Lasteni yh-isä tienaa 2800€ netto ja saa yh-tukia 90€
siihen lisäksi saa lapsilisää 210 ja elatusmaksuja 280€ ja maksaa lastemme päivähoidosta 400€.
Kommentit (22)
Minun pitäisi ihan ilmaiseksi ottaa lapsia luokseni vähintään 4 yötä kuukaudessa, enkä saa mitään yh-tukia. ap
"Yh-vanhempi joutuu aina suuremmaksi maksajaksi."
Kuinka niin? Mun isä maksoi elatusmaksut, sen lisäksi kaikki mun harrastukset ja vaatteet, puolet mun terveyskuluista (silmälaseita yms) ja lukiokirjoista. Äitini piti elatusmaksut siltäkin ajalta, kun asuin puolitoista vuotta nuoruudessani pois kotoa (eli minusta ei ollut mitään kuluja hänelle). Kyllä mun isä laittoi mun elämiseen huomattavasti enemmän rahaa kuin äiti. Isä osti mulle myös kaiken "ylimääräisen" esim. tietokoneen, kännykän jne. Äiti ei ostanut edes vaatteita tai bussilipppua koulua varten.
"Yh-vanhempi joutuu aina suuremmaksi maksajaksi." Kuinka niin? Mun isä maksoi elatusmaksut, sen lisäksi kaikki mun harrastukset ja vaatteet, puolet mun terveyskuluista (silmälaseita yms) ja lukiokirjoista. Äitini piti elatusmaksut siltäkin ajalta, kun asuin puolitoista vuotta nuoruudessani pois kotoa (eli minusta ei ollut mitään kuluja hänelle). Kyllä mun isä laittoi mun elämiseen huomattavasti enemmän rahaa kuin äiti. Isä osti mulle myös kaiken "ylimääräisen" esim. tietokoneen, kännykän jne. Äiti ei ostanut edes vaatteita tai bussilipppua koulua varten.
Äitisi siis asui yksiössä sinun kanssasi vai oliko sinulla mahdollisesti oma huone? Asuminen on ehdottomasti suurin kulu lähivanhemmalle. Ja siis et syönyt, käynyt parturissa, peseytynyt, kuljit alasti? Isäsi ei satavarmasti laittanut sinuun rahaa enemmän kuin äitisi.
"Yh-vanhempi joutuu aina suuremmaksi maksajaksi." Kuinka niin? Mun isä maksoi elatusmaksut, sen lisäksi kaikki mun harrastukset ja vaatteet, puolet mun terveyskuluista (silmälaseita yms) ja lukiokirjoista. Äitini piti elatusmaksut siltäkin ajalta, kun asuin puolitoista vuotta nuoruudessani pois kotoa (eli minusta ei ollut mitään kuluja hänelle). Kyllä mun isä laittoi mun elämiseen huomattavasti enemmän rahaa kuin äiti. Isä osti mulle myös kaiken "ylimääräisen" esim. tietokoneen, kännykän jne. Äiti ei ostanut edes vaatteita tai bussilipppua koulua varten.
Äitisi siis asui yksiössä sinun kanssasi vai oliko sinulla mahdollisesti oma huone? Asuminen on ehdottomasti suurin kulu lähivanhemmalle. Ja siis et syönyt, käynyt parturissa, peseytynyt, kuljit alasti? Isäsi ei satavarmasti laittanut sinuun rahaa enemmän kuin äitisi.
Isä joutui maksamaan elatusmaksua äidille puolitoistavuotta vaikka kirjoittaja ei asunut äidin kanssa.
"Äitisi siis asui yksiössä sinun kanssasi vai oliko sinulla mahdollisesti oma huone? Asuminen on ehdottomasti suurin kulu lähivanhemmalle."
Asuimme omakotitalossa, reilu 200 neliötä. Lämmityksessä säästettiin niin, että talvisin lämpötila oli 16 astetta aamulla. Puilla lämmitettiin uunia aamuisin, puut saatiin ilmaiseksi isovanhemmilta.
