Nyt on äiti lomalla eikä hoida lapsia!
Lapset (5 kpl) on kyllä kotona (ei niillä mitään hoitopaikkaa olekaan), mutta isommat saa hoitaa niin pienempien hoidon kuin ruuanlaitotkin. Tää mamma aikoo vaan istua koneella, aurinkoa ottamassa ja kirjaa lukemassa. Ruokaakaan en tee. 14 ja 16-vuotiaat pojat saavat tehdä jos haluavat syödä. Pienemmille on purkkiruokaa varattuna.
Pientä nurinaa kuuluu mutten aijo kuunnella. Mun vuoro levätä! Ainakin seuraavan kuukauden ajan!
Kommentit (12)
Heille asian ilmaisin niin että kunhan on 30 kertaa tullut aamiaiset ja lounaat valmiina nenän eteen.
Kovin tarkkaa listaa en viitsi tehdä koska siitä tulee mun stressi kun mä joudun vahtimaan että sitä noudatetaan. Ja mä tarvitsen ihan oikeasti lepoa.
Noi jätkät on joskus jääräpäitä ja niitten kanssa voi mennä turhaan energiaa vääntämiseen. Mutta kyllä ne pienemmätlapset saa hoidettua jos on pakko. Eli liukenen kaupungille jos näyttää siltä että hommat meinaa kaatua mun niskaan. Se ei mua haittaa jos illalla kämppä on hyrskyn myrskyn. Siivota jaksan päivän päätteeksi jos ei oo tarvinnu päivän aikana tehdä mitään.
ap
Kyllä niitä kotihommia voi jakaa, mutta eikö teillä normaalisti teinipojat tee mitään kun sinulla on nyt oikein "sotasuunnitelma" kesää varten?
Sellasta se tuppaa olemaan 5 lapsen kanssa, että vähän väsyttää, kuitenkaan ei ole isompienkaan lasten vastuulla äidin hommat.. En itse laittaisi kaikkia heidän vastuulleen.
Meillä on 7 lata perheessä, kaikki tekee jotain niin ei väsy äiti eikä isä liikaa. Isossa perheessä ei kukaan ole oppinut makaamaan laakereillaan.
mutta niin ovat pojatkin rankasta kouluvuodesta. 16-vuotias on ilmeisesti päättänyt koko peruskoulu-urakkansa ja varmasti ansaitisisi lepoa ja lomaa. Ei poikien tehtävänä ole hoitaa kaikkia äidin tehtäviä, kun äiti lomailee. Se äiti on ihan itse valinnut lapsilukunsa, pojat eivät ole pyytäneet niitä pienempiä sisaruksia tai jos ovatkin, ovat he olleet niin pieniä, etteivät voi todella tietää, mitä se tarkoittaa.
Toivon kovasti, että vähintään maksat heille palkkaa kesätöistä, koska vaikka perheenjäseniä ovatkin ja varmasti velvoitettuja hoitamaan joitakin kotitöitä, niin kokonaan sinun lomailusi mahdollistaminen ei ole lasten työtä.
Vaan ylipäänsä kamalasta elämäntilanteesta. Mun on pakko saada nollata pääni että voin jaksaa alkaa nostamaan tätä porukkaa suosta. Palkkaa ei oo pojille varaa maksaa, hyvä jos ruokarahaa saavat. Joutuvat varmaan lompsimaan koko kesän risoilla talvilenkkareilla ja liian pienillä vaatteilla...
Oisin toivonut että pojat olis päässeet kesätöihin että oltais saatu rahaa perheelle, mutta edes näin sitten saavat auttaa. Koulu ei noita kolleja kyllä paljon rasita. Esikoinenkin on käynyt jo vuoden amista enkä oo kertaakaan nähnyt sen tekevän koulun eteen mitään.
ap
ei äitiys ole työ, se on elämäntapa, joten ei siitä pidetä lomaa=)
Kyllähän töissäkäyvätkin joutuvat tekemään kotihommat työpäivän päälle. Jos oikeasti teetät tuon kaiken teineillä on se jo lastensuojelun paikka.
kotihommia on aika paljon vähemmän, jos lapset ovat hoidossa ja koulussa päivisin. Eikä elämä ole vertailulaji.
teettää kotitöitä. Se mikään lastensuojelun paikka ole.
