Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tein juuri tunnin mittaisen uimareissun 11- asteisessa meressä ja kylläpä teki gutaa!

Vierailija
21.06.2011 |

Virkisti kummasti.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
21.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen joutuessa veteen, tunkeutuu vesi vaatteiden läpi hetkessä. Vesi jäähdyttää elimistöä monta kertaa nopeammin kuin samanlämpöinen ilma.

veden C uupuminen ja tajuttomuus kuolema

0 alle 15 min 15 - 45 min

0 - 5 15 - 30 min 30 - 90 min

5 - 10 30 - 60 min 1 - 3 tuntia

10 - 15 1 - 2 tuntia 1 - 6 tuntia

http://www.suh.fi/ajankohtaista2/pelasta_ja_pelastu/hypotermia/

Vierailija
2/3 |
21.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen koko talven treenannut avantouintia ja kehittänyt siitä ruskeaa rasvaa itseeni.

keskiviikko 28. lokakuuta 2009

Ruskea rasva

Ruskea rasva on toinen ihmiskehon kahdentyyppisistä rasvakudoksista. Nimi tulee rasvan väristä. Toinen rasvatyypeistä on valkoista. Nämä rasvakudokset ovat koostumukseltaan erilaisia. Valkoinen rasva on sitä tyypillistä läskiä, joka aiheuttaa ylipainon.

Ruskean rasvan päätavoite on tuottaa lämpöä. Lämpöä tuottaessaan ruskea rasva polttaa energiaa. Ruskea rasva sijaitsee pääasiassa niskan seudulla ja rintakehän suurten verisuonten lähellä.

Ruskean rasvakudoksen fysiologinen rooli on valinnainen lihasvärinätön lämmöntuotanto, jonka tarkoituksena on energiaa polttamalla auttaa sopivan ruumiinlämmön ylläpitämistä. Valkea rasvakudos varastoi energiaa, kun taas ruskea rasvakudos kuluttaa energiaa.

Lähde

Ruskean rasvaa voidaan aktivoida myös tarkoituksellisesti. Yksi tapa tähän on avantouinti. Viileässä oleskeleminen sinänsä ei polttane juuri enempää rasvaa, sillä kylmän sietokyvyn noustessa ruskean rasvan aktivoitumiseen tarvitaan yhä lisää kylmää. Mutta avannossa uiminen saattaisi aktivoida ruskean rasvakudoksen:

Tutkimuksessa terveiden henkilöiden ruskean rasvan aineenvaihdunta saatiin aktivoitumaan 15-kertaiseksi heidän altistuessaan kylmälle. Tämä voitiin havaita PET-kuvauksessa ja aktivoitunutta kudosta nähtiin pääasiassa solisluiden yläpuolella ja kaulalla. Yllättävää oli myös, että aktivoituneen ruskean rasvan sokerinkäyttö on hyvin suurta ja lähes samantasoista kuin esimerkiksi aivoissa. -- Ruskean rasvan aktivoituminen voi polttaa arviolta jopa 1-3 kg valkoista rasvakudosta vastaavan määrän energiaa vuodessa.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen pitkiä lenkkejä järvessä ja olen siihen "erikoistunut". Kylmä vesi on minulle kaikki kaikessa. Käyn myös avannossa, jos avovettä ei ole, mutta avovedestä pidän eniten. Lumihanki on myös tullut tutuksi ja joskus kävin ensin avannossa ja sitten lumihangessa ja vielä avantoon. Toiset katto h-moilasina minä vain hihkuin "vastahan minä innostuin"!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yhdeksän