Onko sinun helppo parisuhteessa pyytää anteeksi?
Tai no miksei yleensäkin aikuisten kesken. Millaisista asioista pyydät anteeksi? Olen huomannut, nyt kun on lapsia joille täytyy opettaa tätä anteeksipyytämistä, jos on toisen mielen pahoittanut, että itse en meinaa muistaa sitä sanoa. Silloin se tulee automaattisesti lohduttaessa, jos on satuttanut toista (ketä tahansa) vahingossa, mutta jos on joku yhtään monimutkaisempi juttu, niin en meinaa saada sitä sanottua vaikka olisinkin pahoillani.
Kommentit (6)
ja siihen on opeteltu. Mies varsinkin on käynyt enemmän koulua tässä asiassa 20v. aikana
Olen opetellut. Lapsuudenkodissani ei anteeksi pyydelty enkä oppinut sitä koskaan, se tuntui aina hävettävältä ja teennäiseltä. Mieheni pyytää luontevasti anteeksi jos tulee loukanneeksi tai pahoittaneeksi jonkun mielen, ja olen hiljalleen oppinut hänen ihanan tapansa pyytää anteeksi.
on ainakin vähemmän vaikeaa kuin ennen. Mies ja lapset ovat opettaneet. :-)
Pyydän anteeksi kohtuuttomuutta, kireyttä, välinpitämättömyyttä.
Olen varta vasten opetellut sanomaan reilusti ja suoraan: anteeksi, olen pahoillani...
Yleensä sanon myös erikseen sen, mitä pyydän anteeksi. Esimerkiksi riidan jälkeen ei vain "anteeksi (että riideltiin)" vaan "anteeksi että niin ärhäkästi lähdin tulkitsemaan kaiken sun sanoman negatiivisen kautta, vaikka olisin hyvin voinut olettaa ettet tarkoittanut loukata". Tai "anteeksi etten ottanut huomioon että sulla oli jo valmiiksi paha mieli". Tai "anteeksi että kiukuttelin omia juttujani ja tartutin pahan mielen kaikkiin".
mitään mitä pitäisi pyytää anteeksi joten ei ole kokemusta.
Työssä, harrastuksissa yms jos jotain sattuu uskallan kyllä tunnustaa mokani ja pyytää anteeksi. Pahimpia on sellaiset jotka vierittää oman mokansa toisen niskoille...
Pyydän anteeksi jos olen esim. ollut kohtuuton jossain asiassa ja esim. hermostunut turhaan tai sanonut pahasti.