En osaa laihduttaa enkä syödä oikein. Vinkkejä!!!
En vaan tiedä miten mikäkin ateria pitäisi koostaa ihan käytännön tasolla,ei auta että sanotaan "lautasmallin mukaan". Mikä olisi esim hyvä aamiainen laihduttajalle? Ruisleipää en voi syödä.
Kommentit (17)
toi keventäjät siis nimenomaan auttaa sua hahmottamaan sitä, mitä kannattaa ja ei kannata syödä ja mikä on sopiva määrä.
ainakin syödä riittävän usein. Eihän siitä tule mitään, jos syö liian vähän: jatkuvasti kurnii ja ennemmin tai myöhemmin tulee repsahdettua. Siis surutta ihan tukeva aamiainen, olkoon se sitten vaikka kaurapuuroa marjoilla, voisilmällä (rasvaakin täytyy saada!) tai raejuustolla ja leipä hurjalla salaattimäärällä. :) Näin oma päiväni alkaa mukavasti ja jaksaa hyvin odotella lounasaikaa.
Lounaaksi syön usein salaattia, eikä ne ole mitään kiinankaali-kurkku-salaatteja, vaan ruokaisia, maukkaita ja meheviä lounassalaatteja. Vihreä pohja, sinne sitten IHAN mitä kaapista sattuu löytymään makua tuomaan. Aurinkokuivattuja tomaatteja, fetaa, koskenlaskijaa, oliiveja, sipulia, linssejä, kananmunaa, sieniä... Olen siis kasvissyöjä, mutta mitä nyt itse salaattiin haluat laittaa. Tämän lisäksi saatan syödä keittoa tai ihan peruskotiruokaa, mutta ei liikaa! Siis sellainen pieni köntsä lasagnea, jotain uuniruokaa - mitä vaan. Mutta pääpaino salaatissa, ja sekin SAA olla hyvää ja täyttävää!
Välipalan syön töissä joka päivä, ja se saisi olla jotain hyvää... Joku porkkana ei tyydytä, vaan joko leipä, rahka (mun lemppari on rahkaa, raejuustoa, marjoja), banaani tms.
Töiden jälkeenkin syön usein jotain pikaista, että saa pahimman nälän siirrettyä, silloin riittää porkkana (vinkki: kannattaa kuoria ja suikaloida kasviksia vaikka pakasterasiaan ja napsia niitä akuuttiin hätään: tuleepa samalla lapsienkin syötyä kasviksia, ruoan kanssa kun niitä ei niin mene!), herkkusienitölkki (tämä on mun omituinen herkkuni :D ), pala juustoa, kourallinen pähkinöitä... Jotain huitaisee mahaan, niin hetken päästä huutavin nälkä on ohi. Kuitenkin ruokaa jaksaa syödä ihan hyvin, mitä ikinä sitten ruoaksi teetkin - muista jälleen salaatti. :)
Iltapalaa en yleensä syö, syön sen verran myöhään tuon iltaruoan ja menen aikaisin nukkumaan töiden vuoksi. Jos syön, niin vaikka rahkaa soijarouheella/siemenillä, pilkottuja kasviksia tai hedelmiä, "leikkelelautanen" juustoista ja kirskikkatomaateista tms.
Nälkää en siis näe, mutta yritän täyttää vatsaa niillä viheriäisillä mahdollisimman paljon. Lisäksi jonkun asteista hyväkarppausta pyrin noudattamaan, mutta en minkään grammamäärän mukaan. Fiilispohjalta. :)
Kaloreita mulla tulee joka päivä n. 1500, ei siis mikään iso vaje, mutta ei mulla mikään kiire olekaan pudotella painoa; hitaastihan ne ylimääräiset 7 ovat tulleetkin. Lisäksi yritän liikkua joka päivä niin, että syke oikeasti nousee.
se on ilmainen. Voi tuntua työläältä merkitä jokainen suupala sinne, mutta siihen kasvaa kiinni... :) Tuumaan niin, että jos on aikaa syödä, niin on aikaa merkata se myös ylös. ;)
En tiedä oletko perheellinen, mutta omalla kohdallani se on ollut pelastus. Syömme koko perhe samaa perusruokaa. Puolet lautasesta on kasviksia.
Ennen söin mitä sattuu ja milloin sattuu. Perheelle on tehtävä ruokaa ja lapsille tarjottava välipalat. Siitä syntyi tapa, joka jatkui töissäkin.
Aluksi laskin Keventäjien sivuilla kaloreita, mutta pidemmän päälle ei tarvinnut.
niin siis en minäkään koko tuota 32 kiloa keventäjissä tiputtanut, olin jäsenenä muutaman kuukauden ja sen jälkeen homma sujui jo tottumuksesta. Eli ei siihen omaisuuksia tarvii hassata, kunhan pääsee jyvälle niin pärjää omillaankin.
