Ystävyydestä
Mulla on lapsuuden aikainen ystävä, jonka kanssa oltiin aikoinaan kuin paita ja peppu tai kuin siskokset. Nykyään yhteydenpito on laimentunut, mutta nähdään edelleen, aika harvoin tosin. Koen, että olemme jotenkin kasvaneet erillemme.
Pitkään olen miettinyt, missä on vika. Mua on ärsyttänyt monet asiat, esim. hänen negatiivisuutensa. Vähättelee aina toisten saavutuksia (en tarkoita nyt omia saavutuksiani vaan muidenkin ystävien) ja tuntuu olevan aina katkera, jos jollekin tapahtuu jotain hyvää. On tosin myös hyvin empaattinen, jos tapahtuu jotain huonoa. Mulle on tullut tunne, että hän jotenkin nauttii, jos toisella menee huonosti, mutta ei pysty yhtään iloitsemaan toisen kanssa, jos toisella menee hyvin.
Nyt heräsin siihen ajatukseen, että hän on mielestäni tyhmä. Tämä on rumasti ja ilkeästi sanottu, tiedän sen, enkä sitä koskaan missään muualla sanoisi ääneen. En kiellä, etteikö hänessä olisi hyviäkin piirteitä, enkä ole itsekään täydellinen, mutta tiettyjä asioita en vain jaksa. Hän on esim. rasisti. Mielestäni hän suhtautuu rasistisesti vaikkapa suomenruotsalaisiin. Lisäksi on tehnyt monia elämänvalintoja, jotka ovat hankaloittaneet hänen elämäänsä. Esim. ottanut alkoholistin puolisokseen ja heti suhteen alussa asumaan omaan kämppäänsä siksi, että mieheltä meni kämppä alta. Ja alkoholismi näkyi heti suhteen alussa. Hän on tullut raskaaksi, vaikka ei ole toivonut raskautta, koska ei käyttänyt mitään ehkäisyä jne.
Ymmärrän ja tiedän hyvin, että elämässä tulee kaikenlaisia vaikeuksia ja kaikkiin asioihin ei voi mitenkään vaikuttaa. Mutta sitten on ne omat valinnat, joilla voi osaan asioista vaikuttaa. Musta on turha valittaa raskautta, jos harrastaa toistuvasti seksiä ilman ehkäisyä jne.
Nyt huomaan, että joka kerta tavatessamme olen ihan eri linjoilla monissa asioissa. En aina tuo esille mielipidettäni, en kommentoi esim. hänen yksityiselämäänsä. Mutta nyt alkaa tuntua, että en yksinkertaisesti jaksa tuota ihmistä enää. Toisaalta suren sitä, että ystävyys on kuihtumassa pois.
Mitä tekisit tässä tilanteessa?