Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä mun pitäisi oikein tehdä?

Vierailija
09.06.2011 |

Miehen kanssa yhteistä taivalta yli 10 vuotta takana, kolme lasta. Periaatteessa ei kai valittamista, mutta vuosien varrella on jäänyt niin sanotusti hampaankoloon kaikenlaista ja pikkujutut ärsyttää toisinaan kohtuuttoman paljon. Niin pieniä juttuja, ettei niistä viitti riitaa alkaa haastamaan, enkä varsinkaan lasten kuullen. Usein se meni sit jo ohi, kun saa tenavat pois jaloista ja se siitä. Mutta ne tuppaa sit pulpahtelemaan mieleen, kun seuraavan kerran joku kivi kengässä kaihertaa.

Siis esimerkiksi:

Jos ollaan lähdössä johonkin, mies istuu takki päällä vartoomassa, että puen kolme muksua ja laitan kamat valmiiksi. Noh, jos nakkaan vaatteet ja ipanan suoraan syliin tai komennan hakemaan sitä tai tätä mukaan, niin kyllä se sitten... (ja parhaimmillaan keksii sitten kun kaikki on jo valmiina ja puoliksi ovesta ulkona, että nyt tarvii mennä vielä käymään paskalla ja sit me vartotaan, josko sais asiansa toimitettua...) Mutta oma-aloitteisuus täysin hukassa. Sama homma melkein missä vaan lapsiin liittyvässä jutussa. Ilta-palaa laittaa, jos käsken laittamaan, hampaat pesee, jos vien tenavan ja hammasharjan syliin jne.

Tai sit iltaisin, jos menee ekana nukkumaan, jättää telkkarin auki (vaikka mä en sitä kattoiskaan) koiran ruokkimatta, lasten yövalot päälle... Lampsii toisinsanoen sänkyyn ja se siitä. Mä kierrän kämpän sitten itse. Tai jos mä menen ekana nukumaan, joudun tekemään telkkua lukuunottamatta sen saman kierroksen, koska muuten aamulla on edelleen yövalot päällä ja koira ruokkimatta jne...

Tai sit eilinen ruokaepisodi: Oltiin muksujen kanssa poissa, kun mies tuli töistä. Kiukutteli sit mulle puhelimessa, kun en ollut kuullut puhelinta ja hän olis pyytänyt laittamaan ruokaa valmiiksi (teki eilen pitkän päivän). Sanoin, että jääkaapissa on yks valmis annos eilistä, mutta ilmeisesti se ei kelvannut, eikä hän sit löytänyt... Noh, tultiin kotiin ja laitoin perunat kiehumaan ja istuin juomaan kupin kahvia odotellessa. jääkaapista ei löytynyt leivän päälle ku juustoa ja mies kysyi, josko voisin käydä kaupasta hakemassa jotain kinkkua tms. Joo, kunhyan juon sen kahvini. Kun sain kupin tyhjäksi oli mies jo kengät jalassa eteisessä ja lähti kauppaan karmit kaulassa, kun "on liikaa vaadittu, että ees tän pienen jutun nyt hänen puolestaan tekisin". Sanoin, että halusin vaan juoda sen kahvin ja lupasinhan jo mennä. Ei sit tarvinnut... Hänellä oli kuulemma nälkä just nyt. Joo, vitutti. Laitoin muksuille ruuan ja söin itse sen eilisen annoksen.

Mikään pieni piikittely tai vihjailu ei insinööriin tehoa. Nähty, koettu, tehty. Jos taas "nostan kissan pöydälle" ja puhun suoraan, mikä ärsyttää, vaihtaa päälle joko marttyyrin viitan ja on "niin huono isä ja aviomies" ettei mitään rajaa tai sulkeutuu kuin simpukka eikä puhu juur mittään moneen päivään....

Pienet jutut vaan kaihertaa mua tosiaan ihan luvattoman paljon. Eikä ole ketään, kelle puhisisin pahimpia höyryjä pihalle. Pitäisikö mun vaan kehittää vuosisadan riita vai mennä psykologin juttusille puhisemaan? Välillä mä olen ihan loppu muutenkin, ilman noita pikkujuttujakin... Varsinkin lasten asiat on täysin mun harteillani. Ei miehellä ole mitään hajua, miksi ja milloin meidän poika käy toimintaterapiassa, milloin tenavat on viimeksi olleet neuvolassa tai hammaslääkärissä ja milloin niiden pitäisi mennä seuraavan kerran, milloin vahimmalla on kokeita ja miksi se itkee iltaisin (ope jäi eläkkeelle ja suru on suuri). Sama harrastusjutuissa, vaatehankinnoissa... Kotitöitä mies tekee kyllä (pyykkiä osaa pestä ja laittaa tiskikonetta päälle yms... ) mutta silti...

