9-v. tyttö haluaa pukeutua kuin resupekka. Antaisitko vain puuttuisitko asiaan?
Koetan välillä hienotunteisesti neuvoa tyttöä valitsemaan yhteensopivia ja erityisesti tilanteeseen sopivia vaatteita. Hän on myös itse saanut kaupassa valita itselleen mieluisia, siistejä vaatteita.
Jostain syystä nämä kaupassa tehdyt valinnat jäävät kuitenkin kaappiin, ja päälle kaivetaan ylipieni, mutta rakas t-paita ja kuluneet verkkarit. Juhlapukeutuminen on tytölle pahin kauhun paikka: siinä missä muut tytöt koristautuvat kilpaa, meidän tyttö suostuu juuri ja juuri laittamaan päälle mahdollisimman pelkistetyn hameen tai mekon. Mitään hienoa, naisellista tai huomiota herättävää hän ei ylleen kisko.
Mikä neuvoksi?
Kommentit (5)
ainostaan katson, että ovat säänmukaiset. Eli ihan sama sopivatko ne minun silmiini yhteen vaiko eivät. Neljäsluokkalainen meni koko vuoden verkkareissa ja peruspaidassa (talvella toppavaatteet päälle).
Juhliin laitetaan joku muutamata juhlamekosta, jotka ovat saaneet itse valita.
Minusta on hienoa, että lapset uskaltavat pukeutua mukavasti, ei mitään väliä minkä merkkinen paita tms. Aina löytyy kaapista päällepantavaa.
ainostaan katson, että ovat säänmukaiset. Eli ihan sama sopivatko ne minun silmiini yhteen vaiko eivät. Neljäsluokkalainen meni koko vuoden verkkareissa ja peruspaidassa (talvella toppavaatteet päälle).
Juhliin laitetaan joku muutamata juhlamekosta, jotka ovat saaneet itse valita.
Minusta on hienoa, että lapset uskaltavat pukeutua mukavasti, ei mitään väliä minkä merkkinen paita tms. Aina löytyy kaapista päällepantavaa.
Mä luovutin jo aikaa sitten. ;D
Johonkin kyläpaikkaan tms. mennessä nyt koitan vähän vihjaista, että toi toinen paita nyt saattaisi sopia vähän paremmin väreiltään just noihin verkkareihin tai maastohousuihin ;D mutta muuten annan olla. Tyttö tosin viihtyy myös farkuissa, joten "kaupunkireissuille" laitetaan sit monesti ne farkut. Tytöllä ikää 8 vuotta, eikä ikinä ole ollut tietoakaan mistään prinsessavaiheesta... Spidemania yms. on aina kuulunut perusvaatetukseen ja pukeutuu muutenkin mielellään ihan poikien vaatteisiin. Tytölle pääasia on, että vaatteet on mukavat. Mekon pistää päällensä vain juhliin ja niihinkin sit etsitään joku mahdollisimman mukava. kevätjuhliin sai lompostella farkumekossa, oli siinä pari rimpsua ja laitettiin vähän koruja.
ei voi olla "hieno"? Pitääkö "hienon" olla joku hörselöviritys...?
Ymmärrän, jos lapsi ei tykkää hörselöistä vaan pelkistetymmistä ja minusta se on ihan ok. Toki juhliin ei mennä vanhoissa verkkareissa, mutta pelkistetty mekko tai hame on minusta oikein sopiva. Moni tuon ikäinen on jo kasvanut "hörselövaiheen" ohi joka tapauksessa.
Eivätkö ne uudet vaatteet ole lapsen mielestä mukavia päällä? Oma tyttöni ei ainakaan tykkää kiristävistä vaatteista, joissa hankala liikkua (siis pitää voida tehdä vaikka kärrynpyörä). Siksi valitsemme useimmat juhavaatteetkin mukavuutta silmälläpitäen. Juhlavia vaatteita löytyy joustavistakin materiaaleista. Ja arkivaatteina esim. trikoiset tunikat ja legginsin ovat mukavuudeltaan varmaan aika tavalla verkkareita ja t-paitaa vastaavia. Vai haluaako lapsi mieluummin pukeutua "poikamaisemmin"? Minusta sekin on ok, monet vierastavat hameita ja tykkäävät urheilullisemmasta tyylistä. Voivat verkkaritkin olla ihan siistit, mutta juhliin on tietysti syytä keksiä jotain muuta. Itse kunnioittaisin jo tuon ikäisen "tyyliä" jossain määrin enkä yrittäisi pakottaa mekkoihin, jos ei lapsi niistä pidä. Mieluummin yrittäisin löytää "lapsen tyylisiä" siistejä vaatteita. Teidän tapauksessa sitten varmaan niitä verkkareita ja t-paitoja arkivaatteiksi.
edes kaikki aikuiset naiset eivät halua pukeutua naisellisesti tai näyttävästi, eikä siinä ole mitään pahaa. anna tytön pitää oma tyylinsä, vaikka tietysti siistiin pukeutumiseen voi hienovaraisesti kannustaa.
Yritä kunnioittaa lapsen omaa tyyliä. Pienet ja huonommat vaatteet voi yrittää siivota kaapista kokonaan pois joko vaivihkaa tai lapsen kanssa yhdessä. Muutaman vuoden päästä tyyli voi olla jotain ihan muuta.