vauva pian sose-iässä, mummolaan hankittu jo purkkikaupalla marja- ja hedelmäsoseita (oli kuulemma alessa)
ja mua vähän jännittää. sanokaa nyt mulle että jännitän turhaan ka että oon just tyypillinen ekan lapsen äiti ja ettei se lapsi siihen sekoa jos sille antaa heti kaikki maailman soseet.
mummo ja pappa odottaa siis todella malttamattomina että lapsen täysimetysaika päättyy ja saavat hekin osallistua vauvan ruokahetkiin. tässä on nyt jo jonkun aikaa ollut hiukan jännä tunnelma kun me " ilkeät vanhemmat" kiellämme lapsiparalta kaikki herkut ja noin.. mä olisin ehkä itse ajatellut että kiinteät aloitetaan aika iisisti perunalla ja siihen sitten yksi kerrallaan lisäillään muuta ja että maito on kumminkin pääravintoa vielä aika jonkin aikaa.
mutta nyt on siis kuulemma mummolan jääkaappi lastattu täyteen herkkusoseita ja siellä mummo ja pappa malttamattomina odottavat pientä ruokavierasta. ..ja mua jänskättää..
ei kai vauvan maha mene aivan tukkoon vaikka antaisivat kuinka eri soseita? rauhoitelkaa nyt mua.
Kommentit (20)
Jos joitain oireita tulee niin sit niitä ehtii myöhemmin testailla. Mua ihmetyttää että miksi lapsen kiinteät pitäis aloittaa jostain potusta. Kun kumminkin rintamaito on se tärkein ruokaaine ainakin vuoden ikään asti. Meillä aloiteltiin hedelmillä ja kun äidinmaito ei enää riitä niin on poika omasta halustaan syönyt " oikeeta" ruokaa (eli kun 1 v on tullut täyteen). Tuoreista hedelmistä ja marjoista lapsi saa c-vitamiinit ja raudan. Ja onpa pojalle tullut himo hedelmiin, ei tarvi käskeä syömään hedelmiä.
Meilläkin anoppi osti joitain vuoden ikäisen ruokasoseita kun poika oli n 3 kk...
Mutta kun olen aina perustellusti selittänyt että miksi lapsi syö sitä mitä syö niin on perille mennyt vaikka on välillä ollut yritystä anopilla tehdä omalla tavallaan.
En ole yksinhuoltaja ja kyllä meillä yhdessä päätetään lapsen ruokavaliostakin. En vain ole tapana puhua me muodossa, kun puhun erityisesti omista mielipiteistäni.
Minä en tosiaankaan tossuta vauvamme isovanhempia. Kuten sanoin, kunnoitan heidän kokemustaan ja kuuntelen heidän neuvojaan lapsenkasvatuksessa(kin). Heillä saa olla oma tyylinsä olla lapsen kanssa ja omat juttunsa.
Minä vanhempana asetan lapsen rutiinit. Minä (koska olen kotona lapsen kanssa) tunnen lapsen parhaitan. Meillä on omat tavat, rytmi, joka luo lapselle turvallisuutta. Siitä on pääsääntöisesti hyvä pitää kiinni, juhlahetket ovat tietysti erikseen. Mutta isovanhempien tapaaminen ei ole yhtä juhlaa (meillä tavataan viikottain), vaan isovanhemmat osallistuvat vauvan arkeen.
Meillä ei ole ollut isoja ongelmia isovanhempien kanssa, vaikka ovat olleet eri linjoilla joissakin asioissa. Olen kertonut, miksi teemme jotkut asiat toisin kuin he ovat aikanaan tehneet. Esim. kerron, että näin suositellaan neuvolassa pohjautuen uudempaan tietoon kiinteiden myöhäisemmän aloittamisen kohdalla.
Luulen, että näkemyseroista huolimatta ei ole tarttenut kauheasti päreitä polttaa siksi, että henkinen itsenäisyys oli jo käyty läpi ennen vauvan syntymää. Olimme tehneet elämästämme oman näköistä jo aiemmin.
Ei ole kyllä yhtään ihmistä tuttavapiirissä joka ei uskaltaisi itse päättää lapsensa ruokailusta.
Vierailija:
Jos joitain oireita tulee niin sit niitä ehtii myöhemmin testailla.
Kirjoittajan lapsella ei taida olla allergiaa. Meillä on todella monelle ruoka-aineelle allerginen poika, eikä todellakaan ollut kivaa, kun oltiin annettu sitä sun tätä ja poika oli tottunut makuihin, ja sitten karsittiin kaikki minimiin ja kokeiltiin aina yhtä kerrallaan, että saatiin selville mille kaikille on allerginen. Ja vaikkei olisi allergiaakaan, vauvan vatsa ei välttämättä kestä ihan mitä tahansa.