Lautasmalliin ei tarvita mitään tähtitieteilijää.
Puolet ruokalautasesta kasviksia, neljäsosa lihaa, kalaa tai kanaa ja loppu neljäsosa perunaa, pastaa tai riisiä, valitse täysjyvä.
Siitä on hyvä lähteä liikkeelle.
Suosittelen Kiloklubia niin saat hahmotettua sopivia määriä.
mitä syö.
Ainao vaan, että minulle se ainakin antaa aivan liian isoja kalorimääriä laihtumiseen. Kun aloitin, merkkasin kaikki tunnollisesti sinne ja pidin kiinni kalorirajoista. Tuntui heti alkuun, että oudon paljon tässä saa syödä verrattuna vaikka aikanaan Painonvartijoihin. NO, kahden viikon kiloklubin tulos olikin sitten + 1 kg :(
Olen silti käyttänyt Kiloklubia, pidän vaan monta sataa kaloria pienempää päiväannosta ja sillä laihdun just sen n. 1 kg viikossa.
esim.
kaurapuuroa ja marjoja/mehukeittoa
voileipä ja kahvia/teetä
hedelmiä ja maustamatonta jugurttia
Lounas salaatti, mukana esim. kalaa tai munaa tai lihaa. Tai kasvissosekeitto.
Välipalana viili tai hedelmä.
Päivällisellä lihaa/kalaa ja kasviksia.
Iltapalalla vaikka hedelmä tai voileipä ja teetä tms.
mitä syö. Ainao vaan, että minulle se ainakin antaa aivan liian isoja kalorimääriä laihtumiseen. Kun aloitin, merkkasin kaikki tunnollisesti sinne ja pidin kiinni kalorirajoista. Tuntui heti alkuun, että oudon paljon tässä saa syödä verrattuna vaikka aikanaan Painonvartijoihin. NO, kahden viikon kiloklubin tulos olikin sitten + 1 kg :( Olen silti käyttänyt Kiloklubia, pidän vaan monta sataa kaloria pienempää päiväannosta ja sillä laihdun just sen n. 1 kg viikossa.
millaisia kalorimääriä se sulle näyttää ja mitä syöt?
Mullakin suositus 1800 ja kalorit jäävät joka päivä siihen 1400, silti putoamista tapahtuu tappavan hitaasti. Olen myös tuumannyt, että vähennän kaloreita n. 1200:aan (Kk:n mukaan), koska ihan eivät tunnu täsmäävän.
Ja kyllä: merkkaan KAIKKI ruokani...
Joka päivä kannattaa syödä 5-6 ateriaa, joista jokaisella pitää syödä kasviksia. Pääaterioilla syödään enemmän hiilihydraatteja ja proteiineja kuin väliaterioilla. Eli esim:
Aamupala:
-Ohjeen mukainen annos puuroa, iso lasi maitoa tai 100 gr raejuustoa, marjoja 100 gr tai iso hedelmä
-Kaksi täysjyväleipää, kinkkua/juustoa, pieni lasi maitoa, reilusti kasviksia tai iso hedelmä
- 3 dl luonnonjugurttia, 1 dl sokeritonta mysliä, marjoja tai hedelmä
Lounas/päivällinen:
- 100-150 gr kanaa, kalkkunaa, kalaa, vähärasvaista possua tai nautaa
- n. 2/3 osaa ohjeen mukaisesta annoksesta täysjyvä pastaa tai riisiä tai kaksi perunaa
- 200 gr kasviksia tai hedelmiä
Tämä voisi olla esim. tummaa spagettia ja jauhelihakastike, jossa on tomaattimurskaa, raastettua porkkanaa ja kesäkurpitsää, sipulia jne. tai kanan rintafile paistettuna, riisiä ja lisukkeena iso salaatti.
Välipala:
- hedelmä ja kourallinen pähkinöitä
- raejuustoa ja salsaa
- rahkaa ja marjoja
Ensin oli mullakin jotakuinkin 1800 kcal kun oli "totuudenmukainen" liikuntaprofiili. Kävin muuttamassa sen olikohan se siihen "en liiku lainkaan" ja se pudotti tuota hiukan.
Kellot hälyytti heti niiden ruokamäärien kanssa, koska olen valitettavasti sellainen todella helposti lihova tyyppi, eli joudun jatkuvasti tarkkailemaan painoa ja vaikka joku loma, jossa en kovin tarkasti katso mitä suuhini laitan joskaan en hulluna myöskään mässää, tuo helposti 2-3 kg mukanaan. Todella ärsyttävää. Paino myös tippuu hitaasti kun laihdutan niitä kiloja sitten pois. Varmaan joku aineenvaihduntakysymys, käy vaan hankalammaksi iän karttuessa.
