Onko järkevää vai tyhmää sijoittaa omaisuus asuntoon?
Jos omaisuutta on esim 200-400 tuhatta, onko järkeä sijoittaa ne omaan asuntoon?
Kommentit (5)
koskien sijaintia, rakennusvuotta, putkiremontteja, ja sitä onko tontti vuokra vai oma. Mieluiten rakennuksesta joissa liikkeitä, sillä niissä on yleensä matalat vuokrat tai ei vuokraa ollenkaan. Kaavotukset kannattaa tarkistaa ja sijoittaa mielummin varmaan kohteeseen, ei mihinkään juuri rakennettuun.
Oleellista on ajoitus. Jos olis vaikka vuosi 1995, niin varmaan olisi hyvä sijoitus. Nyt en olisi ihan niin varma. Oma asunto ei ole siinä mielessä hyvä sijoitus, että se useinkaan tuottaisi mitään. Keskiverrosti ehkä ei ole fiksua pistää kaikkia munia samaan koriin vaan hajasijoittaa. Jos ei tiedä mitään sijoittamisesta, niin se ei tarkoita sitä etteikö sitä voi oppia. Ei se mitään rakettitiedettä ole, mutta toisaalta vaatii tietty aikaa ja vaivannäköä jonkin verran, kuten nyt minkä tahansa asian opettelu - oli sit vaikk kyse pyörällä ajosta tai neulomisesta.
voittoa joka ylittäisi ne vuokrakustannukset jotka vastaavasta kämpästä joutuisin maksamaan. Plus mielenrauhasta.
Eihän tuo nyt olisi edes kovin vaikeaa. Esim. vuokralle tuon hintainen asunto noin 1200-1400 euron vuokralla. Sitten ostaisi vastaavasti pikkukaupungista vaikka 300 000 eurolla 6 kpl 50 000 euron sijoitusasuntoja. Niissä vuokrat 400 e kpl ja yhtiövastikkeet 100 e. Noista tulis siis yhteensä tuloja 2400 ja menoja 600 + remontit (joita voisi kyllä tulla siihen omaankin asuntoon, mutta tuskin kaikkiin sijoitusasuntoihin yhtä aikaa).
Noin siis siinä tapauksessa, ettei ymmärrä mistään muusta kuin asuntosijoittamisesta. Tällöinkin munat olisi hajautettu paremmin kuin yhdessä omassa asunnossa.
Mun tapauksessani se on järkevää, koska mulla ei ole ymmärrystä eikä aikaa tehdä sillä rahalla parempaa jälkeä esim. osakemarkkinoilla. Jonkun sijoitustaitavamman näkökulmasta mun ratkaisuni on ehkä typerä, mutta mä olen nyt jo lastenkin takia turvallisuushakuisella tuulella.