Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko aivan hullua juosta korkeilla sykkeillä?

Vierailija
07.06.2011 |

Mulla on keskisyke jotain 170, kun juoksen vitosen. Reitti on suht raskas, alkuun puolet matkasta loivaa ylämäkeä yli 50 m korkeuserolla. Jaksan ihan hyvin juosta tuon, en kovaa vaan sellaista vajaan 8km/h vauhtia. Onko järkeä juosta noin kovilla sykkeillä? Sama hiihtäessä...

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
07.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsekin tykkään juosta aika korkeilla syketasoilla, 140-170. Tuntuu hyvältä.

Vierailija
2/8 |
07.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ts mitä haittaa on korkeista sykkeistä jos olo on hyvä? Tuohan riippuu aivan ihmisestä. Mulla nousee syke aina hetkessä korkealle (kuntosalilla huomaa lämmittelylaitteiden sykemittareista) mutta ei se omaa rajaansa ylitä. Ohjaaja on joskus kauhistunut ja pyytänyt hiljentämään vauhtia, mutta kuuntelen mieluummin omaa oloani kuin sykemittarin lukemia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
07.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli suurin osa lenkeistä pitää tehtä PPPP (pitää pystyä puhumaan puuskuttamatta) -sykkeillä. Niillä tehdään sitä peruskuntoa. Sitten vaikka kerran viikossa lenkki korkeammilla sykkeillä. Ja kerran viikossa pitkä lenkki (siis tavislenkkiä ajallisesti vähintään 20% pitempään kestävä) niillä matalilla sykkeillä. Hyvä peruskunnon luominen on järkevää, koska korkeilla nopeasti säheltäminen tuo vain rasitusvammoja eikä peruskunto nouse toivotulla tavalla. Syketasoista mulla ei ole mitään kaavoja, mä teen vaan niin että tolla PPPP:llä vähintään 80% lenkeistä ja sitten silloin tälloin "vetoja" eli ärhäkämpiä lenkkejä.

Vierailija
4/8 |
07.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä rakastan liikkua korkeilla sykkeillä, siinä on tekemisen meininkiä ;D. Rakastan yli kaiken esim. spinningiä. Pääasiassa kävelen lenkkini, nyt ajattelin ottaa pari juoksulenkkiä viikossa ohjelmaan.

Vierailija
5/8 |
07.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lenkin pituus tällä hetkellä on n. 40 minsaa, josta hölkkään reipasta vauhtia n. 22 minsaa (noudatan juoksuohjelmaa, jossa juoksun osuus kasvaa koko ajan). Keskisykkeeni on lenkillä 135-140 ja huippusyke jotain 168. Itse pidän sykkeitäni suht korkeina. Pari päivää sitten pyörälenkillä mulla nousi syke 177 isossa ylämäessä, jota veivasin kaikin voimin ylös.

Vierailija
6/8 |
07.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

160-170, siis keskisyke. Mutta ei hengästytä ja jaksan ihan hyvin, juoksu kulkee! Jos haluaisin sykkeen johonkin 130-140 -tasolle, pitäisi kävellä. Onko siis korkeasta sykkeestä jotain haittaa?

Olen 34-vuotias ja harrastan muutakin liikuntaa, mielestäni kuntoni on ihan hyvä.

Vierailija
7/8 |
07.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntosalilla ohjaaja sanoi, että jotenkin kehoni käyttäytyy oudosti, kun syke oli 170 - 180 (olen 40V) enkä ollut hänestä tarpeeksi hengästynyt. En ole mikään erityisen hyväkuntoinen mutta jonkun verran aina käynyt jumpissa yms. Mutta en ole mikään "urheilija". Jäi vähän vaivaamaan, mikä minussa on vikana. Nyt kun olen alkanut lenkkeilyn, syke on 137-152 välillä.

Vierailija
8/8 |
07.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saanut tukea siihen, että pitää kuunnella omaa kehoa eikä orjallisesti seurata sykettä. Etenkin, jos maksimisykettä ei ole luotettavalla testillä mitattu. Sopiva vauhti on sellainen, että jaksaa hyvin ja pystyy puhumaan olis syke sitten mikä hyvänsä. Sykkeeseen vaikuttaa samallakin henkilöllä moni asia, kuten väsymys, stressi, kuumuus jne ja toisilla se vaihtelee herkemmin. itsellä tavoitteena päästä eroon turhasta sykkeen tarkkailusta. Kroppa kyllä kertoo, kuinka rankka lenkki on kyseessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kolme