potalle kannustaminen?
Millä keinoin saatte lapsenne potalle?
Meillä on 2v poika, joka ei suostu istumaan siihen. Jos ehdotan potalle menoa, niin vastaus on tiukka "EI". Jos riisun potan vieressä, niin kiemurtelee, kääntää selän kaarelle, eikä istu. Pöntön pienentäjä on ostettu, mutta ei istu siihen yhtään sen paremmin. Kirjoista ei ole muutenkaan kiinnostunut. Potta on nostettu lempipiirretyn eteen, mutta ei apua.
Joskus harvoin suostuu istumaan ja silloin tuleekin yleensä heti pissa ja piereskelee, eli tietää mitä siinä kuuluu tehdä. Kokee palkitsevana sen, että saa itse tyhjentää potan ja vetää vessan - ja näillä olen yrittänyt sitten seuraavalla kerralla suostutella. Lempinallea lapsi käyttää itsekin potalla etenkin jos on leikissä ensin syöttänyt nallea. Olen itsekin yrittänyt ottaa nallen mukaan, että nalle kävisi ensin ja sitten olisi pojan vuoro, mutta ei...
Poika ei osaa itse ottaa housuja eikä housuvaippaa pois, eli itsenäisesti käyminen ei onnistu. Meillä on kangassohva, jossa on kiinteät istuintyynyt + alakerrassa vierassänky, eli ihan paljaalla pepulla en uskalla antaa lapsen kotonakaan viilettää kun pelkään vahinkoja.
Sen olen jo huomannut, että jos pojalla on kakkahätä, niin silloin potalle meneminen on tavallistakin vastenmielisempää, enkä enää edes yritä niinä hetkinä, vaan annan suosiolla kakata vaippaan.
Välillä menee viikkokin etten edes ehdota potalle menoa, kun en vain jaksa joka päivä taistella. Päiväkodissa yrittävät lounaan jälkeen kerran päivässä käyttää potalla ja välillä onnistuu, mutta kyllä poika sielläkin kuulemma juoksee karkuun...
Oma pihamme on rakennustyömaa, eli ulkoilua varten pitää lähteä hieman kauempana olevaan puistoon, eli älkää ehdottako, että anna juosta pihalla ilman vaippaa...
Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen? Millä saan lapsen suostumaan potalla käyntiin?
Kommentit (10)
1.5 vuotias pottailee myös silloin tällöin ja saa pisutkin aikaseksi. välillä on lelua kädessä tai "harjataan" hampaita. (vauvaharjalla)
sellainen vinkki että potalla käynnistä saisi pienen palkkion joka motivoi lasta, esim. tarran paperille.(yhdelle paperille siis kerätään niitä tarroja) oiskohan tuosta apua? meillä vasta kohta aletaan opetella potalle.:)
Suoraan sanoen olemme yrittäneet lahjontaa/palkkiota (ym ym yms ym ym) ja kaksi kertaa (!) olemme saaneet lapsen istumaan potalle. Olihan se toki suurenmoista, mutta kun ei se kantanut pidemmälle... Sekään keino. Mut siis yleensähän se kyllä auttaa. On meilläkin vanhempia lapsia saatu ihan sen avulla ja muutenkin normisti potalle istumaan.
Oliskohan jossakin joku pottaterapeutti lapselle:) Mietin vain, että kuinkahan pitkään neuvolakin aikoo meille todeta ettei kannata huolestua. No, mitä sitten tehdään kun huolestutaan??
t.2
tapahtui VAIN seuraavin keinoin, kokeiltiin kyllä kaikkea muuta mutta sitte näin onnistui molemmilla. Eli vaipat pois kotona ollessa (laitat ne päälle vain nukkuessa näin alkuun) matot pois ja sohvan päälle vilttiä, pyyhettä, mitä tahansa pestävää mahdollisimman paljon.Voi laittaa esim. pikkarit jalkaan, niin tajuu kun ne kastuu, meillä toisen pidin ihan ilman mitään alkuun(toinen taas innostui pikkareista)ostat niitäkin reilusti, jotta aina vaihdat kun kastuu. kehotat potalle pissin, vahingon tullessa ja luulen että pian istuu itse potalle,koska tajuaa kerta jo mitä pottaan pitäisi tehsä. Kun onnistuu kehut maasta taivaisiin ja menette yhdessä tyhjentää potan saaliin pönttöön ja lapsi saa vetää pöntön (meillä yksi palkinto, mikä kiinnosti kovasti)ja sitten tarra seinällä olevaan tarra-arkkiin.
