Kaleva-boikotti ??!!
Siis miksi täällä Oulussa lestaatiolaiset peruu Kalevan tilauksia? Joku boikotti kännykkäviestillä käynnissä, melkeen kuin urheilukilpailut.
Kommentit (17)
oli uskallettu puhua pedofiileistä lestojen parissa.
Ja tosiiaan suurinosa ei pidä paikkaansa.
noita hyväksikäyttötapauksia. Liike haluaa hoitaa asiat ihan itse, eli siis oikeasti ei tehdä yhtään mitään. Ja jos muut ei tee niin kuin tä porukka haluaa niin pannaat boikotti pystyyn.
Naurettavaa, ottaisivat tän asiaan vakavasti ja hoitaisivat kuntoon niin johan siitä ei kukaan kirjoittelis kun ei olis mitä kirjoittaa. Omat ongelmat käännetäänkin muiden syyksi jotta niille ei tarvi tehdä mitään.
Jos Kaleva alkaa nöyristellä tuota porukkaa niin aika moni lopettaa lehden tilauksen. Ei se niin voi mennä että yksi porukka latelee säännöt joilla mennään ja niiden mukaan mistään ei saa puhua, korkeintaan vaan kehua ja ylistää.
ihmettelin sitä, miksi tavalliset ihmiset kritisoivat niin voimakkaasti vl-liikettä. Se oli minusta outoa ja epäkorrektia, sillä näin silloin vielä herätysliikkeeseen kuulumisen jokaisen yksilön omana valintana. Nyt vuosien myötä alan ymmärtää vähän paremmin tätä asiaa, ja näen että tuossa liikkeessä on paljon heikomman alistamista ja henkistä väkivaltaa. On hyvä että epäkohdista puhutaan, kun kyseessä on näinkin vakavia rikoksia.
mielestäni lehti on kirjoittanut vl lahkolaisista totuuden ja he ei kestä sitä. Ovat niin kaksnaamaista porukkaa, että puistattaa.
ihmettelin sitä, miksi tavalliset ihmiset kritisoivat niin voimakkaasti vl-liikettä. Se oli minusta outoa ja epäkorrektia, sillä näin silloin vielä herätysliikkeeseen kuulumisen jokaisen yksilön omana valintana. Nyt vuosien myötä alan ymmärtää vähän paremmin tätä asiaa, ja näen että tuossa liikkeessä on paljon heikomman alistamista ja henkistä väkivaltaa. On hyvä että epäkohdista puhutaan, kun kyseessä on näinkin vakavia rikoksia.
Lestaksi synnytään ja pienestä pitäen opitaan, että lestojen malli on oikea. Oli se sitten pedofiliaa tms. Ihmetyttää suuresti, että lestat valitsivat täysin samat miehet johtoon, kuin ennenkin vaikka he eivät kyenneet tätä hyväksikäyttöasiaa hoitamaan oikein. Kuvastaa itse asiassa hyvin sitä, miten heidät on tosiaan alistettu ja manipuloitu "oikeaan uskoon".
Ja lesta olen. Ja minusta asiallista kritiikkiä saa esittää. Eipä minulle kyllä Kaleva muutenkaan tule.
Täällä puhuu lesta. Keskustelu lestoista velloo kuumana Oulun seudulla. Kaleva on tuonut paljon asioita ja kritiikkiä lesadiolaisuudesta esille, joista suurin osa on ihan asiallista. Jonkin verran on ollut tietämättömyyttä, ja siitä johtuvaa väärinkäsitystä, jonka monet ovat kokeneet mustamaalaukseksi. Ihmeen kauan ja ihmeen paljon Kaleva on asiaa jaksanut puida.
Itse henkilökohtaisesti en ole saanut mitään kampanjaviestejä lehden peruuttamiseksi, vaan olen juurikin Kalevasta asiasta kuullut. Näin omana mielipiteenääni on epäilyttävää aloittaa tuollainen vastakampanjointi lehteä vastaan. Jokainenhan voi itse tykönänsä tehdä päätöksensä puoleen taikka toiseen. Ihan turhaa joukkohysterian lietsontaa tuollainen touhu. Voisinpa sanoa, että melkein hävettää toisten puolesta.
Sinun kokemuksest tuntuu kovasti tutulta! Mulle kävi samalla lailla.
Lisäksi vanhoillilestadiolaisuus on huoomattava valtatekijä Pohjois-Suomen talouselämässä, julkisessa hallinnossa, seurakunnissa ja politiikassa.
Herätysliikkeellä on suunnattoman paljon ulkoparlamentaarista valtaa, jota ei kukaan eikä mikään kontrolloi.
Kun Kaleva on sitä tehnyt näkyväksi vain vähän reunasta, se on jo ollut hieno journalistinen teko.
Uhkailu ja painostaminen ovat lestadiolaisten käyttämiä keinoja saadakseen tahtonsa tapahtumaan. Mikäs muu ryhmittymä se käyttääkään ihan samoja keinoja....?
Olen aivan samaa mieltä. Myös SRK:n johtokunna jäsen viljo Juntune tuomitsi painostamisen eikä sanojensa mukaan ymmärrä sellaista.
Kyllä lasten hyväksi käyttö ja naisten eristäminen johtokunnasta ovat asioita joista oululaisen lehden on syytä kirjoittaa.
ja peruneita on n. 400.
Eli tuskinpa tuo boikotti hirveästi vaikuttaa...
"Boikotin syyksi on arveltu lehden pääkirjoitusta 5.7., jossa arvosteltiin herätysliikkeen keskusyhdistyksen SRK:n johtoa hyväksikäyttörikosten vähättelystä.
Pääkirjoituksessa todettiin myös, että edelleenkään liikkeen johtokuntaan ei valittu yhtään naista.
Kalevan päätomittajalle Markku Mantilalle on tullut vanhoillislestadiolaisilta puheluita ja viestejä, joissa on ilmoitettu, että jos Kalevan vanhoillislestadiolaisuutta koskeva kirjoittelu ja leimaaminen ei lopu, Mantila ei ole kovin kauan päätoimittajana."
http://freepathways.wordpress.com/2011/07/07/kaleva-boikotti/
Se alkaa jo varhain, nelivuotiaana pitää jo osata antaa synninpäästö. Anteeksi jeesuksen nimessä ja veressä! Anteeksi-anteeksi, siihen oppii että ilman sitä ei voi turvallisin mielin edes nukkumaan mennä...
http://freepathways.wordpress.com/2010/02/22/nelivuotiaan-synnit/
Ja lapselle opetetaan että silloin sitoo sitten rippisalaisuus.
Eli kun raiskaaja pyytää uhriltaan, lapselta, anteeksi tekoaan, lapsi ei saa sen jälkeen puhua siitä kenellekään.
Tällainen maallikko-rippisalaisuus on kirkkolain vastainen mutta se opetetaan jo ihan pienelle lestadiolaislapselle.
Tulee muslimien boikotit mieleen.
ja asun Oulussa. Ei oo kyllä ainakaa mulla tullu mitää viestiä mistää, ku ei sellasia ees liiku. Jokainen päättää itse mitä lehtiä haluu lukea. On tainnu Kaleva ihan ansaita tän, ketä kiinnostaa lukea lehteä joka ihan julkisesti haukkuu tiettyä uskontoa ja suurinosa niistä on täyttä puppua mitä se kaleva vl:stä kirjottaa.
Ja tosiiaan suurinosa ei pidä paikkaansa.