Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oikeinkirjoituksen ABC

Vierailija
09.06.2011 |

Pistetäänkö kasaan muutamia usein väärin kirjoitettuja sanoja ja muutetaan AV oikeakielisyyttä kunnioittavaksi foorumiksi?

Itselläni kiehahtaa usein kun näen sanat ”niinpä” ja ”kunpa” kirjoitettuna m-kirjaimella. Muistisäätönä: sanojen ”niinpä” ja ”kunpa” kantasanoina toimivat sanat ”niin” ja ”kun”. Vaikka lausuttaessa jotkut käyttävät muotoja ”niiMpä” ja ”kuMpa”, niin ei käytetä niitä enää kirjoituksessa. Pitäähän lapsetkin opettaa arvostamaan kirjakieltä, jotta he voivat koulussa loistaa naapurin Nico-Petterin tehdessä näitä virheitä, eikö?

Ja enää ei sitten kirjoiteta myöskään sanaa ”enää” muodossa ”enääN”.

Onko muilla kielioppinatseilla lisää esimerkkejä? Piponi kireyden takia en aina jaksa muistaa, mikä milloinkin ärsyttää. Nämä nyt sattuivat tällä kertaa vääntämään tamponiani vinoon.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et tiedä onko sana yhdyssana vai ei, koita miettiä voiko ensimmäisen sanan päätteksi laittaa -kin päätettä, esim:

onko korvakoru yhdyssana?

voiko sen sanoa korvakin koru

vai korvakorukin

sana on yhdyssana koska ensimmäinen vaihtoehto on järjettömän kuuloinen.

onko kaunisnainen yhdyssana?

voiko sen sanoa se kauniskin nainen

vai kaunis nainenkin

sana ei ole yhdyssana koska ensimmäisen sanan jälkeen sopii -kin pääte.

Tolla tavalla mä ainakin olen oppinut miettimään yhdyssanat.

Kin ei auta minua tuossa. En vain ymmärrä mitä muutosta -kin pääte tekee lopulliselle päätökselle.

Onko jotain järkevämpää yhdyssanavinkkiä olemassa. Luulen että kinin käyttö on sekoittanut monia koululaisia yhdyssanojen käytössä. On selvää ettei siitä ole kaikille hyötyä.

Vierailija
22/36 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

googleen vaan haku, jos kotuksesta löytyy esimerkki niin sitä käytetään ja kokeeseen väärinmerkkiä.

Google auttaa paremmin, kuin -kin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kin ei auta minua tuossa. En vain ymmärrä mitä muutosta -kin pääte tekee lopulliselle päätökselle. Onko jotain järkevämpää yhdyssanavinkkiä olemassa. Luulen että kinin käyttö on sekoittanut monia koululaisia yhdyssanojen käytössä. On selvää ettei siitä ole kaikille hyötyä.

kopioitu aiempaa:

Kaksi sanaa, joista et tiedä, kirjoittaisitko ne yhteen vai et (olettaen, että sua edes kiinnostaa...). Kokeile päätettä -kin molempien loppuun, esim. "mentiin taka pakkia" > kuulostaako sujuvammalta sanoa "mentiin takaKIN pakkia" vai "mentiin takapakkiaKIN". Jos sana kuulostaa pöllöltä siellä välissä, niin älä jätä sinne sitten väliä, johon sen sais ympättyä! :)

Ihan selkeää minusta. Jos se KIN ei käy sinne väliin, niin sitten sanat pitää äkkiä laittaa yhteen, ettei kukaan käy laittamassa sitä KIN sinne väliin. =p

Vierailija
24/36 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normivartalo, normipäivä jne. Tämä sai verenpaineeni nousemaan siinä määrin, että nykyään käytän sitä täällä itsekin ihan piruuttani, ikään kuin siedätyshoitana itselleni.

Tämä on íhan tavallista puhekieltä, jota hyvin voi käyttää tällaisessa foorumissa. Vähän suhteellisuuden tajua!

Aina moni mainituista virheistä on sellaisia, joita tulee, kun viestejä ei oikolueta enenn lähettämistä. Vähän tylsäksi kävisi keskustelu, jos kaikki hioisivat viestejään kovin pitkään ennen lähettämistä.

Vierailija
25/36 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti alkuun sanottava, että en mä puutu kenenkään oikeinkirjoitukseen eikä multa savu nouse korvista nähdessäni väärinkirjoitusta, ENKÄ väitä että oma kieleni olisi hirvittävän oikeaoppista. Kukin kirjoittakoon parhaan taitonsa mukaan, se riittää. :)

Kyllä välillä kuitenkin ihmetyttää itseäkin, miten jotkut ihan perusjutut eivät ole opissa. Siis miten koulusta yksinkertaisesti päästetään läpi oppilaita, jotka eivät osaa? Puhumattakaan, kun kaiken maailman akateemikkoja ja lääkäreitä täällä kirjoittaa miten sattuu (ja mitä sattuu, mutta ei mennä siihen... ;) ), eikö siellä asteella enää panosteta oikeinkirjoitukseen vai eikö vaan kiinnosta? (Edelleen, ei se mua _haittaa_ , mietityttää vaan!)

