutyökseen tekemän työn.
ja minulle: olet paljastanut poliisiviranomaisten menettelytapoja ja saattanut lapset suureen vaaraan, kun rikolliset ovat käytännöistä tietoisia.
Kommentit (2)
Niinkuin edelliset jo kirjoittivat, rikosrekisteriote tilataan itse. Laissa puhutaan rikostaustasta, joten ehkäpä siksi lehdessäkin on kirjoitettu näin. Tai sitten on tullut painovirhe.
Tässä vaan tiedoksi tekstinpätkä kunnan (tässä tapauksessa Helsingin kaupunki) antamista ohjeista työhakijalle:
Laki lasten kanssa työskentelevien rikostaustan selvittämisestä (504/2002) tuli voimaan 1.1.2003. Tehtävään valitun henkilön on ennen työsuhteen solmimista tai virkaan nimittämistä esitettävä nähtäväksi rikosrekisterilain (505/2002) 6 §:n 2 momentissa tarkoitettu hyväksyttävä rikosrekisterinote.
Lasten kanssa työskentelevien rikostaustan selvittäminen, ohje rikosrekisteriotteen tilaamiseksi:
Rikosrekisteriotteen tilaa asianomainen työnhakija itse. Työantajalla ei ole oikeutta tilata otetta, eikä työnhakija voi valtuuttaa työnantajaa tilaamaan otetta puolestansa.
sitä ei muille edes luovuteta. Työnantaja katsoo todistuksen, ei saa ottaa edes kopiota siitä. SEn jälkeen voit itse arkistoida paperisi.