Mä vaan porskutan päivästä toiseen ja yritän unohtaa pikkuasiat. Onko vika mun päässäni, kun en vaan pääse niistä irti?

Anteeksi pitkä vuodatus, mutta helpottaa tääkin jo vähän..

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
11.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta fakta taitaa olla kuitenkin se, että toista ei voi muuttaa. Sait jo yllä ehdotuksen, että yrittäisit hyväksyä miehen sellaisena, kuin hän on. Onnistuisiko se? Ryhtyisit tavallaan yh:ksi parisuhteessa, ainakin kokeellisesti: et oleta mieheltä enää mitään. Teet kaiken lähtökohtaisesti itse, mitä suinkin pystyt. Elämä voisi olla sujuvampaa (kun ei tarvitse ladata edes odotuksia miehen suuntaan) ja toisaalta, ehkä mies voisi tuntea olonsa sitten sen verran ulkopuoliseksi, että HALUAISI ottaa vastuuta.

Tsemppiä hankalaan tilanteeseen, ja jaksamista! :)

että voisi poimia rusinat pullasta ja maata lopun aikaa lapalahnana soffalla...

Vierailija
2/11 |
11.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en osaa auttaa mutta mulla on ihan samanlainen tilanne ja samanlaisia ongelmia myöskin insinöörin kanssa.

Ei oikein meinaa jaksa, että aikuista ihmistä pitää ohjata koko ajan jos haluaa, että se tekee jotain. Ja sitten se suuttuu kun koko ajan "kommennetaan"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
11.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustetkaa, puhukaa, yrittäkä ees!

Toista haveksimatta, toista tyrmäämättä, asioista!

Vierailija
4/11 |
11.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ollut koskaan miehellesi uskoton?

Pitäisikö? :O

Vierailija
5/11 |
09.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli pitää sanoa suoraan, eli jatkat sanomista, että nyt voit laittaa iltapalan lapsille jne muissakin asioissa.

Mies tuskin muuttuu, eli voisitko kokeilla opettelemaan, että hyväksyt hänet tuollaisena? Silloin ne pienet harmit eivät tunnu niin katkerilta ajatuksilta.

Eli sano vaan jatkossakin suoraan, älä odota oma-aloitteisuutta, älä odota, että hän vihjeistä tajuaa yhtään mitään.

Vierailija
6/11 |
09.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

komentelen ja jakelen tehtäviä ku paraskin työnjohtaja... Ja toisaalta olis kiva, jos vois vaikka viipyä joskus kaupoilla yli iltapala-ajan ilman, että tarvii tuijottaa kelloa haukkana. Tai soitella kotiin, että voisko tehdä nyt sen iltapalan tai välipalan tai pistää jonkun nukkumaan ja sitä ennen suorittaa rituaalit x, y ja Z (vaihda vaippa, pese hampaat...)

Vierailija
7/11 |
09.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tosi raskaalta kyllä. Ja mä pääsen tavallaan niin hyvin sisään, mitä tarkoitat. Että kun ne pikkujutut sujuisi vähän soljuvammin, niin kaikki ois niin paljon miellyttävämpää. Ja tuo miehen marttyyriasenne on niin rasittavaa... Siis roppakaupalla sympatiaa sulle, että jaksat! Muistan ed. suhteestani samanmoisen tunteen - itse näkee jotkut asiat niin selvästi, ja vaikka niistä miehelle sanoo ihan suoraan, niin on tosi turhauttavaa, kun se ei koskaan jää sinne kaaliin. Miehet tietysti kokee tämän nalkuttamisena, mutta miksi ei voi ottaa vastuuta asioista hieman enemmän, niin ei tarvitsisi "nalkuttaa"... (mun mielestä tietysti se on vaan asiallisista asioista sanomista...) Että kun minä selkeästi artikuloiden sanon sinulle tämän asian, niin miksi, oi miksi se ei iskeydy sinne tajuntaan niin, ettei seuraavalla kerralla tarvitse taas sanoa samasta asiasta. Koti on kuitenkin yhteinen projekti, ja harmillisen usein nainen on se projektipäällikkö... Ei siksi, että olisi nalkuttava tyranni joka haluaa kaikki perheenjäsenet alaisikseen :p , vaan just siksi, kun se mies ei ota sitä vastuuta. Just kaikki neuvolat, hammaslääkärit yms. Me ollaan jo erottu, mutta mun vastuullani on huolehtia edelleen kaikesta niistä. Ei siksi, että mä väen vängällä haluaisin pitää kaikki langat käsissäni, vaan siksi, kun muuten ne jäisivät hoitamatta.