Yhdyssanoista mulle helpoin muistisääntö (tosin suurin osa tulee selkäytimestä ilman kummempaa miettimistä) on päätteen KIN käyttö. Lue tämä ajatuksella niin pääset jyvälle! :)

Kaksi sanaa, joista et tiedä, kirjoittaisitko ne yhteen vai et (olettaen, että sua edes kiinnostaa...). Kokeile päätettä -kin molempien loppuun, esim. "mentiin taka pakkia" > kuulostaako sujuvammalta sanoa "mentiin takaKIN pakkia" vai "mentiin takapakkiaKIN". Jos sana kuulostaa pöllöltä siellä välissä, niin älä jätä sinne sitten väliä, johon sen sais ympättyä! :)

Vähän haluaisin nipottaa kyllä lyhenteistä. Kun sana katkaistaan, sinne loppuun tulee piste. Ei voi kirjoittaa esim. TIINA. S, koska sitä Tiinaa ei lyhennetä mihinkään... vaan se sukunimi, joten piste kuuluu sen S:n perään. Tiina S. Ja jos sana lyhennetään niin, että se kuitenkin loppuu sen oikeaan viimeiseen kirjaimeen, niin sinne loppuun EI tule pistettä. Siis ei klo. vaan klo, koska O on joka tapauksessa sanan viimeinen kirjain. Eri asia esim. esim., koska siitähän jäävät viimeiset kirjaimet _pois_.

Päivämääristä. Mehän puhumme järjestysnumeroista: kymmenes kuudetta. Ja järjestysnumeroiden perään kuuluu piste. 10.6 on niin väärin kuin olla voi, sen KUULUU olla 10.6. < piste!

No, tässä alkuun. Sädekehääni en pääse hinkkaamaan, koska esim. pilkkusäännöt menee mulla yli että SWOOSH vaan... :D

Vierailija
26/36 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

get a life!

skaffa ett liv!

achetez-vous une vie!

kaufen sie ihr ein leben!

compre una vita!

Vierailija
27/36 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kin ei auta minua tuossa. En vain ymmärrä mitä muutosta -kin pääte tekee lopulliselle päätökselle. Onko jotain järkevämpää yhdyssanavinkkiä olemassa. Luulen että kinin käyttö on sekoittanut monia koululaisia yhdyssanojen käytössä. On selvää ettei siitä ole kaikille hyötyä.

kopioitu aiempaa:

Ihan selkeää minusta. Jos se KIN ei käy sinne väliin, niin sitten sanat pitää äkkiä laittaa yhteen, ettei kukaan käy laittamassa sitä KIN sinne väliin. =p

Ei sitten mitenkään. Mikähän siinäkin on?

Kielissähän ei tarvita logiikkaa. Pitää vain opetella ulkoa. Olen ehkä enemmän matemaattinen ihminen. Sellainen salanero, jonka käsissä on maailmankaikkeuden kohtalo. Kielet eivät ole koskaan tempaisseet minua taivaisiin.

Vierailija
28/36 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
29/36 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kopioitu aiempaa: Kaksi sanaa, joista et tiedä, kirjoittaisitko ne yhteen vai et (olettaen, että sua edes kiinnostaa...). Kokeile päätettä -kin molempien loppuun, esim. "mentiin taka pakkia" > kuulostaako sujuvammalta sanoa "mentiin takaKIN pakkia" vai "mentiin takapakkiaKIN". Jos sana kuulostaa pöllöltä siellä välissä, niin älä jätä sinne sitten väliä, johon sen sais ympättyä! :) Ihan selkeää minusta. Jos se KIN ei käy sinne väliin, niin sitten sanat pitää äkkiä laittaa yhteen, ettei kukaan käy laittamassa sitä KIN sinne väliin. =p

Ne pitäis kaikki kirjoittaa erikseen mutta ei se -kin sovi läheskään kaikkiin sinne väliin, ainakaan ilman että merkitys muuttuu.