Parturissa en käynyt. Kummini leikkasi hiukseni ilmaiseksi. Kotona ruoka oli tosi surkeaa. Perunat ja kalat saatiin ilmaiseksi isovanhemmilta. Usein äiti lähetti mummolaan ruoka-aikaan, jotta saataisiin syödä siellä. Koulussa syötiin paljon. Myös omilla rahoilla (lastenhoitopalkkiot yms) ostin ruokaa, vaatteita ja hygieniatarvikkeita. Isällä olin joka toinen viikonloppu. Siellä oli normaalia esim. purkkijogurtteja. Myöskään ruokaa isä ei rajoittanut, sai syödä vatsan täyteen.
Isä asui vuokralla, kun muuhun ei ollut varaa. Äidilläni oli omakotitalo (omistusasunto).
Päivähoidon jälkeen miehelläsi jää huimat 180 euroa kahden lapsen (summista päätellen) asumiseen, ruokiin, vaatteisiin, mahdollisiin harrastuksiin jne. jne. Ja kehtaat oikeasti olla siitä rahasta kade! Olet selvästi etä-äiti syystä!
Ja miehellä on kyllä rahaa, mitäs asuu liian kalliisti, minä joudun ilman lapsia asumaan kuppaisessa 30 neliön vuokrayksiössä.
Mies välttämättä halusi lapset kirjoille luokseen, sitä saa mitä tilaa.
Jos olisi antanut lasten olla kirjoilla mulla, oiisi päivähoitomaksu 0€ koska menee minun tulojeni mukaan, mies olisi saanut asua lasten kanssa, vaikka ne kirjoilla minulla oisivatkin.
Sitä saa mitä tilaa.
Ja miehellä on kyllä rahaa, mitäs asuu liian kalliisti, minä joudun ilman lapsia asumaan kuppaisessa 30 neliön vuokrayksiössä. Mies välttämättä halusi lapset kirjoille luokseen, sitä saa mitä tilaa. Jos olisi antanut lasten olla kirjoilla mulla, oiisi päivähoitomaksu 0€ koska menee minun tulojeni mukaan, mies olisi saanut asua lasten kanssa, vaikka ne kirjoilla minulla oisivatkin. Sitä saa mitä tilaa.
Mies on siis saanut huoltajuuden siksi itselleen.
riitauttanut asiaa. Ja lapsille päiväkotia enää 3 vuotta jäljellä. Miksi minun pitäis asua lasten kanssa tai yleensä tavata niitä, kun en saa rahaakaan?
Eikö sinun pitäisi olla vanhojen kertomustesi perusteella tehtailemassa uusia muksuja?
raskaanaoleminen on niin ärsyttävää ja inhottavaa. Ja hyi helvetti sitä tapaa millä lapset tehdään.
Jos lisää lapsia haluan, varastan, en viitsi tehdä itse.
Ihan uskomattoman sairasta legendaa.
Ja jos lapsia ei koskaan olisi syntynyt, eläisin samanlaisessa 30 neliön yksiössä kuin nyt ja ihan onnellisena. Lähtöpisteeseen olen palannut, kun lapsiperhe-elämä tuli nähtyä.
Mutta valitsin mieluummin suihkuttoman yksiön läheltä keskustaa kuin kaksio lähiössä. Halpa vuokra 290€/kk jää eläkkeestä kivasti elämiseen. Yhteissuihku on alakerrassa ja kiva sauna ja pesutupa.
tai saavat. Eikö tärkeintä olisi, että ne lapset voi hyvin, eikä se, saako eksä miten rahaa?
kuuluu, voin vaihtaa maisemaa milloin haluan eikä se kuulu kellekään.
.. nyt todella toivon. Vaan eipä taida olla :(
Onneksi lapset on isällään!!
"pitäisi muka pitää 4 yötä kuussa (OMIA LAPSIAAN), vaikken saa rahaakaan".. ÄÄLIÖ
Se on ainoa yh-tuki mitä minä tiedän