Millaisia soseita valmistatte vauvalle?
Kommentit (8)
Yleensä tein "sosepohjan", joka koostui bataatista, perunasta ja porkkanasta. Tähän peruspohjaan sain sitten vaihtelua sekoittamalla sauvasekoittimella soseutettua pastaa, riisiä, jauhelihaa, kanaa, kalaa, pakastevihanneksia, kukkakaalia,...oikeastaan mitä vain :)
Pienemmälle vasta maistelevalla lapselle tein soseet jääpalamuotteihin ja niistä kokosin annoksia.
Isommalla, jolle jo lähes kaikki ruoka-aineet maistettuna tein pakasterasioihin erilaisia valmiita ruokia soseutettuna. mm. keittoja, makaronipataa, laatikkoja, vähän mitä mieleen tuli tehdä. Tein aina paria kolmea ruokaa kerralla ja pakastimsesta löytyi aina vaihtelevia ruokia lapselle.
Yksi erittäin hyvä opas on kirja nimeltä Kotiruokaa Vauvalle . suosittelen lämpimästi sen ostamista/lainaamista. Siellä on todella paljon erilaisia reseptejä.
Sitä ihan makaroonimakaroonia, keitetään kypsäks ja soseutetaan/pienennetään?
Kyllä voi antaa makaronia, riisiä, perunaa. Tietysti tummana versiona on parempi. Kannattaa myös selata valmiita sosepurkkejen raaka-aineita, niistäkin saa hyviä vinkkejä.
Meillä ainakin annettu ihan valkosta riisiä :o
Tumma/täysjyvä on terveellisempää, ei sen kummempaa. :)
keittäny erillään perunaa, porkkanaa ,kukkakaalia, bataattia, parsakaalia, kesäkurpitsaa, kanaa ja lihaa ja kalaa ja pakastanu levynä minigrip-pusseissa. sit oon välillä laittanu sekaan herne-maissi-parsikaa ja muita vastaavia sekä tietysi joskus riisiä ja pastaa. isoja annoksia kannattaa kerralla tehä niin ei tartte oll jatkuvaan keittelemässä.
Mä olen keittänyt kasvikset,marjat, hedelmät, (hedelmiä ja marjoja antanut toki tuoreenakin annospaloina kun tarpeeksi vanha vauva) lihat, kalat erikseen ja pakastanut annospakkauksissa tai jääpalarasioissa soseutuksen jälkeen. Sitten vaan valitsen mitä kasvista otan minäkin päivänä ja mitä lihaa/kalaa ja sulatan, sekoitan ja lämmitän.
Kasviksiin olen laittanut sekaan pieniä määriä sipulia ja yrttimausteita oman mielen mukaan että tottuisi mausteisiinkin.