Tietysti, tämähän on vain sinun versiosi elämästänne. En väitä, että valehtelisit, mutta kysehän on siitä, miten asiat koetaan. Voisi olla avartava elämys, kun pyytäisit miestä kirjoittamaan teidän arjestanne niin kuin hän sen näkee, ja sitten lukisitte avoimin mielin toistenne tekstit... Ehkä hän tosiaan kokee, että sinä "nalkutat", sinä HALUAT pitää hyppysissäsi neuvolat ja toimintaterapiat, ettei hän uskalla tulla reviirillesi siinä, että sinä haluat olla se, joka lohduttaa poikaa iltaisin; että sinä olet se, joka käskee tekemään asioita ja hän kokee olevansa sätkynukke, vaikka haluaisi olla MIES ja perheenpää... Tiedä häntä.

Mutta fakta taitaa olla kuitenkin se, että toista ei voi muuttaa. Sait jo yllä ehdotuksen, että yrittäisit hyväksyä miehen sellaisena, kuin hän on. Onnistuisiko se? Ryhtyisit tavallaan yh:ksi parisuhteessa, ainakin kokeellisesti: et oleta mieheltä enää mitään. Teet kaiken lähtökohtaisesti itse, mitä suinkin pystyt. Elämä voisi olla sujuvampaa (kun ei tarvitse ladata edes odotuksia miehen suuntaan) ja toisaalta, ehkä mies voisi tuntea olonsa sitten sen verran ulkopuoliseksi, että HALUAISI ottaa vastuuta.

Tsemppiä hankalaan tilanteeseen, ja jaksamista! :)

Vierailija
8/11 |
09.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taulun laitat keittiön seinälle ja piirrät siihen perheen lukujärjestyksen kellonaikoineen. Josko sekin menisi sitten insinöörille jakeluun.

Vierailija
9/11 |
09.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

paitsi että mun mies ei suutahtele, ala sättimään jne.

Rasittaa välillä kun aina saa sanoa samoista asioista ei ole oikein oma-aloitteisuutta. Meillä kaksi lasta, itse olen päivätöissä ja mies yksityisyrittäjä. Lapset kun saan ruokittua ja ite syöneeks ja alkaisin siivoomaan jälkiä ni toinen kysyy "lämmitätkö mulle ruuan", harvoin voi syödä just sillon kun se ruoka on valmis.

Minä olen ruvennut tekemään niin, että esim yks ilta olin laittanu pienimmäisen iltapuulle, sanoin että mies laittaa nyt sitten vanhimman, antaa iltapalan, hammaspesut jne, minä siivoilin sillä aikaa paikkoja. En tiiä miksi se oma-aloitteisuus on niin vaikeeta, oletetaan varmaan että äiti tekee kaiken kun ei mukise ja se luonnistuu niin hyvin. Vähän kyllä hirvittää jättää yhdeksi yöksi muksut isälle kun itse lähden vähän tuulettumaan :) mutta elämä opettaa! Tsemppiä!!

Vierailija
10/11 |
09.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

auttaa lasten iltapala-hommissa ym niin saa jatkossa hoitaa itse ruokansa, pyykkinsä ym. Ja tosiaan tekisin niin. En mä ole mieheni äiti ja koe velvollisuudeksi passata isoa miestä lapsen ohella.

Vierailija
11/11 |
09.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taulun laitat keittiön seinälle ja piirrät siihen perheen lukujärjestyksen kellonaikoineen. Josko sekin menisi sitten insinöörille jakeluun.

Meillä on pojalla aika-ajoin käytössä kuvataulu päivän ohjelmasta. Pitäsköhän tehä miehelle oma :D

*reps*

ap