1100-1200 kcal + kevyt liikunta on mulle laihduttava kalorimäärä ja mieluiten niin, että kaikki hiilihydraatti tulee kasviksista.
käynpä heti rukkaamassa tuota liikuntajuttua vähemmäksi...
t. se joka kyseli :)
Salaatti on avain laihuuteen ja terveyteen, siis tuoreita kasviksia joka aterialla, aamupala voi olla vaikka pari lämmintä voileipää ja iso kasa tuoretta salaattia (tomaattia, kurkkua, ruukkusalaattia jne.. Hedelmät ja marjat on aina varma valinta!
Lounas voisi olla vaikka pari palaa kevyttä pitsaa ja lautasellinen salaattia tulisella kastikkeella ja fetajuustolla, tai jotain liharuokaa, pastaa ja salaattia.
Mutta valitse ruuat siten, että salaatti maistuu hyvältä eikä pilaa annosta. Esim. pottumuussi ja nakit, ei maistu hyvältä tuoresalaatin kanssa. Sen sijaan tulinen perunasalaatti ja hyvin maustetut mehevät lihapullat kruunaa salaattiaterian. Tai esim. herkkusienipasta tai joku kermainen pasta maistuu hyvältä salaatin kanssa.
Tee ihania tonnikala ym. salaatteja joissa on kastike valmiina, sekä maustamatonta tuoresalaattia valmiiksi jääkaappiin. Ruukkusalaateista kun tekee, säilyy monta päivää, se kerä-jäävuorisalaatti, kierrä se kaukaa...
Kaikkea saa syödä, mutta pääasiassa kasviksia! Silloin saa vitamiinitasot kohdilleen, elimistön tasapainoon ja pääsee eroon kaikista himoista ja nälästä. Ja siinä sivussa laihtuu.
Unohda siis laihdutus ja opettele syömään terveelliseti ja kunnolla. 3 ateriaa päivässä, välipalaksi lasi vettä tai mehua riittää näin kesällä.
3 ateriaa päivässä, välipalaksi lasi vettä tai mehua riittää näin kesällä.
Nälkähän siinä vaan tulee. Painoa voi pudottaa ilman nälkääkin.
tavallaan, mutta mulla meinaa olla vaikea syödä tuota kolmea kertaa, ei ole nälkä. Elimistö kun on taspainossa, ei se huuda ruokaa joka toinen tunti. Mutta minä tankkaankin vitamiineja ennemmin kuin energiaa. Suuria lautasellisia joista ei kuitenkaan tule ähkyä oloa :)
p.s. monesti se "nälkä" on janoa...vettä siis reilusti...
Kukin tosiaan tyylillään mutta 1200 kcal ei ole Kiloklubin mukainen tapa elää.
Siinä ei saa edes kaikkia ravintoaineita. Kyllä huomaa että ei olla yhtään perehdytty Kiloklubin ideaan eikä siihen että siellä ihan selvästi sanotaan että paino voi aluksi lähteä nousuun kunnes keho tajuaa että ravinto ei lopu kesken ja laihtuu hyvin isoillakin kalorimäärillä.
Mä syön noin klo 8, 11, 16-17 ja 20. Hiukan ne vaihtelee esim liikuntaharrastusten mukaan. Iltapäivällä jotain hedelmää tai esim porkkanaa välipalaksi noin klo 14-15. Näin siis arkisin, teen töitä klo 8-16. Viikonloppuisin vähän eri rytmillä nuo syömiset.
keventäjiin. Saat sieltä kaiken mahdollisen avun grafiikalla havainnollistettuna syömisistäsi. Toteutuneista syömisistä sekä suosituksista tavoitteesi mukaan. Eli ensin asetat tavoitteen, kg+tavoite pvm, ja Keventäjät laskee sulle päivittäisen kalorimäärän jolla tuon tavoitteen varmasti saavutat. Kirjaat sinne kaiken syömäsi ylös ja laskuri laskee sun kalorit. Voit myös kirjata liikunnan ylös, mikä sitten vähentää niitä kaloreita eli tiedät paljonko enemmän voit syödä liikkumisen jälkeen. Lisäksi sivusto seuraa sun painoa viikoittain ja piirtää sulle painokäyrää. Myös vyötärönympärys mitataan kuukausittain. Ja jos ruokavinkkejä kaipaa niin niitäkin löytyy tuolta, resepteineen.
Ite oob ollut jäsen ja pudottanut painoa 32 kg tuon sivuston avulla. Suosittelen! Ainut miinus että jos haluaa karppailla niin tuolla ne suosituksen menee vielä sen "virallisen" ravintosuosituksen mukaan sisältäen ihan hyvin hiilareita. Mutta eipä mun painonpudotukseen vaikuttanut. Enkä siis halua mitään kummempaa karppaamista, mitä nyt turhaa valkoista viljaa vältän jne..