Onko niin, että vauvalla voi olla kummeja maks. 4 kpl?
Kommentit (13)
kirkkoon kuuluvia kummeja saisi olla vain 4? :)
No, täytyypä katsoa kummitilannetta vielä uudestaan...
En nyt ole täysin varma mutta mielestäni kummien määrällä ei ole ylärajaa. Sen sijaan vähimmäismäärä on kaksi kirkkoon kuuluvaa kummia.
mutta miksi pitäisi lapsella olla esim. kuusi kummia? Tuttujen kanssa olemme aiheesta puhuneet, ja kukaan ei edes halua olla lapsen "kuuden kummi". Kummin tehtävä on kunnia, kertoo siitä että lapsen vanhemmat arvostavat sinua ihmisenä ja haluavat JUURI SINUT pienen elämään kummiksi. Mutta jos sitten ristiäisissä hukut kummipaljouteen ei se tunnu "miltään", vert. ristiäisissä lapsen kummeina olet sinä ja 1-2 muuta (esim. sinä +joku pariskunta tai sinä&miehesi +joku kolmas).
kun haalivat ekalle lapselle monta ja sitten kolmannelle ei enää tahtonutkaan löytyä sopivia:)
Vaikuttaa vähän sellaiselta synttäri- ja joululahjojen määrän maksimoinnilta
Tilanne on se, että halutaan poikamme kummiksi meidän nuorimmat sisarukset, joita on 3 kpl. Jokaisella sisaruksella on avopuolisot, joista haluaisimme aidosti kummiksi vain yhden. Tasapuolisuuden vuoksi emme kuitenkaan ota kummeiksi kuin sisarukset. Jos tää mun neljän kummin sääntö olisi ollut olemassa, niin puolisoiden poisjättö olisi ollut helpommin selitettävissä, kun ei tietenkään voida sanoa todellista syytä.
lapsilla on sen 7-10 kummia yhdellä lapsella. olen itse yksi heidän yhden lapsensa 9:sästä kummista. perustelevat haluavansa suuren tukiverkon jos vanhemmille joskus jotain kävisi ja sillä, että on lapsella useampi kummi johon turvautua jos osa kummeista huonoja esim....ei siis mitään ylärajaa
Omilla lapsilla toisella "vain" 4 kummia ja toisella 2 kummia.
Valitsette vaan ne sisarukset ja sillä selvä.
Ketä valitsette seuraaville lapsille kummeiksi?
Valitsette vaan ne sisarukset ja sillä selvä. Ketä valitsette seuraaville lapsille kummeiksi?
jos olemme niin onnekkaita, että saamme vielä lapsia, niin sitten otamme ystävät kummeiksi.
ap
Meillä valittiin kaikille kuusi kummia, koska "matkalla" osa vaan jää pois. Ei ole kiva kun sisaruksella on usemapi kummi ja toisen kummit on jääneet pois elämän varrella.
Aina pyydetään mahdollisimman halvat lahjat, jos kummit kysyy tarvetta.
Ainoa lapsi, kukaan kummeista ei ole sukulainen. Halusimme myös näin "laajentaa" lapsen perhettä. Musta on btw outoa pyytää sukulaisia kummiksi, kun ne ovat lapsen läheisiä joka tapauksessa.
Lahjoilla ei ole meille merkitystä. Pystymme itse hankkimaan kaiken tarvittavan.
Vanhimmalla siskollani oli/on (osa on jo kuollut) kummeina mun eno ja sen vaimo + yks mun sedistä ja sen vaimo + mun täti ja sen mies.
Toisella siskollani on/oli kummeina toinen mun enoista ja hänen vaimonsa sekä yks mun sedistä ja hänen vaimonsa ja en nyt muista, että oliko mun yks setä (setiä oli siis yhteensä 3 kappaletta) ja sen vaimo kanssa siskon kummeja.
Itselläni taas sitten.. Kun kaikki enot ja tädit ja sedät oli jo käytetty, niin..
Isäni tahtoi välttämättä oman kummilapsensa mun sylikummiksi (hänellä oli jo silloin poikaystävä ja nyt melkein 30 vuotta myöhemmin he ovat edelleen yhdessä ja äitini jaksaa vieläkin harmitella sitä, etteivät he laittaneet myös "Mattia" mun kummiksi, sitten yksi serkkuni oli sanonut, että hän haluaisi X:n kummiksi ja niin hänestä ja hänen miehestään tuli mun kummit, meillä ollut harjoittelija (meillä oli maitotila ja joka vuosi harjoittelija) pyydettiin kummiksi ja lopuksi isäni halusi siskonsa esikoisen ja hänen vaimonsa mun kummiksi ;D Eli mulla oli siis kaks pariskuntaa ja kaks sinkkua kummeina.
Tuo serkkuni ja hänen miehensä ovat sellaisia ettei heillä ole muita kummilapsia..
Toisen siskoni lapsilla on vähän kummeja; esikoisella on siskoni (mutta ei hänen (ex) avomiestään) + lapsen setä ja hänen vaimonsa, toisella on kummeina minä (mutta ei miestäni, jonka kanssa olin jo tuolloin kihloissa ja joka kuului vielä tuolloin kirkkoon) sekä meidän serkku ja hänen vaimonsa ja kuopuksella on vaan kaksi kummia; siskon kaveri sekä yksi meidän serkku.
Miehen veljien lapsilla on kummeina taas; vanhimmalla on miehen veli (mutta ei hänen avovaimoaan) ja yksi ystäväpariskunta, toisella on kummeina mieheni (mutta ei mua) sekä ystäväpariskunta ja kuopuksella on 2 ystäväpariskuntaa kummeina.
Meidän lapsilla ei ole kummeja ollenkaan, koska heitä ei ole kastettu (ollaan kumpikin erottu kirkosta).
Meillä on pojalla 5 kummia