aikakin lailla kahdenkin kesken

sielläkin täällä

aikakin tavalla

kaikenkin kaikkiaan

sikinkin sokin

aivankin kuin

kaikinkin puolin

silloinkin tällöin

ajankin mittaan

kauttakin rantain

silläkin lailla

ajankin tasalla

kertakin kaikkiaan

silläkin tapaa

allakin mainittu

kiikunkin kaakun

silläkin tavoin

alunkin alkaen

kipinkin kapin

silläkin välin

alunkin perin

kokokin lailla

silmälläkin pitäen

anikin harvoin

kädenkin käänteessä

sinnekin tänne

anikin varhain

loppujenkin lopuksi

sittenkin kun

arvossakin pidetty

lukuunkin ottamatta

sitäkin vastoin

edelläkin mainittu

läsnäkin ollessa

suinkin päin

edeltäkin käsin

mielinkin kielin

suunakin päänä

ehdoinkin tahdoin

mielinkin määrin

suoraakin päätä

ennenkin aikaan

minkäkin takia

suurinkin piirtein

ennenkin kaikkea

minkäkin tähden

tavankin takaa

ennenkin kuin

minkäkin vuoksi

todenkin teolla

ennenkin muinoin

mitäkin varten

toissakin päivänä

ennenkin pitkää

mukaankin luettuna

toissakin vuonna

ennenkin vanhaan

mukaankin lukien

tottakin kai

ensikin alkuun

mukkeliskin makkelis

tuikikin tavallinen

ensikin kädessä

mullinkin mallin

tuikikin tärkeä

ensikin sijassa

muunkin muassa

tuotakin pikaa

ensikin tilassa

niinkin ikään

tämänkin sijaan

ensikin vuonna

niinkin kuin

töinkin tuskin

erikin lailla

niinkin sanottu

vartakin vasten

erikin tavalla

niinkin sanotusti

viimekin hetkellä

heikunkin keikun

nipinkin napin

viimekin kädessä

hetikin kun

nippakin nappa

viimeksikin mainittu

hissunkin kissun

paikankin päällä

vinksinkin vonksin

huiskinkin haiskin

paikkakin paikoin

vuoronkin perään

hujankin hajan

perinkin juurin

vähänkin väliä

huomioonkin ottaen

perinkin pohjin

yhtäkin aikaa

hädinkin tuskin

päällisinkin puolin

yhtäkin kaikki

hälläkin väliä

päätäkin pahkaa

yhtäkin kuin

ikäänkin kuin

ristiinkin rastiin

yhtäkin lailla

itsekin kukin

samankin tien

yhtäkin mittaa

itsestäänkin selvä

samankin verran

yhtäkin päätä

iänkin kaiken

senkin sijaan

ylenkin määrin

jokakin tapauksessa

senkin takia

yllinkin kyllin

juurtakin jaksaen

senkin verran

yötäkin päivää

juurtakin jaksain senkin vuoksi"

http://www.kotus.fi/index.phtml?i=465&s=2608

Vierailija
30/36 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeps, nää tyypithän täällä väärinkirjottelee :9 <a href="http://fi.wikipedia.org/wiki/Akateemikko" alt="http://fi.wikipedia.org/wiki/Akateemikko">http://fi.wikipedia.org/wiki/Akateemikko</a&gt;

Mitäs täällä puhuttiinkaan oikolukemisesta... :D Jotenkin ei kuulostanut ihan sopivalta sanalta, mutta en jumittanut siihen vaan pistelin menemään...

- se joka kirjoitteli AKATEEMIKOISTA!

Vierailija
31/36 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normivartalo, normipäivä jne. Tämä sai verenpaineeni nousemaan siinä määrin, että nykyään käytän sitä täällä itsekin ihan piruuttani, ikään kuin siedätyshoitana itselleni.

Tämä on íhan tavallista puhekieltä, jota hyvin voi käyttää tällaisessa foorumissa. Vähän suhteellisuuden tajua!

Aina moni mainituista virheistä on sellaisia, joita tulee, kun viestejä ei oikolueta enenn lähettämistä. Vähän tylsäksi kävisi keskustelu, jos kaikki hioisivat viestejään kovin pitkään ennen lähettämistä.

Mutta kyllä se siitä huolimatta saa niskavillat pystyyn.

Vierailija
32/36 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

get a life!

skaffa ett liv!

achetez-vous une vie!

kaufen sie ihr ein leben!

compre una vita!

Vierailija
33/36 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityispointsit tamponin vinoudesta :D

Piponi kireyden takia en aina jaksa muistaa, mikä milloinkin ärsyttää. Nämä nyt sattuivat tällä kertaa vääntämään tamponiani vinoon.

Vierailija
34/36 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

uuden rakennuskohteen mainos, jossa oli isossa puhekuplassa teksti "Otappa yhteyttä!" Joka jumalan aamu se särki mun silmää... Aaarghh! MISTÄ ö-luokan opistosta mainosihmisiä valmistuu, kun eivät osaa edes alkeellisimpia kielioppisääntöjä?!!?

Itsekkin, allakkin, kullekkin ...

Tiedän, että nuo sanat äännetään noin, mutta ei niitä silti noin kirjoiteta.

Virkkeen aloittaminen sanoilla siis, eli tai sanahirviöllä elikkä.

Tämä ei ole kielivirhe, mutta ärsyttää: viesti lähetetään oikolukematta, typoja korjaamatta.

Vierailija
35/36 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi meitä yhdistää edes se, että tykkäämme mollata ihmisiä.

Vierailija
36/36 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korva kaunis koru kuulostaa järjettömältä, kaunis korvakoru on ihan ymmärrettävää suomea. Yhdyssana siis :)

kopioitu aiempaa:

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi neljä