Ettekö pelkää lapsikaappaajia te joiden alle 6v lapset ulkoivat yksin?
Kommentit (21)
Eikö sitä vanhempia voi kaapata?
Outo kysymys.
Lapsikaappauksia tapahtuu Suomessa harvoin ja silloinkin yleensä kyseessä on huoltajuusriita.
jo harjoitella hetkittäistä yksinoloa koulua varten. Mutta ehkä ne teidän 3-vuotiaat ovat niin neuvokkaita että osaavat toimia jos lapsikaappari tai namusetä/täti alkaa pyöriä leikkipaikalla.
kun pedofiili kaappasi koulutytön Oulussa.
Suomi on maailman turvallisin maa.
Lapsikaappauksia tapahtuu Suomessa harvoin ja silloinkin yleensä kyseessä on huoltajuusriita.
hyvin kansainvälisen lapsikaupan kauppatavaraksi tai elinsiirtoihin luovuttajaksi. Ei Suomi ole lintukoto enää.
Suomessa on ollut niin, että kyseessä ei ole ollut huoltajuusriita tms. Jotta tietäisin suhteuttaa tota pelkoa kolaritilastoihin.
Mukuloita on tuolla pihalla kerrallaan 4-10 kpl, iät 4-10.
Ja joo, jopa nelivuotiaille on teroitettu, ettei kenenkään mukaan saa lähteä eikä edes mennä naapuriin sisälle ilman että kertoo minne on menossa. Ei tartte edes pelotella, riittää kun kertoo, että äiti huolestuu jos ei löydä sua.
Koskas Suomessa on viimeksi kaapattu lapsi, jos lasketaan pois sylivauvat ja huoltajuusriidat?
ja puolihulluina kaahaavat mopopojat ja skootteritytöt. Mitä vaan voi sattua, mutta ei kukaan voi koko elämäänsä elää umpiossa ja lapsiaan vahtien. Kyllä yli 6-vuotiaankin voi joku kaapata, ei sen puoleen. Tosin epäilen kyllä vahvasti että jos joku kaappaisi meidän pahansisuisen ja hirviövaiheessa olevan 14 v teinitytön niin takuulla palauttaisi alle tunnin takaisin talomme portaille....
Eli ei mene alkuperäisen avauksen raamiin.
Karmea tapaus kyllä. Silti emme voi lukita lapsiamme kaappiin.
kun pedofiili kaappasi koulutytön Oulussa.
Kaikkea voi sattua eikä kaikelta voi suojautua, mutta lapsikaappaus ei ole kärkipäässä pelkolistallani.
olisi kelvannut nuorempikin, jos olisi kohdalle osunut.
Minulta on lapsi yritetty kaapata leikkipuistossa ulkomaille. Se kokemus ei unohdu koskaan.
Ystäväpiiriini kuuluu yksi äiti, joka pelkää kuollakseen kaappaajia, murtomiehiä, hiippareita jne.
Ikävä kyllä pelko on tehokkaasti tarttunut lapsiin, jotka pelkäävät varmuuden vuoksi kaikkea :(
Kaikkea voi sattua eikä kaikelta voi suojautua, mutta lapsikaappaus ei ole kärkipäässä pelkolistallani.
minun lapset ei ulkoile yksikseen enkä nukuta vauvaa ulkona ja silti minusta tämä kaappauspelko on Suomessa ihan hassu.
Ensiksikin vauvat nukkuvat ulkona, eikä vauvoja ole Suomessa kaapattu aikuisten toimesta. Pedofiilit kaappaavat ulkomailla myös vanhempia lapsia, joten siitä syystä pitäisi pitää kaikki alakoulua käyvät kotona. Esimerkiksi nämä kaapatut ja vuosien päästä löytyneet tytöt olivat kaappauksen sattuessa jo koululaisia. Ei ole mitään syytä olla päästämättä 2-6 vuotiaita ulos kaappauksiin vedoten (muuhun turvallisuuteen kyllä), koska samalla logiikalla pitäisi pitää myös isommat lapset ja vauvat vanhempien silmien alla.
Milloin tapahtunut? Minulta mennyt ihan ohi. Viimeisin lapsikaappaus minkä minä muistan oli 80-luvulla (vai 90?) kun Jammu-setä kaappasi, tappoi ja poltti kaksi 8-vuotiasta tyttöä. Siitä puhutaan vieläkin. On totta, että ei voi kaikkeen varautua eikä lasta voi pumpuliin kietoa, mutta jokin järki pitää olla ja juurikin opettaa lapsille, että vieraan mukaan ei saa lähteä.
