Epämiellyttävä olo ultrasta? + kysymys teroista
Iltaa! Onko teille muille tullut [color=darkorchid]epämiellyttävä olo, kun munasarjoja on ultrattu?[/color]
Olin tänään ultrassa ja sen jälkeen on tuntunut tosi ilkeältä muniksissa. Oikeastaan koko alavatsaa vihloo, ihan kuin olisi menkat! Tosi inhottavaa, ja kun mulla nyt on ihan sekaisin kierto, niin samanlaisia tutkimuksia on luvassa luultavasti jatkossa vielä monta kertaa :(
Entäs sitten noi [color=darkorchid] terolutit[/color], minkälaista oloa ne on teille aiheuttanut?
Ihan outo tilanne, kun viime torstaina oli ultrassa kuulemma " oikein hyvä keskikierron kohdun limakalvo" ja lupaavasti munasolukin ehkä kasvamassa. Tänään kun kävin uudessa ultrassa, follikkeli oli pikemminkin kutistunut (?!) ja limakalvo näytti lääkärin mukaan siltä, että loppukiertoa kohti oltais menossa. Siis mitähäh?
Nyt sitten pohdin, että pitääkö mun taas odotella aika X (edellisten kiertojen perusteella useita viikkoja), ennen kuin kuukautiset alkaa luomusti ja pääsen aloittamaan ekan clomikierron. Pitäisi kuulemma odotella mieluiten luomumenkkoja, koska clomikierron alussa mitataan jotain hormoonitasoja verikokeilla. Lääkäri tosin sanoi, että jos menkkoja ei ala kuulua ja jos aika tuntuu tosiaan ihan kamalan pitkältä niin voin aloittaa 10pv:n terokuurin. [color=magenta]Auttakaa siskot! Mitä te tekisitte mun tilanteessa? [/color]Tiedän, että vaikea sanoa toisen puolesta, mutta vastatkaa silti jotain jos viitsitte...
Jos joku tänne asti jaksoi lukea, niin vihoviimeinen kysymys on, että entäs jos mulla olikin ovis viime viikon keskiviikkona, niin [color=darkorchid]voisko terolutien aloittaminen vahingoittaa alkiota, jos sellainen ihmeenkaupalla olisi kohdunseinämään kiinnittymässä? [/color]En viitsi koko mun kiertostooria enää teille sepustaa, mutta lääkärin mukaan siis ovis on saattanut olla viime viikolla, jos lainkaan edes ovuloin.
Sekavaa, tiedän.. kiitos jos jaksoit lukea :)
-Q-
Kommentit (3)
Laitan kuitenkin omat kokemukseni sun kysymyksiin :
Iltaa! Onko teille muille tullut [color=darkorchid]epämiellyttävä olo, kun munasarjoja on ultrattu?[/color]
Jossain clomi-kierrossa ultra taisi tuntua hetken epämukavalta, mutta siis vain ultraushetkellä, ei sen jälkeen, ilmeisesti munasarjat olivat niin turpeina silloin. Mutta muuten ei ole tuntunut pahalta. Eri lääkärit ovat eri asteisen kovakouraisia, joten jos sattuu, niin voi siitäkin sanoa, ettei toinen survo ja pahenna tilannetta. Onneksi ultraus on kuitenkin tosi lyhyt hetki ja antaa paljon tietoa.
Entäs sitten noi [color=darkorchid] terolutit[/color], minkälaista oloa ne on teille aiheuttanut?
Mulla oli terolutit käytössä pitkään. Ei tullut mitään sivuoireita tai oloja, ne ovat sen verran kevyttä kamaa.
Tänään kun kävin uudessa ultrassa, follikkeli oli pikemminkin kutistunut (?!) ja limakalvo näytti lääkärin mukaan siltä, että loppukiertoa kohti oltais menossa. Siis mitähäh?
Syystä tai toisesta munarakkula ei ole jatkanut kasvamistaan. Onhan se ihan mahdollista.
Enpä nyt tajua miksi ennen clomi-kiertoa pitäisi olla täysin luomukierto. Kun menkat alkaa, teroilla tai ilman, poistuu lääkkeiden vaikutus elimistöstä, eli ne otettavat verikokeet olisivat kyllä tulosten puolesta ihan kelpokamaa. Toisekseen, jos kierron alussa, usein kp3-5 välissä otetaan verikokeita, niin kyllähän se mahdollinen clomi-annostuskin voisi verikokeita jonkin verran sotkea, varsinkin jos annostus on kp3-7. Eri asia sitten on, jos annostus on kp5-9 ja verikokeet on otettu sitä ennen. Itse kyllä aloittaisin terot, saisi hommaan vähän vauhtia. Kohdun limakalvollekin on tärkeää, että vuoto tulee vähintään 6 kertaa vuodessa ja mieluummin siis useammin. Miksi sitä suotta panttaamaan.
Terolut ei vahingoita mahdollista alkiota, joten sen puolesta ei kannata kantaa huolta.
Taidan soittaa huomenna lääkärille ja sanoa mikä on tilanne: kypsyttää! Jospa se antaisi luvan lopettaa tän kitkuttelun...
Muistaakseni mulle määrättiiin 1 clomitabletti kp 3-7, mutta en millään jaksa muistaa minä päivänä niitä verikokeita meinattiin ottaa.
Ihme jos muille ei ole tullut jälkikipuilua ultrasta...mikähän siinä sitten on. Munasarjat oli kuulemma kuitenkin ihan normaalinnäköiset, eli tuskin tästä enää kannattaa huolestua kaiken muun lisäksi.
Kiitos ja kumarrus vielä kerran!
-Q
Epämiellyttävää ja ehkä hiukan sattukin se ultraus, mutta en tarkkaan ees muista -mut ei se kauaa kestänyt. Ja kyllä sen ultrauksenkin kestää, kunhan saa siittä sitten tietoja missä mennään ja mitä nyt luvassa. Itse sain seurata ruudusta, että mitä siellä ultrassa sitten näkyykään.
En osaa sanoa, mitä juuri ne on mulle aiheuttanut, koska syön myös clomeja. Mutta kuukauden aikana aika monenlaista fiilistä: mieliala ei ole ollut huipussaan ja on vaihdellut aikas lailla, " mummotauti" iskee yllättäen (eli tuska hiki kuin salama kirkkaalta taivaalta) Siinä suurimmat oireet mulla.
Mulla ei edes puhuttu mistään luomumenkoista mitään... Mulla on todettu pco ja ei ne kuukautiset sieltä ilman lääkitystä olisi kuitenkaan tullut, joten minä olen lääkitykseni syönyt ja käynyt kokeissa.
Minulle lääkäri sanoi, että terot eivät vahingoita alkiota tai siihen on toooosi pieni riski. Suurempi haitta on raskautumisen kannalta siinä jos ei niitä kuukautisia saa lainkaan tulemaan!
Näin lääkäri sanoi minulle ja näin minä olen toiminut. Nämä ei ole mitään ohjeita sinulle, vaan ajattelin kertoa oman tilanteeni ja miten minä olen ohjeiden mukaan toiminut.