Oikeinkirjoituksen ABC
Pistetäänkö kasaan muutamia usein väärin kirjoitettuja sanoja ja muutetaan AV oikeakielisyyttä kunnioittavaksi foorumiksi?
Itselläni kiehahtaa usein kun näen sanat ”niinpä” ja ”kunpa” kirjoitettuna m-kirjaimella. Muistisäätönä: sanojen ”niinpä” ja ”kunpa” kantasanoina toimivat sanat ”niin” ja ”kun”. Vaikka lausuttaessa jotkut käyttävät muotoja ”niiMpä” ja ”kuMpa”, niin ei käytetä niitä enää kirjoituksessa. Pitäähän lapsetkin opettaa arvostamaan kirjakieltä, jotta he voivat koulussa loistaa naapurin Nico-Petterin tehdessä näitä virheitä, eikö?
Ja enää ei sitten kirjoiteta myöskään sanaa ”enää” muodossa ”enääN”.
Onko muilla kielioppinatseilla lisää esimerkkejä? Piponi kireyden takia en aina jaksa muistaa, mikä milloinkin ärsyttää. Nämä nyt sattuivat tällä kertaa vääntämään tamponiani vinoon.
Kommentit (36)
googleen vaan haku, jos kotuksesta löytyy esimerkki niin sitä käytetään ja kokeeseen väärinmerkkiä.
Google auttaa paremmin, kuin -kin.
Kin ei auta minua tuossa. En vain ymmärrä mitä muutosta -kin pääte tekee lopulliselle päätökselle. Onko jotain järkevämpää yhdyssanavinkkiä olemassa. Luulen että kinin käyttö on sekoittanut monia koululaisia yhdyssanojen käytössä. On selvää ettei siitä ole kaikille hyötyä.
kopioitu aiempaa:
Kaksi sanaa, joista et tiedä, kirjoittaisitko ne yhteen vai et (olettaen, että sua edes kiinnostaa...). Kokeile päätettä -kin molempien loppuun, esim. "mentiin taka pakkia" > kuulostaako sujuvammalta sanoa "mentiin takaKIN pakkia" vai "mentiin takapakkiaKIN". Jos sana kuulostaa pöllöltä siellä välissä, niin älä jätä sinne sitten väliä, johon sen sais ympättyä! :)
Ihan selkeää minusta. Jos se KIN ei käy sinne väliin, niin sitten sanat pitää äkkiä laittaa yhteen, ettei kukaan käy laittamassa sitä KIN sinne väliin. =p
Normivartalo, normipäivä jne. Tämä sai verenpaineeni nousemaan siinä määrin, että nykyään käytän sitä täällä itsekin ihan piruuttani, ikään kuin siedätyshoitana itselleni.
Tämä on íhan tavallista puhekieltä, jota hyvin voi käyttää tällaisessa foorumissa. Vähän suhteellisuuden tajua!
Aina moni mainituista virheistä on sellaisia, joita tulee, kun viestejä ei oikolueta enenn lähettämistä. Vähän tylsäksi kävisi keskustelu, jos kaikki hioisivat viestejään kovin pitkään ennen lähettämistä.
Heti alkuun sanottava, että en mä puutu kenenkään oikeinkirjoitukseen eikä multa savu nouse korvista nähdessäni väärinkirjoitusta, ENKÄ väitä että oma kieleni olisi hirvittävän oikeaoppista. Kukin kirjoittakoon parhaan taitonsa mukaan, se riittää. :)
Kyllä välillä kuitenkin ihmetyttää itseäkin, miten jotkut ihan perusjutut eivät ole opissa. Siis miten koulusta yksinkertaisesti päästetään läpi oppilaita, jotka eivät osaa? Puhumattakaan, kun kaiken maailman akateemikkoja ja lääkäreitä täällä kirjoittaa miten sattuu (ja mitä sattuu, mutta ei mennä siihen... ;) ), eikö siellä asteella enää panosteta oikeinkirjoitukseen vai eikö vaan kiinnosta? (Edelleen, ei se mua _haittaa_ , mietityttää vaan!)
Yhdyssanoista mulle helpoin muistisääntö (tosin suurin osa tulee selkäytimestä ilman kummempaa miettimistä) on päätteen KIN käyttö. Lue tämä ajatuksella niin pääset jyvälle! :)
Kaksi sanaa, joista et tiedä, kirjoittaisitko ne yhteen vai et (olettaen, että sua edes kiinnostaa...). Kokeile päätettä -kin molempien loppuun, esim. "mentiin taka pakkia" > kuulostaako sujuvammalta sanoa "mentiin takaKIN pakkia" vai "mentiin takapakkiaKIN". Jos sana kuulostaa pöllöltä siellä välissä, niin älä jätä sinne sitten väliä, johon sen sais ympättyä! :)
Vähän haluaisin nipottaa kyllä lyhenteistä. Kun sana katkaistaan, sinne loppuun tulee piste. Ei voi kirjoittaa esim. TIINA. S, koska sitä Tiinaa ei lyhennetä mihinkään... vaan se sukunimi, joten piste kuuluu sen S:n perään. Tiina S. Ja jos sana lyhennetään niin, että se kuitenkin loppuu sen oikeaan viimeiseen kirjaimeen, niin sinne loppuun EI tule pistettä. Siis ei klo. vaan klo, koska O on joka tapauksessa sanan viimeinen kirjain. Eri asia esim. esim., koska siitähän jäävät viimeiset kirjaimet _pois_.
