Yh tai vastaava. Kuinka selvisitte ajasta, kun lapsi pitää aina olla mukana?
Olen yksinäinen äiti ja mulla tällä hetkellä 3 kk ikäinen lapsi. Hyvin on jaksettu tähän asti, mutta jostain syystä alkaa pikkuhiljaa ahdistaa ajatus siitä, että tämä pikkukaveri tulee olemaan mukanani ihan joka paikassa vielä pitkään... Roskia viemässä, kaupassa, nukkumassa, aamukahvilla, kävelylenkillä, kirjastossa, ihan joka paikassa. Minulla ei ole ketään (ihan oikeasti ketään!) joka voisi antaa edes pienen lepotauon, vaikka puoli tuntia.
Kommentit (24)
Meilläpäin ainakin kaikille yksinhuoltajille, sekä niille, joille vauva ei ole ensimmäinen, tarjotaan neuvolasta perhetyöntekijää! Tiedä sitten, Hesassa voi olla tilanne eri, mutta neuvolan kauttaa luulis siltikin apua löytyvän.
Mitä olet tehnyt ennen raskautta? Minulle lapseni kolme ensimmäistä vuotta jääneet mieleen aikana, jolloin minulla oli enemmän kuin koskaan aikaa itselleni. Luin todella paljon kirjoja lapsen nukkuessa ja vaunujen kanssa käytiin kirjastoissa ja muualla kaupungilla. Sellaiseen joutilaisuuteen ei ole ollut ennen eikä jälkeen aikaa. Käistöitäkin tuli harrastettua.
Olin yh ja vieläpä vakavasti sairas sellainen, lapsen kanssa sitten käytiin hoidoissa ja tutkimuksissa. Hoitajat eivät joskus tykänneet, mutta huomasivat usein, että lapseni osaa olla mukana kun ei muusta tiennyt.
Mun ainokaiseni menee jo kouluun, alusta asti ollaan oltu kahdestaan ja ihan hyvin on selvitty.
Roskat kannattaa viedä aina kun menee muutenkin ulos, kauppareissulle vaunujen alakoriin. Mä säilytin vaunuja eteisessä ja täytin niitä jo valmiiksi seuraavaa reissua varten.
Suihkuun vauva mukaan, aluksi sitterissä tai turvakaukalossa, isompana istuu jo itse vannassa sen ajan kun peset itseäsi.
Lapsen kanssa kannattaa käydä eri paikoissa, just esim. kirjastossa, jotta ne tulevat tutuksi. Isomman lapsen kanssa kannattaa valita ensin lastenosastolta kirjat, joita lapsi voi selailla sen ajan kun itse valitset kirjoja.
Mitäköhän vielä... Siitä kannattaa pitää kiinni että kun lapsi nukkuu niin tekee jotakin mistä itse tykkää. Siivoilla voi lapsenkin kanssa, eikä aina tarvii olla niin siistiä.
Kannattaa käydä perhekahvilass, muskarissa, vauvauinnissa, ihan missä vaan jossa voi tavata muita aikuisia. Tsemppiä teille!
Tsemppiä teille!
t: 19