Sit kun alkaa sujumaan sisällä, kokeilette ulkoilua(nyt kesällä hyvä) ilman vaippoja, otat vain varavaatteita (ja pussi mukaan ja käytte potalla ennen lähtöä ja ulkoilun aikana pissittämässä ulkona(usein ulkona tai kylässä alkuun muistutettava, käytettävä pissillä, kun ei muuten muista) Meillä molemmilla meni se pari kuukautta niin oltiin myös jo yökuivia.
Sitten vaan rutkasti kärsivällisyyttä ja pitkäjänteisyyttä, luovuta et (vaikka lapsi kuinka monesti lattialle ja muualle pissisi ja tarra-arkit seinältä repisi)ja työstä se käy, mutta ai miten ihanaa sit kun vihdoin oppii, elämä niin paljon helpompaa. ja nyt kun teet ei tule pahempaa ongelmaa myöhemmin.
vaipat pois on se ratkaisu, kyll se lapsikin alkaa huomata miten vaikeaa on olla niitä ilman ja lapsi mukaan esim. vessaan kun käyt itse, niin näkee mitä tehdään pönttöön. ja tsemppiä
meillä on laitettu potalle heti, kun on pystynyt istumaan, eli n. 5 kk
kehu isoksi ja osta pöntölle "adapteri" ei enää potalle noin isoa kande opettaa
Ei tuossa ole mitään neuvottelemista. Meillä on nyt 2v 3 kk vanha lapsi, joka jätti vaipat kuukausi sitten. Elämä on nyt paljon helpompaa.
Tsemppiä.
jos toinen vastustaa pottaa, niin pistätte sen tauolle. Jos olette kesällä mökillä tai omalla pihalla, niin siellä voi kulkea ilman housuja tai just pikkareissa.
Kotona kanssa kannattaa suojata paikat niin, että pienet pissat ei haittaa.
Jos pissoja tulee 10 minuutin välein, niin silloin ei osaa vielä pidättää ollenkaan, joten ei ole valmiutta kuivaksi.
Eli itse olen lapselle sanonut, ( just n 2-vuotiaalle)., että tilanne on sellainen, että vaippoja ei enää tehdä noin isoille pojille. Ja että sitten kun vaipat on loppu, niitä ei enää saa, mutta haa, ei mitään hätää, koska isot pojat käy potalla/pöntöllä.
Ja kun on niin iso poika, että käyt potalla, saa jotain ULTIMAALISEN KIVAA! mitä siis joku tarra ei ole, vaan joku lintsikäynti tai iskän kanssa auton rassaaminen tms. mistä nyt oma lapsi eniten tykkää.
Ja tästä puhutaan siis pitkään positiiviseen sävyyn, ja ain a välillä sitä pottaa esitellään lapselle ja kysytään haluaako kokeilla.
Myös potalla käynti hetkestä voi tehdä tosi kivan niin, että lupaa lapselle esim jonkin herkun siinä potalla syötäväksi. Meillä esikoinen oppi potan syvemmän merkityksen kerrasta 2-v 2kk iässä, kun lahojin pillimehulla ja Puuha-Petellä istumaan potalle, ja kas kummaa pillimehu toimi ja pissat tuli pottaan. Sitten pidettiin hullut bileet pojalle, ja soiteltiin kaikki mummit ja kummit läpi, jotka kaikki kehuivat lasta ja saivat tämän suunnilleen halkeamaan ylpeydestä.
Siinä jotain vinkkejä. Vaatii vähän pitkäjänteisyyttä.
Niin ja kun tuo esikoinen sai pari kuukautta kuivaksi oppimisen jälkeen pikkuveljen ja pyysi vaippaa, laitoin hänelle oikein hyvillä mielin vauvan vaipan. TOtesi sitten itsekin että vaipat on vauvalle.
Nimittäin jo 3-vuotias ja silloin harvoin kun istuu niin ei edes tee sitä pissaa!! Kakasta nyt puhumattakaan... Meille on neuvola ja lääkäri sanoneet (jo yli vuoden ajan) että ei saa hötkyillä eikä kiirehtiä ja että koko aihe pitää unohtaa. (Juuri pari viikkoa sitten viimeksi keskusteltiin asiasta.)No on kyllä yritetty unohtaa, mutta tunnen koko ajan painetta ja jonkinlaista "syyllisyyttä" asiasta. Ehkä se nyt on vaan sitä, että ympäristö painostaa aiheesta ja leimaa ns huonoksi äidiksi.