Olen ollut saman painoinen viimeiset 20 vuotta. Ennen olin lihava.
Teininä, 15-vuotiaana painoin yhtä paljon kuin nyt. Nuorena olin mielestäni lihava ja varmasti olinkin roteva tai vähintään muodokas verrattuna muihin samanikäisiin, tikkujalkaisiin teineihin.
Nyt kolmekymppisenä olen ihan normaali! Jopa hoikka. Ihmiset ovat keskimäärin niin paljon lihavampia kuin ennen.
Kommentit (6)
Normaalin määritelmä on muuttunut. Ap
myos se, etta normaalin painon ylaraja lapselle (joka 15 v on) on edelleen eri kuin aikuiselle (siis jos ihan BMI:ta katsotaan)... Eli ei kaikki riipu ihan maaritelmastakaan tai sen muuttumisesta.
myos se, etta normaalin painon ylaraja lapselle (joka 15 v on) on edelleen eri kuin aikuiselle (siis jos ihan BMI:ta katsotaan)... Eli ei kaikki riipu ihan maaritelmastakaan tai sen muuttumisesta.
Mäkin olin yläasteajan samanpainoinen kuin nyt, 57 kg (165 cm) mutta koska yleensä yläasteikäiset tytöt ovat vielä laihoja luikkuja, olin pulskimmasta päästä joten tunsin itseni isoksi minäkin, yläasteaikana.
Nyt taas kun vertaan itseäni itseni ikäisiin (eli kolmekymppisiin) niin alankin olla hoikimmasta päästä. Tavallisesti tämän ikäisillä on jo teinivuosista kertynyt vähintään 10 kg lisää painoa.
kysy lastenlaakarilta jos et mua usko.
Normaalin määritelmä on muuttunut.
Ap