Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

opiskelijan asuminen

Vierailija
10.07.2011 |

Miten itse mieluiten asuisit? Opintotukihan on korkeakouluopiskelijalla noin 500e asumistukineen.

20-25m2 yksiö keskustassa n. 450-500e (sähköineen ja vesineen)

30-35m2 yksiö 3-8km päässä koulusta n. 400-450e

soluasunto n. 300-400e

42m2 kaksio+wc vauvaperheen yläkerran alivuokralaisena

45m2 jaettuna tuntemattoman kämppiksen kanssa n. 300-350e

Oleko pihi vai mukavuudenhaluinen? Haluaisitko asua sosiaalisesti vai yksin, lähellä vai tilavasti? Yliopisto-opiskelijana siis.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja haet loput sossusta.

Vierailija
2/17 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja haet loput sossusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en voisi ottaa noista muita kuin nuo 300 euroa maksavat. 200 euroa riittäisi juuri ja juuri elämiseen.

En ole pihi, mutta haluan syödäkin. Siksi juuri asuinkin solussa tuntemattomien kämppisten kanssa, kun ei ollut muita vaihtoehtoja. Mutta ei siinä kyllä valittamista ollut, mukavia kämppiksiä olivat kaikki, mitä nyt joskus oli pientä hässäkkää (esim. yksi kämppikseni nai monta kertaa päivässä soluhuoneessaan ja voihki kuuluvasti).

Vierailija
4/17 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiety yksiö keskustasta ja haet loput sossusta.

jos se toimisi noin niin opiskelijasoluja tuskin olisi. eiköhän me kaikki mieluusti "haettaisi sossusta" pari tonnia asumiskuluihin ja asuttaisi yksin vuokraomakotitalossa.

mä olisin ennemmin pihi ja asuisin muiden kanssa!

Vierailija
5/17 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vasta sen jälkeen voi saada mitään sossusta. Itse en aikoinaan halunnut ottaa lainaa, koska työllistyminen näytti niin epävarmalta.

Vierailija
6/17 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pihi vai mukavuudenhaluinen, sosiaalinen vai mielummin yksineläjä? Miten tällaista täällä kysytään? Kai nyt ihminen tietää mitä itse haluaa!

En ole pihi, ja asuin opiskeluvuosinani mielummin yksin kuin kämppisten kanssa. Koti oli tärkeä paikka opiskella ja rauhoittua.

Se 3-8 km päässä koulusta oleva kämppä tuntuu noista parhaalta. Tuon matkan fillaroikin helposti suuren osan vuotta, eli joukkoliikennekuluja ei olisi.

Seuraavaksi paras on ensimmäinen, pieni yksiö keskustassa.

Kiva kun opiskelijalla on noin runsaasti vaihtoehtoja mistä valita, opiskelupaikka ei varmaankaan ole Helsinki?

Vierailija
7/17 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja asuinkin soluasunnossa. Suurimman osan ajasta lähes halvimmissa mitä kaupungista löysin. Miehen kanssa yhteen muutettuamme asuimme lähes halvimmassa mahdollisessa kaksiossa. Niin asuisin varmaan nytkin, jos olisin vastaavassa tilanteessa. Tosin täytyy myöntää, että kun 40 v alkaa lähestymään, on tullut sen verran mukavuudenhaluiseksi, että kynnys soluun olisi korkealla. Mutta jos vaihtoehtoa ei olisi, niin ei ole.

Vierailija
8/17 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pari edellistä talvea muistellessani lunta riitti ja äkkiä tulee ylimääräiset maksut bussilipuista.

Mutta nuorena asuin solussa ja mulla on siitä ajasta vieläkin 2 ystävää jäänyt, ollaan siis kaikki nämä vuodet oltu vähintään kerran kuussa tekemisissä ja vieraillaan toistemme luona.

Vierailija
9/17 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kauan kuin on sinkku, on parasta asuamahdollisimman halvalla, siis solussa. Sit kun alkaa olla perhettä, on mentävä opintojen ohella töihin. Graduvaiheessa myös pakko saada enemmän rauhaa.

Vierailija
10/17 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...vaikka ajattelenkin niin, että pihi ja mukavuudenhaluinen eivät olekaan toistensa vastakohtia, ainakaan omassa tapauksessani.

Haluaisin asua sosiaalisesti, koska koin yliopisto-opiskelun yksinäiseksi puuhaksi. Päädyin siis kimppakämppään, jossa oli mahdollisuus valita omat kämppiksensä.

Mieluummin lähellä opinahjoa kuin erityisen tilavasti, koska silloin säästyy matkakuluilta jos matkaa on maksimissaan noin 2 km.

Vierailija
11/17 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joko yksiön vähän kauempaa, tai jaettu kämppä toisen kanssa. JÄlkimmäinen on asia jota moni ei tee mutta ne jäävät paljosta paitsi jos eivät edes kokeile. kimppäkämppä voi parhaimmillaan olla aivan huippua, mutta tietenkin on tuuri peliä.

Olen itse asunut pahimmillaan/parhaimmillaan 6 muun kanssa, oli aika vilskettä ja toista vuotta en ikinä asuisi noin mutta tulipahan tehtyä, kivaa oli, aika ajoin.

Vierailija
12/17 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhennys on jopa pienempi kuin vuokra ja asumistukea saa hoitovastikkeeseen. Lisäksi asunnon arvo nousee opiskeluvuosina koska tuskinpa sitä on siinä ajassa edes suunniteltu maksettavaksi, ja myyntivoittona saat takaisin korkoina menettämäsi summan.

Vierailija
13/17 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos koulu on lähellä. Opiskelija ei saa sossusta mitään, ennenkuin opintolaina on nostettu ja kulutettu.

Vierailija
14/17 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ostaa oma asunto opiskeluajaksi

on vakuuksia tai varoja asunnon käsirahaa varten? Jos se nyt olisi aivan noin helppoa niin moni opiskelija asustaisi omistusasunnossa.

Vierailija
15/17 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhennys on jopa pienempi kuin vuokra ja asumistukea saa hoitovastikkeeseen. Lisäksi asunnon arvo nousee opiskeluvuosina koska tuskinpa sitä on siinä ajassa edes suunniteltu maksettavaksi, ja myyntivoittona saat takaisin korkoina menettämäsi summan.

miten opiskelija saisi lainaa omaa asuntoa varten?

t. köyhä opiskelija

Vierailija
16/17 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oman asunnon ostoa ehdotteleva varmaankin tarkoitti, että äiskä ja isi voisivat ostaa opiskelijalle asunnon. huoh. tai vaihtoehtoisesti siirtää pilttinsä tilille pikkuisen rahaa, jotta muruli voisi "itse ostaa" asuntonsa:) saa munkin lapsille ostaa, jos on liikaa rahaa. tai itse asiassa ei saakaan, musta on hyvä että ne oppivat itse käsittelemään rahaa ja ottamaan siitä vastuuta.

Vierailija
17/17 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jolla ei ole mitään realiteettia normaalista tai köyhyydessä elämisestä.