Tai sitten vatsa kestää. Ja totta on sekin, että ei joka lapsella ole allergiaa. Mutta JOS sitten on, niin tuon hedelmä- ja marjamössörumban jälkeen on yhtä helvettiä alkaa selvittelemään, että mitä se vauva lopultakin sitten saa syödä.
nm. kokemusta on
ps. meillä isovanhemmat on laitettu kovalla kädellä ruotuun. Pojalle tulee iho-oireita, ja ne ilmaantuvat vasta muutaman päivän päästä, joten isovanhemmat eivät itse pääse näkemään, mitä tuhoa tekevät. Heille on pidetty sen laatuinen luento, että taatusti uskovat, ja kerrottu minkälaisia äärimmäisiä shokkioireita allergiasta voi pahimmillaan koitua.
mutta saattaa kyllä ripuli lentää. Ota mukaan ainakin kaksi kertaa enemmän vaippoja kuin suunnittelet tarvitsevasi. Kannattaa aloittaa aika maltillisesti, niin tietää, mikä sopii ja mikä ärsyttää erityisesti.
Siihen asti meni perunaa, porkkanaa, sun muuta. Ruusunmarjaa, hedelmäsosetta. Mutta pelkkä mango oli mieleen ja sitä olis vetänyt yötä päivää. Sain sitten muutakin annettua, kun pistin tuoretta mangoa peruna-porkkana-kana-sössön sekaan.
syöttäis kukaan mitään muuta mitä ite annan luvan syöttää. Tottakai sä määräät mitä ja kuin paljon annetaan ja jos mummu tahtoo vauvaa syöttää ni kai niiltäki sitä perunaa löytyy.
vihannessoseet ovat jo tulleet tutuiksi. Kyllä he ehtivät vielä vauvaa syöttämään, turha heidän takia muuttaa omaa näkemystä parhaasta tavasta opettaa lapsi syömään. Itsekin aion opettaa lapsen syömään ensin vähemmän makeita vihanneksia ja vasta sitten hedelmiä ja marjoja.
Alotin marjoilla ja sen jälkeen annoin vasta perunaa. Saivat melkein päivittäin erisosetta.
Jos vauvalle ei tuu mitään oireita ensimmäisistä maisteluista, niin sitten voi antaa isovanhempien ihan rauhassa nauttia mummoudestaan...
Vierailija:
kai niiltäki sitä perunaa löytyy.
mutta ne on nyt ihan vartavasten hankkinu just kaikki mangot ja mansikat (arvatenkin että lapsi tykkäisi oikein ja olisi kaikille hauska hetki se syöttäminen ..paitsi mulle kun oon tiukkis).
joo, sitten (tää on noloo, myönnän) mulle on oikeesti tullu sellainen olo että tahallani rajoitan lapsen ja isovanhempien suhdetta kun omin koko ruokahuollon itselleni.. luullakseni puolen vuoden täysimetys on mummolle ja papalle aika uusi idea, ja siksikin ovat _todella_ malttamattomia nyt. mikä on ymmärrettävää. mutta mua niinkuin sanoin huolettaa lapsen mahan puolesat ja sitten tietty myös juuri sen syömisen, että maistuuko enää kukkakaali jos heti pääsee mangon makuun.
ap
Aluksi pelkkää perunaa, sitten siihen lisätään lisäksi esim porkkanaa. Aika pian voi antaa myös hedelmä ja marja soseita, joista saa C-vitamiinia.
mä en ymmärrä näitä vanhempia, jotka ovat niin tossun alla omille tai puolison vanhemmille, että tarttee jännittää, että mitenköhän tästäkin päästään kompromissiin heidän kanssaan??? Mulle on aivan selvää, että minun lapsen kasvatuksesta päätän minä, eivätkä isovanhemmat.
Kyllä he ovat neuvojaan tuputelleet, mutta kun rajat on vedetty henkisesti, niin helppo pysyä jämäkkänä. Toki kuuntelen heidän näkemyksiään, sillä heillä on kokemusta ja ihan hyviäkin vinkkejä. Kuuntelen ja sanon kiitos neuvosta ja harkitsen sitten itse, miten teen.
Musta on yleensäkin hirveän esineellistävää vauvaa kohtaan tämä vanhempien/isovanhempien malttamaton odotus nähdä ilmeitä, kun kiinteitä annetaan. Siis että mennään antamaan jotain riskialtista tai liian varhain. Mikä fiksaatio näillä ihmisillä on ruokaan???? Minä ainakin saan kiksejä näyttäessäni vauvalleni maailmaa yleensä ja nähdessäni hänen ilonsa myös päivittäisissä jutuissa.
En ymmärrä, että millä oikeudella lapsen uusista jutuista tulee aikuisten elämysten keräilyä! Toki niistä saa iloita, mutta rytmin pitää olla lapsen kehityksen mukainen.