Muistan hyvin, kun itse olin 80-luvun alussa, ekaluokkalaisena kaverini kanssa tulossa koulusta kotiin. Toisella puolen tietä oli vanha mies, pultsarin näköinen ja koitti tarjota meille karkkia, kaverini meinasi siitä vaan mennä miehen luo karkin perään. Otin häntä hihasta kiinni ja sanoin, että ei saa mennä, on namusetä. Kaverini meni jotenkin paniikkiin ja loppumatkan hoki vaan "se oli namusetä, se oli namusetä". Varmaan oli häntäkin kotona peloteltu namusedillä, mutta karkki olisi riittänyt tytön houkutukseksi, lapset ovat niin helppoja. Enkä tiedä oliko mies todella namusetä vai ihanko ystävällisyyttään pikkutytöille karkkia tarjosi.
Juu se ongelma on just tuo, ettei ne pienet ole mitenkään yliedustettuna lapsikaappausjutuissa. Aika usein on kyse kouluikäisistä lapsista :(
Milloin tapahtunut? Minulta mennyt ihan ohi. Viimeisin lapsikaappaus minkä minä muistan oli 80-luvulla (vai 90?) kun Jammu-setä kaappasi, tappoi ja poltti kaksi 8-vuotiasta tyttöä. Siitä puhutaan vieläkin. On totta, että ei voi kaikkeen varautua eikä lasta voi pumpuliin kietoa, mutta jokin järki pitää olla ja juurikin opettaa lapsille, että vieraan mukaan ei saa lähteä.
Muistan hyvin, kun itse olin 80-luvun alussa, ekaluokkalaisena kaverini kanssa tulossa koulusta kotiin. Toisella puolen tietä oli vanha mies, pultsarin näköinen ja koitti tarjota meille karkkia, kaverini meinasi siitä vaan mennä miehen luo karkin perään. Otin häntä hihasta kiinni ja sanoin, että ei saa mennä, on namusetä. Kaverini meni jotenkin paniikkiin ja loppumatkan hoki vaan "se oli namusetä, se oli namusetä". Varmaan oli häntäkin kotona peloteltu namusedillä, mutta karkki olisi riittänyt tytön houkutukseksi, lapset ovat niin helppoja. Enkä tiedä oliko mies todella namusetä vai ihanko ystävällisyyttään pikkutytöille karkkia tarjosi.
yritän lisäksi opettaa lapsia luottamaan muihin ihmisiin, koska on paljon todennäköisempää että heiltä menee elämässä hyviä tilaisuuksia ohi jos oppivat jo lapsena varomaan kaikkia tarjouksia, joiden takana saattaa olla synkempi motiivi. Yleensä tarjoukset kun kuitenkin ovat täysin hyväntahtoisia ja Suomessa lapsikaappauksia tapahtuu niin harvoin, että itse en tiedä yhtään tapausta. Paitsi sen Jammun.
Miksi 6 vuotta olisi joku tietty ikä jonka jälkeen lapsikaappauksia ei tehtäisi?
Minun 4 vuotias ulkoilee yksin koska en pelkää lapsen isä kaappaavan lasta, vaan ymmärtävän lapsen parasta.
Ei sievä pikkupoikakaan ole turvassa jos yksin ulkoilee. Oulussa joku vuosi sitten mies kaappasi 8-vuotiaan tytön autoonsa, piti yön vankina ja teki ties mitä ja palautti aamulla kaappauspaikalle. Mies oli tuomittu seksuaalirikollinen jo ennestään.
Miten se 6-vuotias, joka ei ole koskaan ollut yksin osaa yhtäkkiä 6-vuotiaana ulkoilla itsekseen ja varoa vaaroja?
Valitettavasti lapsia ei voi pullossa kasvattaa. Ne voi menettää lapsikaapparille, rattijuopon alle tai vaikka tsunamissa perheen lomamatkalla. Jos pelkää kaikkea ja varautuu "kaikkeen" (mikä ei ole mahdollista) jää elämä elämättä.
Hullunrohkea ei tarvitse olla, voi opettaa lasta varomaan autoja ja outoja tyyppejä mutta loppupeleissä se on aika tuuripeliä miten tässä elämässä käy. Mulla on 2 tuttua lasta (pikkuserkku ja yksi naapurin poika) kuollut alle 10-vuotiaana auton alle... toinen laski pulkalla rekan eteen ja toinen kaatui autotielle pyörällä. Elämä kun vie aika yllättäen.
Kieltämättä välillä mietityttää, että missä oma 5v poikani menee kun ne tuossa porukassa (4 4-8v poikaa) suhaa pitkin pihoja. Onneksi ääni kuuluu ja pysyvät lähistöllä... mutta silti ainahan jotain voi sattua. Yritän kuitenkin ohjeistaa poikaa parhaan taitoni mukaan ja sitten vaan toivon, että mitään ei satu.
Elämä on.