Päivämääristä. Mehän puhumme järjestysnumeroista: kymmenes kuudetta. Ja järjestysnumeroiden perään kuuluu piste. 10.6 on niin väärin kuin olla voi, sen KUULUU olla 10.6. < piste!
No, tässä alkuun. Sädekehääni en pääse hinkkaamaan, koska esim. pilkkusäännöt menee mulla yli että SWOOSH vaan... :D
get a life!
skaffa ett liv!
achetez-vous une vie!
kaufen sie ihr ein leben!
compre una vita!
Kin ei auta minua tuossa. En vain ymmärrä mitä muutosta -kin pääte tekee lopulliselle päätökselle. Onko jotain järkevämpää yhdyssanavinkkiä olemassa. Luulen että kinin käyttö on sekoittanut monia koululaisia yhdyssanojen käytössä. On selvää ettei siitä ole kaikille hyötyä.
kopioitu aiempaa:Kaksi sanaa, joista et tiedä, kirjoittaisitko ne yhteen vai et (olettaen, että sua edes kiinnostaa...). Kokeile päätettä -kin molempien loppuun, esim. "mentiin taka pakkia" > kuulostaako sujuvammalta sanoa "mentiin takaKIN pakkia" vai "mentiin takapakkiaKIN". Jos sana kuulostaa pöllöltä siellä välissä, niin älä jätä sinne sitten väliä, johon sen sais ympättyä! :)
Ihan selkeää minusta. Jos se KIN ei käy sinne väliin, niin sitten sanat pitää äkkiä laittaa yhteen, ettei kukaan käy laittamassa sitä KIN sinne väliin. =p
Ei sitten mitenkään. Mikähän siinäkin on?
Kielissähän ei tarvita logiikkaa. Pitää vain opetella ulkoa. Olen ehkä enemmän matemaattinen ihminen. Sellainen salanero, jonka käsissä on maailmankaikkeuden kohtalo. Kielet eivät ole koskaan tempaisseet minua taivaisiin.
kopioitu aiempaa: Kaksi sanaa, joista et tiedä, kirjoittaisitko ne yhteen vai et (olettaen, että sua edes kiinnostaa...). Kokeile päätettä -kin molempien loppuun, esim. "mentiin taka pakkia" > kuulostaako sujuvammalta sanoa "mentiin takaKIN pakkia" vai "mentiin takapakkiaKIN". Jos sana kuulostaa pöllöltä siellä välissä, niin älä jätä sinne sitten väliä, johon sen sais ympättyä! :) Ihan selkeää minusta. Jos se KIN ei käy sinne väliin, niin sitten sanat pitää äkkiä laittaa yhteen, ettei kukaan käy laittamassa sitä KIN sinne väliin. =p
Ne pitäis kaikki kirjoittaa erikseen mutta ei se -kin sovi läheskään kaikkiin sinne väliin, ainakaan ilman että merkitys muuttuu.
