Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkuraskaus ja fyysisesti raskas työ

Vierailija
30.06.2011 |

Eli ne jotka ovat fyysisesti raskaassa työssä, miten olette töittenne kanssa "yhteensopineet" alkuraskauden kanssa? Oletteko varoneet nosteluita? Etenkin se kiinnostaisi että oletteko saaneet neuvolasta/lääkäriltä todistuksen raskaudestanne, miten helposti? Miten pomonne on suhtautunut siihen? Entä jos tuleekin keskemeno, mitä sitten, taas uusi todistus vai maininta vaan pomolle?

Kyselen näitä koska olemme mieheni kanssa yrittäneet jo puoli vuotta vauvaa. Olen tällä hetkellä vanhustenhoidossa ja syksyllä menen luonnovara-alalle töihin. Molemmat siis raskaita, nosteluita yms. Lisäksi minulla on todettu PCO joka myös lisää keskenmenon riskiä. Nyt pelkään tuuriani että tulen just raskaaksi kun olen näissä töissä ja saan keskenmenon työn raskauden takia. Eli suunnittelen tulevaa, jos tärppää.

Olisin kiitollinen vastauksistanne.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä alkuraskaudessa ole muutenkaan mitään "varottavaa."

Vierailija
2/10 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sitten pidemmällä raskaudessa sinulla on ongelmia nostelun kanssa (supistelua) voi lääkäri kirjoittaa sinut sairauslomalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fyysisesti raskaassa työssä on tietysti haastavaa jos on oikein kovaa pahoinvointia. Itselläni oli. Mutta ei se mitään keskenmenon riskejä tosiaan lisää. Jäin myös saikulle viikolla 28 kun supisteli niin kipeästi, että jouduin lepoon.

Vierailija
4/10 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työni ei ehkä kuulosta fyysisesti raskaalta, mutta on sitä silti. Aamulla nostellaan lihalaatikoita häkki tai pari, seuraavaksi vihanneslaatikot, sitten kuivatavaraa ja ennen kotiinlähtöä vielä parikymmentä maitolaatikkoa.

Nostelu on jatkuvaa ja taakat helposti 20-40 kiloa kappale.

Itseänikin mietitytti työn raskaus. Mitään ongelmia ei kuitenkaan tullut, vaikka alusta loppuun hoidin työn normaalisti.

Neuvolan ohje oli seuraava: Sitä mitä olet tehnyt ennen raskautta voit jatkaa koko raskausajan. Jos olet tottunut nosteluun, siitä ei ole haittaa. Ainoastaan ratsastus ja mahdollinen hyppykepillähyppimisharrastus neuvottiin lopettamaan.

Vierailija
5/10 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskauden ekalla kolmanneksella voit elää aivan kuten ennenkin, ja oikeasti niin pitkään kun alkaa tuntua pahalta. Alkuraskauden keskenmenot johtuvat pääosin sikiön heikkoudesta, etkä sinä pysty elämällä aiheuttamaan itsellesi keskenmenoa. Itse tein eläintenhoitotyötä aivan äitiysloman alkuun saakka, ja vasta reilusti ppuolen välin jälkeen jouduin jättämään suurimmat nostelut muille kun kroppa alkoi laittaa hanttiin. Että anna mennä vaan, tästä asiasta sinun ei tarvitse olla huolissasi! Jos työ käy liian rankaksi, saikkua kyllä saa, se on varma.

Vierailija
6/10 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennakoivat "harjoitussupistukset" alkoivat minulla hyvin alkaisessa vaiheessa. Niitä oli runsaasti raskauden loppuun asti.

On tärkeää erottaa nämä "harjoitussupistukset" ja "oikeista" supistuksista. Ensimmäiset ovat täysin vaarattomia, jälkimmäiset vaativat seurantaa ja lepoa.

Vierailija
7/10 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työhön kuuluu monta sataa kiloa painavien eläinten käsitteleminen, 30kg maitokannujen nostelua ym. Kaksosraskaus todettiin rv12 enkä saanut mitään tavallisesta poikkeavia ohjeita. Varmasti nostelin varovaisemmin ja vältin turhia riskejä. Sairaslomalle jäin rv26 iskias- ja liitoskipujen sekä supistelujen takia.

Vierailija
8/10 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi oli mulle oikeestaan uutta että miten normaalisti sitä voikaan olla alkuraskaudesta... Mutta hyvä tietää tuo niin voin panostaa työhön kun viel uusia työpaikkojakin ovat niin eivät laiskaksi luule jos ei tee mieli kertoo töissä :D

Viime kesänäkin kun olin tääll vanhustenhoito puolella niin silloin eräälle työkaverille oli sanottu että vältettävä nosteluita, mut se sit varmaan johtui siitä kun oli pistanyt kovasti joskus jotain nostellessa.

Kiitos siis tosi paljon vastauksista :) Vieläkin voi toki kertoa omia kokemuksiaan jos joku tahtoo.

Vierailija
9/10 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut rakennussiivoojana nyt kolmisen viikkoa ja nyt rv 16.

Paljon, paljon kävelyä ( jopa 29 000 askelta voi tulla päivässä), paljon nostelua, kyykistelyä, enemmän ja vähemmän painavia taakkoja. Jotkut kanniskelut mietityttää. Esimerkiksi tuhottoman painavan teollisuusimurin kantaminen portaita.... Se siis painaa lähes saman verran kun minä itse. Sen nostamisessa tarvitsen apua.

Vierailija
10/10 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Felicia kirjoitti:

Minä olen ollut rakennussiivoojana nyt kolmisen viikkoa ja nyt rv 16.

Paljon, paljon kävelyä ( jopa 29 000 askelta voi tulla päivässä), paljon nostelua, kyykistelyä, enemmän ja vähemmän painavia taakkoja. Jotkut kanniskelut mietityttää. Esimerkiksi tuhottoman painavan teollisuusimurin kantaminen portaita.... Se siis painaa lähes saman verran kun minä itse. Sen nostamisessa tarvitsen apua.

Jos ei ole avaavia supistuksia niin kaikki on ok. Nykyään saa tehdä fyysistä työtä äitiyslomaan asti. Jos on supistusherkkä kohtu, niin se on melko ärsyttävää, mutta vaaratonta. Lääkäri tarkistaa tarvittaessa kohdunkaulan tilanteen jos epäilyttää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi neljä