Vietko mokille mennessasi tuliaisia?
Minulle on aina ollut itsestaan selvaa, etta vien tuliaisia kun menen kylaan. Minusta suomalaiseen mokkikulttuuriin kuuluu tuliaisten vienti isantavaelle.
Me siis olemme lapseton pari jolla mokki Turun saaristossa. Meilla on paljon ystavia jotka tulevat kylailemaan kesalla.
Yksi perhe (kaksi lasta ja vanhemmat) yleensa kutsuvat itsensa kylaan tai soittavat olevansa sattumalta lahistolla. He eivat koskaan tuo mitaan tuliaisia. He jaavat aina kylaan kunnes on illallaisaika ja syovat sitten meidan kanssamme. Joskus tarjosimme etta grillataan makkarat perunanyyteilla, niin perheen isa toteaa "leikillaan" etta "mitens vieraille nyt makkaraa kun nakyi jaakaapissa olevan piffitkin". lisaksi kayvat nappailemassa meidan oluita ja lonkeroita jaakaapista ja naureskelevat miten "tallaista koyhaa lapsiperhetta kai vahan voi tukeakkin".
Onko tama sinusta kohtuutonta?
Kommentit (12)
että ette pidä tuollaisesta.
Itse en menekään puolituttujen mökeille, vain sellaisten joiden tiedän kehtaavan sanoa asiat suoraan. Ja vien aina tuliaisia, kun mennään mökkeilemään.
Mutta se riippuu tuttavasta, osa on yhtä läheisiä kuin olisivat sisaruksiani eikä hekään vastavuoroisesti tuo meille mitään vieraillessaan.
Mutta kyllä jos on tarkoitus olla kylässä ruokailun aikana, niin vien jotain ruokapöytään sopivaa lähes poikkeuksetta mukanani.
Vaikka ollaan lapsiperhe, niin ei tulisi mieleenkään, että kenenkään olisi meidän lomailua ja vapaa-aikaa sponsoroida. Ajatus on todella outo.
Ap:n tuttavat ovat kyllä todella huonokäytöksisiä etenkin tuo omin päin jääkaapilla käynti ja tarjottavien ruokien arvostelu kummastuttaa. Joiltakin ihmisiltä vaan tuntuu puuttuvan käyttäytymiskoodi tällaisessa tilanteessa.
minusta on pikkuisen kyseenalaista että säästelette ne pihvit paremmille vieraille? tekstistäsi kuulsi läpi ettet välitä ystävästäsi koska lapsia.. onko b-luokan makkaratarjoulu koska luulet etteivät lapset arvosta parempaa ruokaa?
ja jos olette varakkaita voisitte ehkä tarjota parempaa lapsiperheelle, joka usein kituuttaa arjet?
Turhalta porukalta kuulostaa.
Itse kysyn etukäteen, mitä voi tuoda. Ja tuon yleensä vielä ekstrana jonkun leipomuksen.
Korillinen vastapaistettuja sämpylöitä on ilahduttanut aina.
Onpa kummaa, jos joku perhe tulee aina tyhjin käsin. Laita tarjoilut minimiin, niin johan tahti muuttuu.
Olemme pariskunta ja viemme yleensä tuliaisena viinipullon (tai pari), grillattavat pihvit & salaatin ym ja sitten jotain saunatuoksua tms isäntäperheelle.
minsuta juomat jha ruoat ovat parhaita, mutta pyyhkeet ym (vaikka kiva ajatus) eivät ole paras lahjaidea, jos ei tunne saajaa oikein hyvin!
Tietenkin vien aina tuliaisia mökille. Omat juotavat, ruokaa kaikille ja jotain ylimääräistä isäntäpariskunnalle.
Älkää vastatko heidän puheluihinsa, jotta eivät pääse kutsumaan itseään kylään.
Menin sitten siskolleni, vanhemmilleni, appivanhemmilleni tai kenelle vaan syömään, vien tuliaiset. Kahville saatan piipahtaa vanhemmillni ilman mitään, mutta appivanhemmilleni en sitäkään. Huomaan kyllä, että jotkut tutut vähän hämillään tuliaisista, mutta minusta on moukkamaista vierailla ilman jotain vietäviä.
ja naureskelevat miten "tallaista koyhaa lapsiperhetta kai vahan voi tukeakkin". Onko tama sinusta kohtuutonta?
meillä oli kans aika jolloin tuliaisten vienti ole taloudellinen pulma
keksin että voisin leipoa jotain kotona ja tuoda itsetehdyn salaatin.
toissa päivänä kun mentiin kylään toin 2 pussia sipsejä jotka olivat niitä halvimpia mitä kaupasta loysin, itse leivotun piirakan, ja sitä piti olla paljon koska lapseni ovat hulluna jälkiruakaan ja soisivät kaiken, ja 3 eri salaattia.
Kaikesta huolimatta ei tullut kovinkaan kalliiksi. Ai niin, tuomme aina omat lihat
lapsettomien pitaisi siis maksaa jos valiutset hankkia lapsia?
maksatko sinakin minun koiralle pihvin?
eli saa sikailla kun on lapsia??
Koska vieraiden jääkaapilla ei käydä itse ellei siihen ole saatu lupaa. Toiseksi, isäntäperhe päättää mitä syödään.