Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä 8kk ikäinen vauvasi osaa? Tai mitä pitäisi jo osata?

Vierailija
01.07.2011 |

Tuttavaperheen esikoinen ei osaa kääntyä kuin vatsalta selälle. Ei istu itse, ei yritäkään ryömiä tai muuten liikkua. Milloin pitää huolestua? Asutaan ulkomailla, siksi ei Suomen neuvolasta apua. Ja minä tietämätön ja lapseton yritän heille vakuuttaa, että jokainen lapsi kehittyy omalla ajallaan..

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva täytti juuri 9kk, ja on jo jonkin aikaa kontannut (sitä ennen ryömi) ja noussut tukea vasten pystyyn. Nousee itse istumaan ja pysyy siinä. Pinsettiotteella ottaa ruuanpaloja pöydältä ja syö ne. "Puhuu" kaksitavuisia äänteitä ja sanoo sanoista "hyvä", "vauva" ja "äiti". Tykkää leluista ja tutkii niitä välistä itsekseen pitkiäkin aikoja.

Jotkut vain kehittyvät myöhemmin kuten itsekin sanoit, mutta itse varmaan tuossa vaiheessa miettisin, että olisiko hyvä viedä vauva vaikka käymään vauvoihin erikoistuneella fysioterapeutilla.

Vierailija
2/8 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauva osasi kääntyä vatsalta selälleen ja toisin päin ja ryömiä

nyt 9kk nousi eilen ensimmäistä kertaa seisomaan, mutta ei vieläkään istu itse, syöttötuolissakin nojailee jommalle kummalle puolelle.

En tiedä mitä pitäisi osata, jokainen lapsi kun kehittyy omalla tahdillaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen, että pidetäänhän vauvaa paljon lattialla vatsallaan? Se kun on edellytys liikkumaan oppimiselle.

Vierailija
4/8 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestäni 6kk neuvolassa Suomessa puututaan jos ei vatsalleen käänny. Vatsalta selälleen kääntymiseen ei niin paljon kiinnitetä huomiota. Liikkua ei vielä tarvitse kuitenkaan.

Meillä tyttö oppi 8kk iässä konttaamaan (ei ryöminyt ennen sitä) eli lähti liikkeelle tuossa iässä ensimmäisen kerran. Istumaan oppi tuetta noihin aikoihin. Itse taasen en ryöminyt enkä kontannut, nousin 9kk iässä seisomaan ja saman tien tuen kanssa kävelemään (10 kk iässä tuetta)... eli 9kk olin paikallani.

Vierailija
5/8 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos jo näistä!

Vierailija
6/8 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
7/8 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoinen konttasi 7kk iässä ja käveli ilman tukea 10kk iässä, ja kuopus taas on ihan just oppinu kunnolla ryömimään, ja täytti 10kk. Ei mitään haluja esim. seisomiseen. Tuosta 8kk iästä on osannut istua, kun tökkää istumaan, mutta ei osaa vieläkään käydä itse istualleen tai siirtyä istumasta makuulle.

Ja muuten: lapsi ottaa ensiaskelensa keskimäärin 1-vuoden iässä. Sama kehitysmaissa, vaikkeivät lapset olekaan lattialla, vaan kantoliinassa melkein koko ajan!!

Kehittyy sitten kun kehittyy, ihan normaaleja lapsia lähes kaikki ovat!!

Vierailija
8/8 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoinen konttasi 7kk iässä ja käveli ilman tukea 10kk iässä, ja kuopus taas on ihan just oppinu kunnolla ryömimään, ja täytti 10kk. Ei mitään haluja esim. seisomiseen. Tuosta 8kk iästä on osannut istua, kun tökkää istumaan, mutta ei osaa vieläkään käydä itse istualleen tai siirtyä istumasta makuulle.

Ja muuten: lapsi ottaa ensiaskelensa keskimäärin 1-vuoden iässä. Sama kehitysmaissa, vaikkeivät lapset olekaan lattialla, vaan kantoliinassa melkein koko ajan!!

Kehittyy sitten kun kehittyy, ihan normaaleja lapsia lähes kaikki ovat!!

meinasinkin, ettei istu sitterissä koko aikaa. kantoliina on hyvä liikkeelle oppimisen kannalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kahdeksan