Meille tulee sitten jouluvauva - miten te muut olette viettäneet syntymäpäivät?
Laskettuaika 25.12. toki ei voi koskaan olla varma syntyykö vauva ennenaikaisesti vai lasketunajan jälkeen. Mutta jos oletetaan, että syntyisi LA:na niin oletteko juhlineet syntymäpäiviä ennen vai jälkeen joulun? Mielestäni ikävää sitten kun lapsi vanhempi jos synttärit jäävät joulun varjoon..
Kommentit (19)
Olen itse syntynyt 26.12. ja oli kyllä ikävää lapsena, kun aina lahja oli yhdistetty joulu- ja synttärilahja.
Jossain vaiheessa minulla oli tosin kaverisynttäreitäkin, joita vietettiin joulun jälkeen.
Nyt aikuisiällä mikään tuollainen ei tietty haittaa, mutta lapsena harmitti. Nyt on itse asiassa kivaa, kun on loppuvuodesta syntynyt, niin on melkein vuoden nuorempi kuin kaverit. ;)
Syntyi kuitenkin jouluaattona. Välillä on juhlittu joulua edeltävänä päivänä, välillä joulukuun alussa.
Vähän fiiliksien mukaan ja miten vieraat pääsevät.
Kummi vinkkasi, että joulun jälkeen lelut ja vaatteet olisi kivasti alessa. Ei hullumpi idea sekään.
Miten voi AV olla täynnä niin tampioita naisia, etteivät tätä tajua?
Miten voi AV olla täynnä niin tampioita naisia, etteivät tätä tajua?
Meillä esikoinen on syntynyt 21.12 ja tehdään niin että synttärit vietetään perheen kanssa ja kesällä kun hänellä on nimipäivä pidetään isommat bileet jonne tulee sitten kaikki muut juhlimaan. Meillä mummot ja vaarit antavat noita yhdistettyjä joulu- ja synttärilahjoja enkä pidä siitä ollenkaan. juurikin sen takia että jää lapsella varmaan pahamaku suuhun kun aina saa yhdistetyt lahjat.
Sukulaissynttärit pidettiin viimeistään edellisenä viikonloppuna ja kaverisynttärit ajoissa ennen joululoman alkua. En muista koskaan saaneeni yhdistettyä synttäri-joululahjaa. Enkä koe kärsineeni syntymäajastani.
oli esikoisesta sama laskettu aika, 25.12. :). Syntyi sitten 21.12. ja on nyt jo tokaluokkalainen.
Kaverisynttärit ollaan vietetty siinä joulukuun puolivälin tienoilla jonain sopivana päivänä, silloin ei joulu oikeesti haittaa vielä yhtään ja kavereiden vanhemmat on iloisia kun saavat oman lapsen pariksi tunniksi meille leikkimään ja pääsevät jouluostoksille ;).
Sukulaisille ollaan pidetty synttärit yhdistettynä pikkuveljen kanssa joka syntynyt kk:tta aiemmin eli marraskuun lopulla, nämä siinä marraskuun vikoina päivinä.
Laskettuaika 25.12. toki ei voi koskaan olla varma syntyykö vauva ennenaikaisesti vai lasketunajan jälkeen. Mutta jos oletetaan, että syntyisi LA:na niin oletteko juhlineet syntymäpäiviä ennen vai jälkeen joulun? Mielestäni ikävää sitten kun lapsi vanhempi jos synttärit jäävät joulun varjoon..
Minusta on epäreilua, jos lapselle ei vietetä kunnon synttäreitä (jos muille esim. kesällä syntyneille pidetään kunnon juhlat). Itse pitäisin viikkoa paria ennen joulua kunnon juhlat vaikka pikkujouluhenkiset, mutta kuitenkin erikseen. Yhden ystäväni lapsi on syntynyt 25.12. mutta he eivät juhli synttäreitä lainkaan vaan ovat siirtäneet juhlinnan lapsen nimipäivään, joka on joulukuun puolessa välissä. Heillä on siis aina Aadanpäiväjuhlat. Mutta heillä ei ole kuin yksi lapsi joten vertailua ei tule sisarusten juhliin.
Kummallakin on omat kaverisynttärit. Toisella synttärit vietetään yleensä viikko ennen koulun joululoman alkua ja toisella viikko loman loppumisen jälkeen. Joululomalla voisi olla hankalaa viettää kaverisynttäreitä, kun kaikki ovat ties missä reissussa.
Yhteiset juhlat sukulaisille, kummeille yms. pidetään aina joulun välipäivinä.
Lahjoista ei ole koskaan ollut ongelmaa. Kaikki ovat tuoneet erilliset syntymäpäivä- ja joululahjat.
Itse olemme yleensä ostaneet lapsillemme neljän lahjan sijasta vain yhden yhteisen. Tämä on ollut ihan lasten oma valinta! Näin he ovat saaneet jotain isompaa ja kalliimpaa lahjaksi. Itsellä on se periaate, että edes omien lapsien lahjat eivät saa maksaa paljoa yli 50,-/kpl. Yhdistelemällä lahjoja on hankittu mm. pelikonsoli tms.
Nämä yhdistetyt lahjat on yleensä annettu jouluna. Syntymäpäivänä molemmat ovat saaneet pienen (5,- arvoisen) muistamisen.