Ei ole mitenkään hyvä alku isovanhempien välittämälle ruokakulttuurille tämä kiinteinen fanaattinen tyrkytys. Siitä sitten jatketaan pullalla, jätskillä, kakuilla ja karkeilla. Aivan kuin mummolassa ei voisi lapselle tarjota ihania ruokaelämyksiä kotiruoalla.
oikeesti mä olen sun kanssa samaa mieltä mutta yritän psyykata itseni olemaan olematta. nythän on kai lastenkasvatuksessa muotia sellainen maalaisjärki-fanatismi tai miksi sitä nyt kutsuisi.. sellainen " ei se lapsi nyt siihen kuole" -meininki. eikä varmaan kuolekaan.
mä olen aivan samaa mieltä (oikeastaan tämä ei edes ole mielipide- vaan tunnekysymys) että mun lapseni ja kaikki lapset eivät ole mitään sirkuseläimiä, eikä ole erityisen kunnioittavaa toista ihmistä kohtaan huvitella juuri nyt vaikka syömisellä (eihän vanhuksillekaan laiteta mangososetta suuhun ja sitten naureta ja valokuvata niitä kun soseet tippuu paidalle).
olen kuitenkin ajatellut (yrittänyt ajatella) että minun lapseni on ihan yhtälailla " koko kylän" lapsi, eikä mikään jatke minussa. ja että mummo ja pappa ym. varmasti rakastavat lasta eivätkä ilkeyttään suunnittele vahingoittavansa häntä. ..ja että tosiaan minä olen 25-vuotias ja mummo on lähemmäs 60v, että varmasti hänellä on elämästä sellaista tietämystä mitä minulla ei ole. toki tiedän olevanni yhdessä lapsen isän kanssa paras asiantuntija mitä tähän nimenomaiseen lapseen tulee.
ihan luontaisesta kunnioituksesta vanhempia ihmisiä kohtaan (mulla meni pitkään vastustaessani halua teititellä appivanhempiani) en oikein osaa nousta edes kohteliaasti isovanhempia " vastaan" , kun kyseessä ei nyt kuitenkaan ole kai lapsen henkeä tai terveyttä uhkaava tilanne. yritän siis psyykata itseäni etten panikoisi turhasta.
ap
Vierailija:
mä en ymmärrä näitä vanhempia, jotka ovat niin tossun alla omille tai puolison vanhemmille, että tarttee jännittää, että mitenköhän tästäkin päästään kompromissiin heidän kanssaan???
Joten sitten olet päättänyt kääntää asetelman niin päin, että ne omat ja puolison vanhemmat ovat tossun alla...
Sepäs hienoa.
meinasin vaan kun toteat, että sinä itse päätät lapsestasi.
Meillä onneksi on mies talossa, päätetään yhdessä :)
Vierailija:
Vierailija:
mä en ymmärrä näitä vanhempia, jotka ovat niin tossun alla omille tai puolison vanhemmille, että tarttee jännittää, että mitenköhän tästäkin päästään kompromissiin heidän kanssaan???Joten sitten olet päättänyt kääntää asetelman niin päin, että ne omat ja puolison vanhemmat ovat tossun alla...
Sepäs hienoa.
Kyllä se vaan niin on, että vanhemmat (usein äiti, koska äiti on monesti kiinnostuneempi ja valveutuneempi asiasta) päättää vauvan ruokinnasta. Jos isovanhemmat päättäisi, niin tuskin kovin moni vauva saisi rintamaito ollenkaan.
että mun mielestä on aivan ookoo että mummolassa on mummolan meiningit, luotan ihan siiten että lapset oppivat että eri taloissa on eri tavat ja että vaikka mummolassa saa pullaa ennen ruokaa niin se ei tarkoita että kotona saisi myös.
jotenkin tuntuu kuitenkin herkältä vaiheelta tämä nyt kiinteiden aloittaminen, ja sitä pelkään että mummo ja pappa ajattelevat että koskahe ovat kärsivällisesti odottaneet sen 6 kk, niin nyt heillä on täysi oikeus ikäänkuin hyvityksenä syöttää lapselle mitä ikinä. ..niin, eipä tässä taida olla kyse lapsen ruokailusta vaan nimenomaan isovanhempien huvittelusta.
joo, mutta siis periaatteessa olen sitä mieltä että antakoot nyt mitä antavat, mutta että kumpa osaisivat odottaa vielä ihan pikkupikkuisen ajan, että jollain lailla vakiintuu nuo ruokahommat.
ap
Anna ostaa herkkusoseita. Ja antaa myös. Eihän vauva rikki siitä mene, jos saa hiukan omenaa tai mustikkaa.
Vierailija:
...
joo, mutta siis periaatteessa olen sitä mieltä että antakoot nyt mitä antavat, mutta että kumpa osaisivat odottaa vielä ihan pikkupikkuisen ajan, että jollain lailla vakiintuu nuo ruokahommat.ap
Sen takiahan niitä ruokia annetaan yksi ruokainet kerrallaan, jotta mahdolliset allergiat huomattaisiin heti. On paljon helpompi sanoa että ' mansikasta tuoli ihottumaan' kuin että ' jostain mitä syötiin mummolassa tuli ihottumaa' . Lisäksi vauvan maha voi mennä sekaisin kun yhtäkkiä saa kymmentä ruoka-ainetta yhtäaikaa. Jos vauvasi hyvinvointi on sinulle tärkää, niin mietipä vähän ja anna isovanhempien syöttää vauvalle vaikka perunaa tai millä ikinä kiinteät sitten aloitatkin.
ap