Ihan ihmeelliseks menny tää maailma.
Äidinkö pitäis raataa aina ja iänkaikkisesti? Aamen.
Vaan ylipäänsä kamalasta elämäntilanteesta. Mun on pakko saada nollata pääni että voin jaksaa alkaa nostamaan tätä porukkaa suosta. Palkkaa ei oo pojille varaa maksaa, hyvä jos ruokarahaa saavat. Joutuvat varmaan lompsimaan koko kesän risoilla talvilenkkareilla ja liian pienillä vaatteilla... Oisin toivonut että pojat olis päässeet kesätöihin että oltais saatu rahaa perheelle, mutta edes näin sitten saavat auttaa. Koulu ei noita kolleja kyllä paljon rasita. Esikoinenkin on käynyt jo vuoden amista enkä oo kertaakaan nähnyt sen tekevän koulun eteen mitään. ap
Ei kun mun pojat on järkeviä. Kyllä ne koulussa käy, mutta eivät stressaa itseään turhalla työnteolla (arvosanat sellaista 7-8 luokkaa). Esikoinen valmistuu kahden vuoden päästä ammattiin ja pääsee elättämään itseään. Paljon olikin hyötyä mun ja miehen olla hikipinkoja aikanaan. Mä lähdin lukoista ysin keskiarvolla, mies kympin. Kummatkin ollaan akateemisesti koulutettuja. Silti on elämä ja talous ihan paskana.
Kyllä ne nää kotihommatkin osaa kuule tehdä rennolla otteella: aamupala =muroja kuppiin ja jälkeenpäin pyyhitään 1-vuotiaan naama. Isoin vaihtaa vaipat, 14-vuotias nukuttaa päiväunille. Muuten istuvat enimmäkseen tietsikalla ja kattovat kun 1v, 6v ja 10 v leikkii. Osallistuvat vaan jos on pakko. Välillä voivat käydä pihalla trampoliinilla. Lounaaksi jompi kumpi tekee makaronia+jauhalihaa tai jotain muuta helppoa mössöä. Pöydän raivauksesta ei niin väliä. No vie ne omat astiansa jos tiskikone sattuu olemaan tyhjä. Tiskikone ei kyllä tyhjene ilman eri kehotusta. Vanhin pesee omat vaatteet (aina muutenkin), muitten vaatteet pesee ja silittää mutsi. Ja siivoo päivän jäljet. Iskä käy pidemmällä ulkoilulla kahden nuorimman kanssa kun tulee töistä. Muut kulkee vuorollaan missä kulkee. Eilenkin vanhin oli koko päivän kavereitten kanssa lähikaupunngissa. Hoitui se kotielämä noitten muittenkin voimin.
ap
ap
Kylläpä kuulostaa erikoiselta. Että lapset vaan hengailee missä sattuu ja syövät mitä löytävät. Jätät alaikäisille omille lapsillesi vastuun vielä pienempien hoidosta. Nollaappa sinä vaan pääsi niin lapsesi nollaavat sitten muutaman vuoden päästä. Kyllä yksi vuotias äitiänsä tarvitsee päivän aikana eikä sitä voi veli korvata. Sääli käy lapsia.
Aivan tosi ihanaa että laitat pojat tekemään ruokaa ja kotitöitä. Minä sinuna laittaisin listan päivän töistä , joista ei tingitä. Myös ruokalistan suunnittelisin kykyjen mukaan. Näin asia olisi ikäänkuin virallista!
Myös leikkilistan laittaisin pienempiä varten ja tämän te voitte tehdä yhdessä.
Usko tai älä pojat ottavat sen haasteena ja ovat ylpeitä jos onnistuvat!! Ja sinähän palkiteset ne sit kk loputtua.