Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voinko olla oppimatta viheltämään

Vierailija
16.06.2011 |

jos harjoittelen oikein ahkerasti?

Ikää 27 vuotta, enkä osaa viheltää. Oon aina välillä yrittänyt harjoitella, mutta edistystä ei ole juuri tapahtunut. Nyt on taas harjoitteluputki käynnissä ja vihellän sellaista monotonista humisevaa ääntä poskilihakset kipeinä.

Mietin vaan, että voiko mulla olla joku fyysinen syy, etten edes voi oppia viheltämään kunnolla? Vai jatkanko vaan harjoittelua?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä osaan viheltää vain sormet suussa. Se on vaan niin helpompaa kuin ilman.

Vierailija
2/13 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään osaa ja aikuinen olen :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koita niin, että pidän huulet kokonaan kiinni, ja yrität puhaltaa välistä ilmaa ulos.

Vierailija
4/13 |
16.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 31v enkä osaa viheltää ollenkaan. Olen yrittänyt kovasti harjoitella useampien eri ihmisten opastuksella, mm. äidin, isän, miehen, kavereiden. Kaikilla on ollut vähän eri taktiikat, mutta en vaan opi! Sen sijaan mukana ollut 4-vuotias poikani kyllä oppi, nopeastikin :D Mulla on ihan tavallinen suu! En ymmärrä.

Vierailija
5/13 |
16.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se harjoittelulla parane (paitsi ehkä sävelpuhtaus ;), luultavasti pidät huulia jotenkin väärin.... Eli ilma kulkee liian suuresta aukosta, jos kuuluu "humina". Ei viheltämiseen tarvita painetta, eikä sen pitäisi poskissa tuntua. Ainoastaan huulissa jännityksenä.

Vierailija
6/13 |
16.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta itse opin (opettelin) viheltämään vasta aikuisiällä. Minuakin opetti moni ihminen ja monella eri tavalla, mutta se tuntui toivottomalta, en vaan osannut. Jossain vaiheessa se sitten loksahti kohdalleen ja opin lopulta hetkessä.

Vierailija
7/13 |
16.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

viheltämään, lukuunottamatta omia vanhempiani, jotka eivät hekään osaa viheltää. Ehkä tämä siis on jotain synnynnäistä?

ei se harjoittelulla parane (paitsi ehkä sävelpuhtaus ;), luultavasti pidät huulia jotenkin väärin.... Eli ilma kulkee liian suuresta aukosta, jos kuuluu "humina". Ei viheltämiseen tarvita painetta, eikä sen pitäisi poskissa tuntua. Ainoastaan huulissa jännityksenä.

Joo, mutta tämä on ainoa tapa, jolla saan edes jotain ääntä ulos. Olen monesti katsonut mallia miehen suusta, kun hän viheltää ja jos laitan oman suuni samalla tavalla, niin en saa ulos minkäänlaista ääntä.

Vierailija
8/13 |
16.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta itse opin (opettelin) viheltämään vasta aikuisiällä. Minuakin opetti moni ihminen ja monella eri tavalla, mutta se tuntui toivottomalta, en vaan osannut. Jossain vaiheessa se sitten loksahti kohdalleen ja opin lopulta hetkessä.

Vierailija
9/13 |
16.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en kyllä tiedä kuinka ahkerasti on harjoitellutkaan :)

Vierailija
10/13 |
16.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä makuuttaa siellä pohjalla.

Vierailija
11/13 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei. Oli pakko kirjoittaa, vaikka viestiketju onkin muutaman vuoden takaa. Tiedän, että monet haluaisivat oppia viheltämään. Itse yritin 18-vuotiaana kovasti oppia viheltämään. Ei vain tullut kuin outoa pihinää. Silloin ajattelin, että mitä väliä on osaako viheltää vai ei. Tarpeeksi kummastelua aiheutti taitoni avata kaljapullo sanomalehdellä. Se korvasi vihellystaidon. ;) Vuosia, vuosia myöhemmin osasinkin vain viheltää. Se vain tuli kuin taivaalta olisi tippunut. En osaa paremmin selittää.

Vierailija
12/13 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkään en osaa! Asiahan ei sinänsä minua häiritse, mut ei jollain sattuis olemaan hyviä vinkkejä?? Voisin käyttää tän illan viheltelyn harjoitteluun.....

Vierailija
13/13 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on ollu henkilökohtaisena projektina viheltämään oppiminen :D Lasten parissa työskennellessä olisi kiva taito. Oon kattellu vihellysvideoita, ja niissä kaikissa sanotaan, että kieli pitää taittaa alahampaiden taakse ja huulet pitää pitää rentoina. Mä en saa tällä tavoin mitään ääntä aikaseksi, vain pihinää ja satunnaisia huhuilevia vihellysääniä. Saan paremman vihellysäänen kun puristan huulet oikein tiukasti suppuun, mutta tuolloinkin ääni on vaimea eikä onnistu aina. Kieltäkin olen koittanut liikutella joka suuntaan mutta ei auta :D 

Mutta mikä on oudointa, niin sisäänpäin ilmaa vetäessä saan aikaiseksi sen "normaalin" puhtaan ja korkean vihellysäänen ja ainakin melkein kaikki sävellajit. Ulospäin pihistessä en pysty kaikkia säveliä hallitsemaan ja nekin on työn takana jotka saan (posket kipeytyy). Eihän siinä sisään- ja ulospuhalluksessa pitäisi olla mitään eroa? Miten voi olla että vain toinen onnistuu?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi seitsemän