Syntymäpäivä joulun aikaan ei mielestäni ole iso ongelma. Harvoin lasten juhlia juhlitaan muutenkaan juuri oikeana syntymäpäivänä. Mielestäni joulua ongelmallisenpi syntymäpäivä osuu kesä- ja heinäkuun vaihteeseen. Silloin ei tahdo saada lomailevia koulu- tai tarhakavereita millään syntymäpäiville lähelläkään oikeaa päivää.
Ja synttäreitä vietetään aina hyvissä ajoin ennen joulua (n.2-3 viikkoa), syystä että juuri ennen joulua ihmisillä on niin paljon kaikkea tohinaa ja osa kavereistakin aloittaa joululomat jo hyvissä ajoin.
Aina on juhlat vietetty ja lahjat saatu (myös jouluna). Sitten tapanina juhlistetaan neitiä perheen kesken lättykesteillä ja lautapeleilla yms.
meillä vähän sama miettimisen aihe... meillä on laskettuaika 26.12
Eli tammikuun puolivälissä pidetään kunnon juhlat. Saa vieläpä alennusmyynneistä mahtavat lahjat.
Aiemmin vietimme synttärit vain perheen ja mummojen ja kummien kesken. Sitten nimpparina pidimme isot juhlat kesämökillämme. se oli samalla mahtava jutu päästä tapaamaan kaikki ystäväperheet. Nykyisin, kun poika ei halua enää isoja synttäreitä, juhlimme joulukuun alussa juhlaruoan merkeissä kummit ja isovenhemmat ja perhe. Ihana tavat ennen jouluhössäkkää ja kun siinä on ne synttärijuhlat, niin kaikki on varanneet ajan jo etukäteen.
Nauti jouluvauvastasi! Kyllä juhlat löytää oman muotonsa. Se on hyvä pitää mielessä, että älkää vaan yhdistelkö näitä joulu-synttärilahjoja! Nykyisin, kun poika jo isompi, hän valitsee itse synttärilahjan ja joululahjat on sit ylläreitä!
vasta syntyi, että ongelmaa ei ole ollut.
ja itse asiaan: meillä esikoinen on syntynyt aatonaattona.
Varsinaiset synttärit (sukulaiset, kummit jne.) on aina vietetty varsinaisena synttäripäivänä, kaverisynttärit viimeisen kouluviikon aikana.
Aina on ollut tupa täysi :)
Lahjoista olen ollut hyvin tarkka, ilmoitin jopa sukulaisille, etten halua nähdä yhtäkään yhdistettyä synttäri-joululahjaa, lapsella on oikeus nauttia myös synttäreistään vaikka joulunaikaan onkin syntynyt.
Olen ollut alusta asti ylipäänsä tarkka siitä, että synttäreitä juhlitaan joulusta huolimatta, lapsi on nyt yläkouluikäinen ja hänen mielestään joulunaika on vuoden paras aika syntyä :)
Olen ollut tarkka asioista siksi, että raskausaikana moni aikuinen lasketun ajan kuulleessaan oli aidosti murheissaan: todella monelle joulunaikaan syntyneelle asia oli iso juttu vielä aikuisena, kun synttärit sekoittuivat jouluun. Siksi lupasin vauvalle jo raskausaikana, ettei hänen koskaan tarvitse murehtia asiaa itse :)
Se miten ja milloin synttärit järjestää, riippuu varmasti siitä oikeasta synttäripäivästä: jos on juuri joulun aikaan, voi synttäreitä juhlia joko juuri ennen joulua tai sitten joulun välipäivinä. Kaverisynttärit lienee parasta järjestää viimeisellä viikolla ennen joulua: kaikki ovat vielä paikalla ja ainakin päiväkotiaikaan esikoiseni synttärit olivat tervetullut shoppailuaika lasten vanhemmille.
Meillä tämä on sopinut oikein hyvin, joulu on valmisteltu ajoissa ja sitten on juhlittu lapsen synttäreitä ja synttärihumusta on rauhoituttu joulunviettoon: ei viimen hetken sählää ja kiirettä :)
viikkoa ennen joulua, on mummi/kummisynttärit ja vielä lastenjuhlat. Aattoaamuna sitten perhe vie sänkyyn lahjan ja kakkua ja laulaa hyvää syntymäpäivää, aivan kuten kaikilla muillakin. Ja joulupöydän jälkkärinä on siis aina synttärikakkua :) Eli ei ole hautautunut joulun alle.
Meidän perheessä on kaksi joulukuun lasta.. toinen alkukuusta ja toinen joulupäivän lapsi. Joulupäivän lapsen synttärit pidetään loppiaisena:)
Lapseni on syntynyt lähellä joulua, ja ikinä en edes muista kelanneeni tätä asiaa. Totta kai lapsi saa synttäri- ja joululahjan erikseen ja synttäreitä juhlitaan.
Ei mulla pitkin vuotta syntyneetkään lapset juur koskaan synttäreitään vietä just sinä päivänä kuin ne oikeasti on. Jos siis päivä ko. vuonna sattuu arkipäivälle. Lähimpään sopivaan viikonloppuun ne bileet on aina sijoitettu. Kotiväki toki juhlapäivänä virittäytyy onnittelulauluun ja antaa lahjan, mut itse juhlat on milloin on.
vietetty yleensä joulua edeltävänä viikonloppuna synttärit. Viime jouluna tosin uutena vuotena koska olimme kipeitä. Ja lapsi saa aina sekä synttäri että joululahjat.