aikakin lailla kahdenkin kesken
sielläkin täällä
aikakin tavalla
kaikenkin kaikkiaan
sikinkin sokin
aivankin kuin
kaikinkin puolin
silloinkin tällöin
ajankin mittaan
kauttakin rantain
silläkin lailla
ajankin tasalla
kertakin kaikkiaan
silläkin tapaa
allakin mainittu
kiikunkin kaakun
silläkin tavoin
alunkin alkaen
kipinkin kapin
silläkin välin
alunkin perin
kokokin lailla
silmälläkin pitäen
anikin harvoin
kädenkin käänteessä
sinnekin tänne
anikin varhain
loppujenkin lopuksi
sittenkin kun
arvossakin pidetty
lukuunkin ottamatta
sitäkin vastoin
edelläkin mainittu
läsnäkin ollessa
suinkin päin
edeltäkin käsin
mielinkin kielin
suunakin päänä
ehdoinkin tahdoin
mielinkin määrin
suoraakin päätä
ennenkin aikaan
minkäkin takia
suurinkin piirtein
ennenkin kaikkea
minkäkin tähden
tavankin takaa
ennenkin kuin
minkäkin vuoksi
todenkin teolla
ennenkin muinoin
mitäkin varten
toissakin päivänä
ennenkin pitkää
mukaankin luettuna
toissakin vuonna
ennenkin vanhaan
mukaankin lukien
tottakin kai
ensikin alkuun
mukkeliskin makkelis
tuikikin tavallinen
ensikin kädessä
mullinkin mallin
tuikikin tärkeä
ensikin sijassa
muunkin muassa
tuotakin pikaa
ensikin tilassa
niinkin ikään
tämänkin sijaan
ensikin vuonna
niinkin kuin
töinkin tuskin
erikin lailla
niinkin sanottu
vartakin vasten
erikin tavalla
niinkin sanotusti
viimekin hetkellä
heikunkin keikun
nipinkin napin
viimekin kädessä
hetikin kun
nippakin nappa
viimeksikin mainittu
hissunkin kissun
paikankin päällä
vinksinkin vonksin
huiskinkin haiskin
paikkakin paikoin
vuoronkin perään
hujankin hajan
perinkin juurin
vähänkin väliä
huomioonkin ottaen
perinkin pohjin
yhtäkin aikaa
hädinkin tuskin
päällisinkin puolin
yhtäkin kaikki
hälläkin väliä
päätäkin pahkaa
yhtäkin kuin
ikäänkin kuin
ristiinkin rastiin
yhtäkin lailla
itsekin kukin
samankin tien
yhtäkin mittaa
itsestäänkin selvä
samankin verran
yhtäkin päätä
iänkin kaiken
senkin sijaan
ylenkin määrin
jokakin tapauksessa
senkin takia
yllinkin kyllin
juurtakin jaksaen
senkin verran
yötäkin päivää
juurtakin jaksain senkin vuoksi"
http://www.kotus.fi/index.phtml?i=465&s=2608
Jeps, nää tyypithän täällä väärinkirjottelee :9 <a href="http://fi.wikipedia.org/wiki/Akateemikko" alt="http://fi.wikipedia.org/wiki/Akateemikko">http://fi.wikipedia.org/wiki/Akateemikko</a>
Mitäs täällä puhuttiinkaan oikolukemisesta... :D Jotenkin ei kuulostanut ihan sopivalta sanalta, mutta en jumittanut siihen vaan pistelin menemään...
- se joka kirjoitteli AKATEEMIKOISTA!
Normivartalo, normipäivä jne. Tämä sai verenpaineeni nousemaan siinä määrin, että nykyään käytän sitä täällä itsekin ihan piruuttani, ikään kuin siedätyshoitana itselleni.
Tämä on íhan tavallista puhekieltä, jota hyvin voi käyttää tällaisessa foorumissa. Vähän suhteellisuuden tajua!
Aina moni mainituista virheistä on sellaisia, joita tulee, kun viestejä ei oikolueta enenn lähettämistä. Vähän tylsäksi kävisi keskustelu, jos kaikki hioisivat viestejään kovin pitkään ennen lähettämistä.
Mutta kyllä se siitä huolimatta saa niskavillat pystyyn.
get a life!
skaffa ett liv!
achetez-vous une vie!
kaufen sie ihr ein leben!
compre una vita!
Erityispointsit tamponin vinoudesta :D
Piponi kireyden takia en aina jaksa muistaa, mikä milloinkin ärsyttää. Nämä nyt sattuivat tällä kertaa vääntämään tamponiani vinoon.
uuden rakennuskohteen mainos, jossa oli isossa puhekuplassa teksti "Otappa yhteyttä!" Joka jumalan aamu se särki mun silmää... Aaarghh! MISTÄ ö-luokan opistosta mainosihmisiä valmistuu, kun eivät osaa edes alkeellisimpia kielioppisääntöjä?!!?
Itsekkin, allakkin, kullekkin ...
Tiedän, että nuo sanat äännetään noin, mutta ei niitä silti noin kirjoiteta.
Virkkeen aloittaminen sanoilla siis, eli tai sanahirviöllä elikkä.Tämä ei ole kielivirhe, mutta ärsyttää: viesti lähetetään oikolukematta, typoja korjaamatta.
Onneksi meitä yhdistää edes se, että tykkäämme mollata ihmisiä.
Korva kaunis koru kuulostaa järjettömältä, kaunis korvakoru on ihan ymmärrettävää suomea. Yhdyssana siis :)
kopioitu aiempaa:Kaksi sanaa, joista et tiedä, kirjoittaisitko ne yhteen vai et (olettaen, että sua edes kiinnostaa...). Kokeile päätettä -kin molempien loppuun, esim. "mentiin taka pakkia" > kuulostaako sujuvammalta sanoa "mentiin takaKIN pakkia" vai "mentiin takapakkiaKIN". Jos sana kuulostaa pöllöltä siellä välissä, niin älä jätä sinne sitten väliä, johon sen sais ympättyä! :)
Kin ei auta minua tuossa. En vain ymmärrä mitä muutosta -kin pääte tekee lopulliselle päätökselle.
Onko jotain järkevämpää yhdyssanavinkkiä olemassa. Luulen että kinin käyttö on sekoittanut monia koululaisia yhdyssanojen käytössä. On selvää ettei siitä ole kaikille hyötyä.